Porsche 924 Carrera GT: Zapomenutý homologační speciál
Model 924 se pro Porsche stal krokem vedle, který byl ještě ke všemu drahý. Společnost to však nevzdala a postupným vývojem zkonstruovala ostrý speciál, s nímž značka dostala druhý dech.
Když ve vzduchu zazní jméno „Carrera GT“, většina z nás si vybaví fantastický desetiválcový supersport s motorem uprostřed, který Porsche prodávalo v minulém desetiletí. Ten však nebyl prvním vozem značky s tímto označením. Mnozí mohou být překvapení, ale poprvé se zvučné jméno objevilo na turbem přeplňovaném homologačním speciálu vycházejícím z nepříliš oblíbené řady 924.
Porsche 924 bylo původně konstruované jako sportovní vůz pro Volkswagen, který se ale v roce 1976 stal základním modelem nabídky Porsche. Kupé se tak stalo prvním autem stuttgartské značky s kapalinou chlazeným motorem uloženým vpředu. Chytře navržená koncepce hnacího ústrojí transaxle dopomohla 924 k téměř ideálnímu rozložení hmotnosti. Pod kapotou však byl umístěný řadový čtyřválec Volkswagen o výkonu 95 koní, kvůli němuž nebylo sportovní kupé závratně rychlé.
Přestože 924 byla výrazně levnější oproti 911, levná rozhodně nebyla. Na americkém trhu byla k dispozici za přibližně $9,000, což je v dnešních dnech po započtení inflace přibližně $40,000. Skutečnost, že 924 pravděpodobně nebude velkým hitem spolu s drahou osmiválcovou 928, která měla nahradit 911 v roce 1981, dovedla generálního ředitele společnosti Dr. Ernsta Furhmanna k okamžitému započetí vývoje lepší 924.
Výsledným produktem usilovného vývoje se stal výrazně lepší typ 924 Turbo, který se Porsche rozhodlo homologovat pro závody FIA Group 4 a IMSA GTO, čímž vznikla potřeba extrémního silničního auta. Pomyslnou třešničkou na dortu nabídky se stal model 924 Carrera GT.
Porsche v rámci modelového roku 1981 vyrobilo celkem 406 exemplářů 924 Carrera GT. Vozy byly poháněné kompletně přepracovaným turbem přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 210 koní, dostaly odlehčené panely karoserie a součástí upraveného podvozku se staly posílené brzdy. Širší blatníky pak dopomohly 924 ke svalnatému sportovnímu vzhledu.
Tovární závodní tým Porsche nasadil několik exemplářů Carrery GT ve třídě GTP v rámci závodu 24 Hours of Le Mans v roce 1980, kde se nejlepším výsledkem stalo celkové šesté místo. Následný vývoj vozu vedl k dalším homologačním speciálům, mezi něž se řadí hlavně monstrózní Porsche 924 Carrera GTR.
Rok 1981 se stal pro Porsche významný. Dr. Fuhrmann byl propuštěn a na jeho místo usedl Američan Peter Schutz. V jednom ze svých prvních kroků zachránil úspěšnou 911, ale zároveň nezapomínal na nejlevnější model nabídky. Značka se poučila ze svých minulých chyb a po vzoru 924 Carrera GT zkonstruovala model 944, který sdílel platformu s 924, ale poháněl jej nový 2,5-litrový řadový čtyřválec, který debutoval v Le Mans roku 1981 v útrobách Porsche 924 Carrera GTP. Kombinace vyššího výkonu a povedeného šasi udělala z 944 auto, jakým měla být původní 924.
Ačkoliv Porsche 924 Carrera GT bylo důležitým autem v historii Porsche, nakonec bylo mnoha lidmi zapomenuto. Možná to bylo nevyhnutelné, protože sdílí jméno s jedním z nejúžasnějších supersportů všech dob. To však nemění nic na úspěchu, jakého značka s homologační verzí lidového modelu dosáhla.