Peugeot 508 1.5 Blue HDI: Designová fascinace

Nová generace Peugeotu 508 působí v pražských ulicích jako jezdící UFO. Podařený design prostě nejde přehlédnout.

V současné nabídce automobilek z celého světa lze najít opravdu nádherná auta, ale jen některá z nich v mých očích oplývají až dechberoucí krásou. Ačkoliv se neřadím k obdivovatelům umění, dost možná jsem našel auto, jež bych okamžitě zaparkoval do interiéru nejbližší galerie s nejnovějšími uměleckými díly. Je jím zbrusu nový Peugeot 508.

Už od první chvíle mě nová 508 fascinuje designem připomínajícím nedalekou budoucnost. Mezitím, co mi předek připadá poněkud rozporuplný kvůli tvaru denního svícení, dokonale vynikne až ve tmě. Jelikož nová generace zatím není na našich silnicích častá, zajímalo by mě, co si říkají řidiči jedoucí proti mně za tmy při pohledu na rozsvícené Full LED světlomety. Zadní část s tmavým panelem splývá s černou perletí a opravdu hezká grafika svítilen vytváří tajemný dojem. Peugeot 508 na první pohled jednoznačně vypadá jako prestižní limuzína mezitím, co ale nezastává její pozici v nabídce.

Po otevření dveří s bezrámovými okny se člověku odhalí pro Peugeot typický nezvyklý interiér, který svými sedadly, tvary palubní desky a zběsile navrženým volantem dotváří futuristický vzhled vozu. Celkový design mi po usednutí do vozu připomněl Star Wars, přestože jsem zapůjčené 508 okamžitě dal přezdívku „Enterprise“. Vůz je moderními tvary a hlavně interiérem až příliš podobný smyšleným vesmírným plavidlům.

Testovaný exemplář je vybavený druhým nejvyšším stupněm výbavy Allure, v němž ale bohužel chybí parkovací kamera. Ačkoliv si někteří z vás právě teď uplivli, pravdou je, že je z nové 508 špatný výhled dozadu skrze vnitřní zpětné zrcátko kvůli malému zadnímu oknu. Čím si mě však Peugeot okamžitě získal je moderně designovaný a vcelku rychlý infotainment, jež se kromě dotykové obrazovky ovládá i mechanickými tlačítky z hliníku na palubní desce, které svým tvarem a rozmístěním až nápadně připomínají klávesy klavíru.

Z uživatelského hlediska má ale interiér několik drobných chyb. Francouzi jsou národem, jež se snaží vylepšit věci, které výrazné zlepšení nepotřebují. V případě 508 může být vhodným příkladem právě atypický tvar volantu. Ten mi navíc při mém vhodném nastavení pozice za ním zakrývá spodní část digitálního panelu zobrazujícího nejnutnější informace o jízdě. Z několika různých nastavení zobrazení přístrojů si však vybere každý a osobně jsem kvůli zažitému zvyku zvolil variantu s kulatým otáčkoměrem a rychloměrem.

Nový Peugeot 508 se mi dostal do rukou v poněkud zvláštní specifikaci, kterou si zákazníci v České republice normálně neobjednají. Stupeň výbavy Allure je totiž svázán se základním dieselem 1.5 Blue HDI se šestistupňovým manuálem. Kde je háček? Danou výbavu totiž u dealera objednáte pouze s některým z motorů skombinovaných s osmistupňovým automatem EAT8.

Když už jsem načal technickou stránku auta, pojďme se jí rovnou věnovat. Testovaná 508 se hýbe za pomoci malého vznětového motoru, který v kombinovaném jízdním režimu nabízí spotřebu nižší než 6 litrů na 100 kilometrů. Už jen tenhle parametr z krásného liftbacku dělá auto určené hlavně delším komfortním cestám. Podvozek je výborně naladěný a spolu se sedmnáctipalcovými koly s poměrně vysokým profilem pneumatiky snadno filtruje i větší nerovnosti, jichž je plná Praha a její blízké okolí.

Zvláště na okreskách se projeví, že základní 508 rozhodně není určená sportovní jízdě. Motor pochopitelně nerad pracuje ve vyšších otáčkách a dlouhé řízení s dvěma pastorky (citlivější nastavení funguje v nižších rychlostech a při parkování, tužší pak při běžné jízdě) poskytuje jen málo informaci o předních kolech. Přestože je auto v zatáčkách při rozumných rychlostech stabilní, je z něj cítit, že je projíždí jen, protože musí. Jelikož vyznávám tužší nastavení řízení, při každé jízdě zapínám sportovní režim upravující nastavení jeho posilovače.

Pokud to mám celé shrnout na závěr, Peugeot 508 v testované konfiguraci není dokonalým autem, protože mi k jeho jízdnímu projevu nesedí manuální převodovka, ale rozhodně není špatným autem. Ať už se jedná o nádherný moderní design, který bude stárnout pomalu, kvůli němuž mě tohle auto opravdu baví, nebo komfortní naladění podvozku. Nový Peugeot je skvělý společník na dlouhé cesty a s výkonnějším motorem a automatickou převodovkou EAT8 půjde o výborné rodinné auto.

Citroën C6 Lignage: Nadějná socha na kolech

Citroën řadíme mezi ty významnější automobilky naší historie. Prodával nádherná a revoluční auta, nebál se riskovat a bohužel často prohrával. Dnes tu máme Citroën C6 Lignage, koncept symbolizující plané naděje Citroënu na přelomu milénia.

Číst celé

Ferrari P4/5: Rozpoutalo konflikt mezi sběratelem a továrnou Ferrari

Jim Glickenhaus je nadšeným sběratelem závodních Ferrari, ale automobilce se nelíbilo, když se rozhodl závodit s vlastním prototypem jejich značky.

Číst celé

Chevrolet Corvette XP-819: Lodní motor za zadními koly

Špióni v automobilovém průmyslu stále častěji hledají informace o vývoji Chevroletu Corvette s motorem uprostřed. Podobný prototyp s motorem za zády americká značka zkusila již v šedesátých letech.

Číst celé

Maserati 250F: Fascinující vítězství na Nürburgringu

Maserati předvedlo při návrhu 250F skvělou práci, ale i přesto s ním dokázal excelovat jeden jediný muž. Juan Manuel Fangio upevnil status legendy fascinujícím vítězstvím na Nürburgringu v roce 1957.

Číst celé

Diagnostika v praxi: 5 důvodů, proč turbodiesel může ztratit výkon

Máte turbodiesel, který už nemá takovou sílu jako kdysi? Připravili jsme pro vás pětici důvodů, proč tomu tak může být.

Číst celé

Závod, v němž nováček Ayrton Senna porazil deset mistrů F1

Mercedes-Benz se na oslavu otevření nově zrekonstruovaného Nürburgringu v roce 1984 rozhodl uspořádat závod pro dvacet jezdců, mezi nimiž bylo deset šampiónů z Formule 1. Tehdy je do jednoho porazil téměř neznámý nováček Ayrton Senna.

Číst celé