Porsche Cayman S: Řekneme vám, kolik stojí provoz a servis

Zjistili jsme, kolik stojí provoz, údržba a velký servis sportovního kupé Porsche s motorem uprostřed z minulého desetiletí.

Nejslavnější sportovní kupé v historii Porsche je 911. Stuttgartská značka si vždy byla vědoma, že by se měla snažit zaujmout i méně bohaté fanoušky a zákazníky, kteří mohou toužit po levnějších modelech. Podobným způsobem v minulosti vznikly například typy 912, 924, 944 a Boxster. Dvoumístný roadster se stal vhodným řešením pro svobodná devadesátá léta a lidové kupé zmizelo z nabídky značky na několik let.

Boxster se těšil oblibě zákazníků, ale někteří z nich toužili po derivátu s pevnou střechou. Porsche vyslyšelo jejich volání a v roce 2005 představilo zcela nový Cayman S. Sportovní kupé vzniklo na platformě druhé generace Boxsteru (987) a sdílelo s ním většinu komponentů. Nejdůležitější změnou oproti Boxsteru bylo upravené nastavení podvozku, které umožnila tužší uzavřená karoserie.

Zatímco někteří novináři a veřejnost vtípkovali, že řidič Caymanu S vypadá jako „ten, co nemá na 911,“ cenově dostupnější model nebyl výrazně horší než nejslavnější vůz značky. Hlavním esem v rukávu Caymanu S bylo uložení motoru, který se nacházel uprostřed. Stejně jako v Boxsteru. Na okruhu Nürburgring – Nordschleife byl standardní Cayman S o pouhých 5 sekund pomalejší než základní 911 Carrera. Legendární trať zvládl obkroužit za 8 minut a 20 vteřin.

Dobrá pověst a obliba Porsche Cayman S nás inspirovala, abychom se obrátili na specialisty ze servisního centra Porška a vyzvěděli, jaké množství peněz si žádá jeho provozování a údržba. Vzorový vůz je model vyráběný v letech 2005 – 2008.

Motor

Porsche Cayman S poháněl atmosférický 3,4 litrový plochý šestiválec o výkonu 295 koní a točivém momentu 340 newtonmetrů. Konstrukce jednotky vycházela z 3,2 litrového šestiválce Boxsteru S, který byl upravený použitím hlav válců s variabilním ventilovým rozvodem VarioCam Plus z 3,8 litrového motoru 911 Carrera S. Motory Porsche jsou známé nejen svou specifickou konstrukcí, ale i spolehlivostí. Nejčastější servis si žádá běžné výměny vzduchového filtru za cenu 2 310 korun českých a výměnu motorového oleje s olejovým filtrem za 6 080 korun.

Při nahlédnutí do německé inzerce zjišťujeme, že pojízdný Cayman S lze pořídit už za částky od přibližně 450 000 korun. Občas se v nabídce může objevit i levnější exemplář, jehož cena je zapříčiněná poškozeným motorem. Jestliže se rozhodnete takové auto koupit, cena běžné celkové opravy začíná na 200 000 korun a může dále stoupat s dalšími poškozeními. Zbrusu nový motor ze skladů Porsche vychází na 530 000 korun.

Převodovka a spojka

Standardně montovanou převodovkou do Caymanu S byl šestistupňový manuál Getrag 466. Mechanická převodovka je odolná a jednoduchá, takže netrpí chronickými problémy. Výměna olejové náplně vychází na 2 890 korun. Případné pořízení zcela nové převodovky vychází na 302 000 korun. Cenu celkové opravy nelze odhadnout.

Dříve, než Porsche s modelovým rokem 2009 začalo montovat dvouspojkovou robotizovanou převodovku PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe), byla součástí příplatkové výbavy pětistupňová automatická převodovka Tiptronic. Výměna olejové náplně vychází na 6 080 korun. Náklady na celkovou opravu pětistupňového automatu začínají na 50 000 korunách a repasovaná převodovka přímo od Porsche stojí 246 000 korun.

Podvozek a brzdy

S narůstajícím věkem a přibývajícími najetými kilometry se objeví nutnost výměny důležitých dílů podvozku. Pořízení nových originálních tlumičů a pružin na přední nápravu vychází na 32 740 korun. Sada stejných komponentů na zadní nápravu stojí 39 100 korun.

Pokud si majitelé Caymanu S užívají jeho schopností do sytosti, nevyhnou se ani výměně brzdových kotoučů a obložení. Přední brzdy stojí 24 350 korun, zadní brzdy stojí 20 940 korun.

Kola a pneumatiky

Rychlá sportovní jízda si vyžádá i pravidelné výměny pneumatik. Specialisté ze servisního centra Porška doporučují obouvat pneumatiky Michelin Pilot Sport PS2 (homologace N4) o rozměrech 235/40/18 vpředu a 265/40/18 vzadu. Zakoupení sady pneumatik vychází na 20 200 korun českých.

Pro případ, že majitelé zatouží po další sadě kol, například pro druhou sadu pneumatik určených na okruh, lidé z Poršky doporučují typ O.Z. Alleggerita HL 18″. Čtveřici kol lze pořídit za přibližně 60 000 korun.

Servisní prohlídka

Důležitou součástí pravidelné údržby Porsche Cayman S je pravidelná prohlídka po 60 000 kilometrů, tzv. „velká prohlídka“, za 16 880 korun českých.

Za materiály a údaje poskytnuté za účelem vzniku tohoto článku děkujeme servisnímu a prodejnímu centru Porška.

Hliníková kola vynalezlo Bugatti a ovládlo s nimi motorsport

Ettore Bugatti vylepšil patent amerického konstruktéra a poprvé v historii použil kola z hliníkových slitin na závodním autě.

Číst celé

Honda HSC: Potenciální nástupce NSX, kterého Honda nechtěla vyrábět

Sportovní Honda HSC s motorem uprostřed vypadala jako nástupce legendární Hondy NSX, ale nakonec byla pouhým cvičením.

Číst celé

Za volantem Mazdy RX-7 FC3S. Sen s ještě lepším probuzením!

Když jsme dostali nabídku na setkání s RX-7 FC3S, zajímalo nás jen to, že je pojízdná. Skvělé to ale nebylo jen proto, že jsme se v ní konečně svezli.

Číst celé

BMW 767i Goldfisch: V16 s chladiči v kufru a zrychlení jako ve Ferrari

Unikátní prototyp BMW 767i „Goldfisch“ vznikl jako potenciální konkurence pro Mercedes, ale do sériové výroby se bohužel nedostal.

Číst celé

Honda CRX ED9: Lehoučká dávka euforie

Původně tunerská modla se dnes stává oblíbenou klasikou, se kterou je radost jezdit na hraně. Tenhle konkrétní kus se svým vzhledem možná přiklání k prvnímu zmíněnému, ale opak je pravdou. Blikající neony a hlasitou hudbu tady nečekejte. Tenhle exemplář vznikl, aby svého řidiče naplňoval požitkem z jízdy.

Číst celé

UAZ 3962 Buchanka: Srdečné pozdravy ze Sovětského svazu

Řídil jsem přes padesát let starou sanitku roku výroby 2018. Staronový UAZ 3962 je nezastavitelný dříč ukrývající spoustu řidičských zážitků.

Číst celé