Nový Renault Mégane R.S. přijíždí. Dosáhne kvalit předchůdce?

Dlouho se čekalo na nový Renault Mégane RS, který byl ve svých předchozích dvou generacích králem třídy hot-hatchů. Divize Renault Sport má talent na to, aby jejich ostré verze jinak spíše měkkých a levných aut stály za to.

Do dlouhé lajny úspěchů divize Renault Sport se pravidelně řadilo i menší Clio. Až s jeho poslední generací v roce 2012 přišlo drobné zklamání, kdy místo atmosférického dvoulitru dostalo turbomotor 1.6 a povinný automat. Clio tím  ztratilo svou ryzost a my se tehdy začali bát, co bude s novým Méganem R.S. Dlouze se o něm nejistě spekulovalo, a to až dodnes, kdy se oficiálně tato novinka představila na autosalonu ve Frankfurtu.

Turbodmychadlem plněný dvoulitr vystřídal nový, menší motor o objemu 1,8 litru, který je však nově vybaven přímým vstřikováním paliva. Jde o stejný motor o výkonu 280 koní, který najdete v Alpine A110. Koncem příštího roku navíc bude představena verze R.S. Trophy, která nabídne rovných 300 koní. U převodovky si inženýři (nebo marketéři) vzali ponaučení z Clia R.S. a manuál Méganu nesebrali. Automat ovšem v nabídce najdete také, půjde o dvouspojku s pádly pod volantem a systémem launch control. Auto očividně ještě není úplně hotové, protože údaje o hmotnosti, maximální rychlosti či zrychlení Renault prozradí až koncem tohoto roku.

Mégane R.S. poprvé také dostane systém zatáčení všech kol 4Control. Ten už známe z dřívějších Lagun či běžného Méganu, ovšem tady jsme zvědaví, jak bude systém fungovat v takto nekompromisním hot-hatchi. Podvozek si budete moci objednat ve dvou různých nastaveních „Cup“ a „Sport“, z nichž ten první pracuje se samosvorným diferenciálem na přední nápravě. Brzdový systém Renaultu bude dodávat firma Brembo. Premiéru v rámci celého segmentu si odbydou hydraulické dorazy na obou nápravách, které plynule zpomalují tvrdé rány do podvozku.

Mégane R.S. se ovšem rozhodl být také univerzálnějším autem. Můžeme začít tím, že ani běžný model této generace nedostal třídveřovou variantu a tedy ani R.S. nekoupíte jinak než s 5 dveřmi. Novinkou je také systém Multi-Sense, díky kterému si můžete vybral z pěti módů – Comfort, Normal, Sport, Race a Personal, který vám dovolí nastavit si auto podle svého gusta.

Ona snaha o univerzálnost může být – podle nás – kamenem úrazu. Trochu se bojíme, aby se z auta nevytratil ten výrazný fun-factor předchozích generací, který tradičně vozy divize Renualt Sport odlišoval od konkurence. No uvidíme, co ukážou testy, snad Mégané R.S. otestujeme také. Na trhu se objeví zkraje roku 2018.

Citroën RE-2: Experimentální helikoptéra s wankelovým motorem

Citroën neexperimentoval pouze s rotačními automobily, ale pro záchranu společnosti Comotor zkusil vyvinout malý vrtulník s wankelem. Úspěchu projektu nepřálo několik různých faktorů.

Číst celé

Autosalon v Detroitu roku 2004. Jaká auta se představila před 15 lety?

Výstava NAIAS 2004 se nesla v duchu odvážných konceptů i znovuzrození automobilových ikon z minulosti.

Číst celé

Škoda MB Wankel: Rychlejší, prostornější, ale dražší embéčko

Škodovka v šedesátých letech experimentovala s rotačním motorem, který se mohl dostat pod kapotu legendárního embéčka. Do sériové výroby se nakonec nedostalo z důvodu nedostatku finančních prostředků.

Číst celé

Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Číst celé

Ferrari P4/5: Rozpoutalo konflikt mezi sběratelem a továrnou Ferrari

Jim Glickenhaus je nadšeným sběratelem závodních Ferrari, ale automobilce se nelíbilo, když se rozhodl závodit s vlastním prototypem jejich značky.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Kam zmizely komprese?

V běžném případě má koupě ojetého auta jednoduchý postup. Vyberete si, zaplatíte a jedete domu. Jenže takhle svět rotačních motorů nefunguje ve chvíli, kdy chcete, aby vaše RX-8 opravdu za něco stála.

Číst celé