Porsche 914: Volkswagen zradil kvůli směšnému názoru nového šéfa

Vývoj a prodej typu 914 mohl být pro Porsche úspěšnou spoluprací s Volkswagenem. Změny ve vedení lidové značky však zajistily pouze jednostranný úspěch. Důvod podrazu ze strany Volkswagenu byl směšný.

Porsche má dlouhou a prestižní historii, která přesahuje více než sedm desetiletí, což byl důležitý milník oslavovaný v roce 2018. V roce 2019 však bude slavit důležité výročí i jeden méně známý dílek úspěšné historie značky. Porsche 914 dosáhne stáří padesáti let a jeho příběh je příležitostí, partnerstvím a nakonec i politikou. Ačkoliv vzniklo jako obyčejné „Porsche pro chudé“, v posledních letech si tento malý sportovní vůz nachází přízeň nadšenců a sběratelů a zároveň i místo v jejich garážích.

Příběh 914 začíná nikoliv v Porsche, ale ve Volkswagenu, který uvažoval o vývoji nástupce ikonického typu 34 Karmann Ghia. Porsche a Volkswagen spolu spolupracovaly už od začátků své historie, ale ještě více spojily síly v pozdních šedesátých letech. V té době se totiž o velkou část technického vývoje Volkswagenu staralo Porsche, které se rozhodlo pro společný vývoj sportovního vozu, protože tím získalo nástupce velmi úspěšného Porsche 912.

Nová generace lidového Porsche se zároveň stala posledním modelem, jímž byla splněna smlouva o vzájemné spolupráci obou značek. Původní záměr zamýšlel, že Volkswagen bude společné auto prodávat pouze s plochým čtyřválcem a Porsche naopak výhradně s plochým šestiválcem pocházejícím z 911.

Podle původní dohody byly vyvinuty dvě varianty lehkého dvoumístného sportovního vozu. Vozy byly vizuálně téměř identické, což v Porsche vyvolalo obavy ohledně úspěšného podnikání na americkém trhu. Aby bylo zamezeno možné vzájemné konkurenci, verbální dohodou bylo rozhodnuto, že se v Americe budou obě motorizace prodávat jako Porsche a evropské modely budou označovány jako Volkswagen-Porsche.

První prototyp 914 byl prezentován 1. března 1968, ale celý vývoj se značně zkomplikoval o několik týdnů později, když zemřel ředitel Volkswagenu Heinz Hordhoff. Jeho nástupce Kurt Lodz nebyl odkázán na džentlmenskou dohodu obou značek a prosazoval názor, že by takové auto mělo patřit výhradně Volkswagenu. Porsche dostalo ultimátum, že buď sdílejí náklady na výrobu i těch 914, jež bude vyrábět Volkswagen, nebo ztratí veškerý přístup k vyvíjenému modelu.

Porsche neochotně souhlasilo s tím, že pomůže zaplatit účty za nářadí a výrobu, ale bezohledný kompromis zničil cenový rozpočet společnosti. V době uvedení Porsche 914 na trh v roce 1969 byl lidový šestiválcový sportovní vůz jen o málo levnější než 911T. Mezitím, co se Porsche snažilo obtížně prodávat své 914/6, ze čtyřválcového 914/4 se stal jeden z nejlepších bestsellerů Volkswagenu. Prodejnost jejich auta dokonce překonala i Porsche 911.

Výroba Porsche 914/6 byla ukončena v roce 1972. Během pouhých tří let se prodalo slabých 3 351 exemplářů. Levnější model s pozdním dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 100 koní byl pro šetřící zákazníky jednoznačně nejatraktivnější. Zatímco výroba 914/4 skončila v roce 1976 po 118 000 prodaných kusech po celém světě, Porsche dál používalo jeho čtyřválec v levném typu 912E.

Bez ohledu na politiku, která značně otřásla příběhem Porsche 914 už na samotném začátku, si lehké sportovní auto oblíbilo mnoho řidičů. 914 bylo s hmotností nižší než 1 000 kilogramů a s motorem umístěným uprostřed skutečné řidičské auto. Americký motoristický magazín Motor Trend zvolil Porsche 914 jako vítěze žebříčku „Import Car of the Year“ roku 1970.

Porsche 914 dokonce zažilo i sportovní slávu, protože s ním jezdci Claude Ballot-Lena a Guy Chasseuil vyhráli třídu GTS ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans v roce 1970. Závody s více třídami znamenaly, že lidové Porsche závodilo proti továrním legendám jako Porsche 917K a 908, které se umístily na nejlepším celkovém šestém místě. Prvních pět pozic obsadily výkonnější stroje týmů Ferrari a Matry.

Podraz ze strany Volkswagenu a nízké prodeje šestiválcového typu dovedly Porsche k rozhodnutí, že si společně vyvinutý sportovní vůz nezaslouží nosit jeho znak. Šestiválcové lidové Porsche, které bylo obtížné prodat a zabíralo parkoviště v okolí továrny, se dočkalo uznání až v současnosti. Mezi sběrateli se řadí k nejvyhledávanějším modelům značky a prodejní cena zachovalých kusů přesahuje i 5 milionů korun. Čtyřválcové 914 oproti tomu stojí jen pouhý zlomek.

Porsche se rozhodlo pro oživení cenově dostupného modelu v roce 1996, kdy představilo duchovního nástupce 914. Ten se prodává až do současnosti jako 718 Boxster a 718 Cayman a je poháněn čtyřválcem, tedy motorem, který podle puristů nepatří do zádě moderních Porsche. Tolik pro Volkswagen v karoserii Porsche.

Skoro jako Nuvolari: Jaguar E-Type předjel Ferrari 250 GT Breadvan dlouhým driftem

Rob Huff se v Jaguaru E-Type hnal za vzácným Ferrari 250 GT Breadvan a svým rozevlátým řidičským stylem připomínal umění Tazia Nuvolariho.

Číst celé

Porsche 918 Spyder: Druhý svatý

Ještě před několika lety byla myšlenka hybridních superaut pasé. Svatá trojice, jíž vytvořilo Ferrari, McLaren a Porsche později ukázala, že tím může vzniknout skvělá technologie. Představujeme vám druhého člena, jímž je Porsche 918 Spyder.

Číst celé

Rozhovor s Nelly Pacourkovou

Nastal čas, abych vytvořil svůj první rozhovor, a to s malířkou Nelly Pacourkovou o malování, automobilismu, i cestě za úspěchem. Přeji příjemné čtení.

Číst celé

Porsche 754 T7: Důležitý prototyp spojoval vývoj mezi 356 a 911

Porsche 901, později 911, se stalo legendou mezi sportovními auty. Přestože je to dnes nepředstavitelné, německá ikona mohla vypadat úplně jinak. Původně měla nést tvary prototypu, který ji spojoval s předchozím 356.

Číst celé

Ferrari P4/5: Rozpoutalo konflikt mezi sběratelem a továrnou Ferrari

Jim Glickenhaus je nadšeným sběratelem závodních Ferrari, ale automobilce se nelíbilo, když se rozhodl závodit s vlastním prototypem jejich značky.

Číst celé

Pohled do útrob pěti legendárních sporťáků

Výkonné motory, nosníky karoserií či zavěšení kol. Komponenty starých sportovních vozů, které běžně vidět nemůžete, ale nyní máte tu možnost.

Číst celé