Proč Challenger SRT Demon nesmí závodit v NHRA?

Při představení nejvýkonnějšího Challengeru se na světě objevila informace, že jej asociace NHRA zakázala pro své závody. Zajímá vás proč? Čtěte dále.

Dodge Challenger SRT Demon byl jednou z nejočekávanějších novinek roku 2017. Již SRT Hellcat nabízel dech beroucí výkony a mnoho fanoušků amerických aut netrpělivě vyhlíželo novou slibovanou bestii. V rámci dubnového představení značka uvedla, že jej americká národní dragsterová asociace NHRA, jenž oficiálně pořádá závody ve sprintu, zakázala.

Muscle car, jehož osmiválec generuje výkon až 852 koní, akceleruje na stovku za 2,3 sekundy, s čímž je rychlejší než Bugatti Chiron. Když s ním Leah Pritchett, šampión NHRA, na asfaltu Gainesville Raceway zvládl čtvrtmílový sprint za 9,65 sekundy s výslednou rychlostí 224 km/h, americká asociace sériovou variantu okamžitě zakázala pro účast ve svých soutěžích. Důvody byly čistě bezpečností.

Za dolar

Challenger SRT Demon při vývoji prošel přísnou dietou, při níž přišel i o sedadlo spolujezdce. To vám Dodge do vozu za příplatek namontuje zpátky za jeden dolar a za druhý dolar i zadní sedadlo. Za další dolar lze získat i kouzelnou krabici, která obsahuje vše, co by se vám mohlo na drag stripu hodit – hever, momentový klíč, úzká přední kola, přímý vzduchový filtr a další. Majitelé všech 3 300 vyrobených kusů ke svým vozům taktéž dostali poukázku na kompletní dragsterovou školu.

Pravidla NHRA totiž nařizují bezpečnostní vybavení pro vozy, které sprint na 402 metrů zvládnou pod deset sekund a v cíli dosáhnou rychlosti vyšší než 216 kilometrů v hodině. Produkční Demon však žádné z nich nemá a výrobce ony prvky nenabízí ani formou příplatkové výbavy. Certifikovaná plnohodnotná klec, okenní síť, pokročilý zádržný systém řidiče, elektrický odpojovač a smyčka hnacího hřídele, která jej zadržuje v případě roztržení kloubu, se totiž ve voze nenachází.

Požadavky se nevztahují jen na auto samotné, ale i na jeho řidiče, který musí mít asociací schválený závodní outfit. Tím se myslí přilba, závodní kombinéza, rukavice a krční límec, nebo v lepším případě rovnou HANS. Přestože jsme v rychlosti nedohledali nic o obuvi, nepočítáme, že lze jezdit v kovbojských botách po vzoru Texasu.

A jak to tedy je s Demonem a jeho účastí v závodech ve sprintu? Pořadatelé závodů majitelům dovolí účast v případě, že bude jejich auto vybavené výše uvedenými prvky. Věříme, že velké množství do příslušných úprav rádo zainvestuje, protože je jejich démonická hračka na pouliční bláznění až nebezpečně rychlá.

Porsche 911 GT2 (993): Nekompromisní ovdovovač

Legendární Porsche 911 GT2 (993) je vyhledávaným autem nadšenci i sběrateli vozů značky Porsche. Vzniklo jako závodní speciál, ale úspěšná homologace si vyžádala výrobu silniční verze.

Číst celé

Ford Sierra RS500: Auto králů bez koruny

Konec osmdesátých let byl ještě dobou, kdy se v motorsportu hledaly skuliny v pravidlech, aby se dalo legálně podvádět.

Číst celé

Je vaše auto určitě vaše?

Tesla vás má v hrsti, ikdyž jste od ní za své peníze koupili celé jedno jejich auto. Je to fér?

Číst celé

Zpětné kamery místo zrcátek: Jak se jezdí s revoluční technologií?

Audi e-tron zaujalo revolučním systémem zpětných kamer místo klasických zrcátek. Vyzkoušeli jsme, jak se s revoluční technologií jezdí.

Číst celé

Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Číst celé

Autosalon v Detroitu roku 2004. Jaká auta se představila před 15 lety?

Výstava NAIAS 2004 se nesla v duchu odvážných konceptů i znovuzrození automobilových ikon z minulosti.

Číst celé