Příběh závodního Mercedesu-Benz W154 ze sbírky Národního technického muzea

Každé auto, stejně jako každý člověk, má svůj tajemný příběh. Už jste někdy stáli v muzeu nad nějakým exponátem a říkali si: „Sakra, co má tohle auto asi za sebou?“ Podobnou otázku jsme si položili, když jsme v Národním technickém muzeu stáli nad jedním historickým závodním Mercedesem.

Sbírka Národního technického muzea v Praze obsahuje opravdový unikát – závodní Mercedes-Benz W154. S tímto konkrétním vozem závodil německý závodník Rudolf Caracciola, trojnásobný vítěz evropského šampionátu v letech 1935, 1937 a 1938. Naposledy s ním závodil červenci 1939, kdy s ním vyhrál poslední předválečnou Velkou cenu Německa. Typ W154 je mnoha historiky považován za nejlepší závodní vůz všech dob a patří k ceněným exponátům v garážích sběratelů. Český exemplář je však v nevídaném původním nerestaurovaném stavu a dokonce stále obouvá pneumatiky z posledního závodu. Závodní Mercedes má ale s historií Československa společného mnohem více, než si možná dovedete představit.

Poválečná historie vozu s číslem podvozku W154/10 začala v opravně vozidel Wehrmachtu u Staré Paky, kde byl uskladněn spolu s druhým exemplářem, který nesl označení W154/9. Zde byly oba vozy nalezeny a odcizeny 3. května 1945 skupinou kamarádů motocyklového závodníka Antonína Vitvara. Ti se během druhé světové války přiživovali prodejem kradených aut. V tomto případě se jednalo o dva zmíněné Mercedesy W154 s pozdějšími motory M163 a karoseriemi upravenými pro rok 1939.

Celý následující rok byly oba vozy ukryty. Jeden ve Vitvarově garáži v Nové Pace a druhý ve stodole u jeho sestry. Oba byly pro své výkony nepoužitelné pro závodění v československých podmínkách. Vitvar se po dohodě s Autoklubem rozhodl pro směnu lupu v zahraničí a v roce 1946 odjel s jedním z vozů do Anglie (W154/9), aby jej předal společnosti vyrábějící závodní vozy Alta výměnou za závodní vůz její výroby. V tomto okamžiku se příběhy obou Mercedesů rozdělily.

W154/9

„Devítka“ byla v Anglii prodána novému majiteli do Kalifornie. Jistý Tommy Lee ji koupil za 25 000 amerických dolarů a okamžitě ji pod vlajkou vlastní závodní stáje Don Lee Motors nasadil v závodech. V letech 1947 a 1948 se vůz zúčastnil závodu 500 mil Indianapolis, ale bohužel ani jednou nedojel do cíle. Poprvé kvůli špatnému mazání pístů, podruhé kvůli závadě chladícího systému. Během roku 1949 vůz změnil majitele, jímž se stal Joel Thorn. Nový majitel do vozu zabudoval řadový šestiválec Jaguar. V roce 1957 se vůz opět objevil na trati Indianapolis, kde se ale nedokázal kvalifikovat do závodu. Pod kapotou byl stále motor Jaguar.

W154/10

Nám více známý Mercedes stál nějakou dobu ve Vitvarových dílnách. Mechanici z jeho nádrží vysáli olej pro své závodní motocykly, jejichž motory se však díky němu později zadřely. Za jejich smůlou stála neznalost, protože se jednalo o olej chladící. Později byl vůz předán do sbírky NTM. Poškozený předek vozu jde na konto Antonína Vitvara, který jej pošramotil při zajíždění do stodoly. Během dlouhých desítek let se překvapivě nikdo nepokusil vůz zrenovovat. V devadesátých letech za něj zahraniční zájemci nabízeli přibližně jednu miliardu korun, ale muzeum lákavé nabídce odolalo.

Až budete příště u W154/10 stát, možná si vzpomenete na tento příběh. Díky Národnímu technickému muzeu máme možnost vidět velký milník automobilové historie. Zároveň si budete říkat, jak složitá musí být rychlá jízda se závodním vozem vybaveným prehistorickými bubnovými brzdami.

Citroën C6 Lignage: Nadějná socha na kolech

Citroën řadíme mezi ty významnější automobilky naší historie. Prodával nádherná a revoluční auta, nebál se riskovat a bohužel často prohrával. Dnes tu máme Citroën C6 Lignage, koncept symbolizující plané naděje Citroënu na přelomu milénia.

Číst celé

Proč vznikl projekt Temple of Speed a kde je jeho místo dnes?

Tlak na motoristy se spalovacími agregáty k výměně za vozy na baterie a masáž EU směrem k vývoji v automobilkách jsou pro nás bytostně odporné a nesmyslné fragmenty dnešní doby. Už při vzniku Temple of Speed více jak deset let zpět jsme se jasně zařadili do proudu společností, organizací a institucí, které tyto jednostranné škatulkovací praktiky striktně odmítají. My jsme tu ale ve skutečnosti od počátku z jiného důvodu. A tím je čistá láska automobilismu a její šíření. 

Číst celé

Simon Kidston – život jako z pohádky

Jedna z nejvýznamnějších kapacit v oblasti soukromého prodeje ultraexkluzivních klasických automobilů. Zakladatel evropské pobočky věhlasné aukční síně Bonhams. Syn vysloužilého námořního důstojníka a gentlemanského závodníka a synovec letce a jednoho z původních členů legendární party Bentley Boys – Glena Kidstona, který vítězil i v Le Mans. To je Simon Kidston. Pojďte se s námi podívat na několik jeho nádherných videoprojektů a pokochat se čistou vášní pro automobilismus.    

Číst celé

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé

Ferrari Testarossa Spider: Unikát s manuálem i automatem zároveň

Unikátní otevřené Ferrari Testarossa vzniklo na míru pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Kromě toho, že se jedná o jediný originální Spider, bylo tohle auto vybavené netradiční převodovkou.

Číst celé