Nissan Skyline GT-R R34: Kult stvořený filmem a virtuální realitou

Málokteré auto se do srdce benzínových nadšenců zarylo takovou silou, jako Skyline GT-R R34. V České republice jsme jej poznali hlavně díky počítačovým hrám a filmové sérii Rychle a zběsile. Někdo jej zatracuje právě z těchto důvodů, ale dělá ho to špatným? Rozhodně ne.

Japonská automobilová produkce, za jejíž vrchol můžeme považovat hlavně devadesátá léta, dala světu mnoho legend. Mezi nejznámější auta ze země vycházejícího slunce určitě patří Nissan Skyline GT-R R34, s celým továrním označením GF-BNR34, který jsme u nás poznali za pomoci filmů a virtuální realitě.

Nissan nadělil světu poslední Skyline GT-R v roce 1999, kdy spustil výrobu generace R34 v továrně Musashimurayama. Pod kapotou se nacházel klenot, jež je mezi motory na stejné úrovni jako třída FL mezi diamanty. Řadový šestiválec RB26DETT, který pocházel z předchozích dvou generací, byl přeplňovaný dvojicí turbodmychadel Garrett T25.  Kvůli úspěšnému splnění nařízení organizace JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) byl oficiálně udávaný nejvyšší výkon 280 koní, ale skutečný výkon však dosahoval až 330 koní. Točivý moment 397 newtonmetrů byl přenášený na asfalt skrze šestistupňový manuál a sofistikovaný pohon všech kol ATTESA E-TS s mezinápravovou lamelovou spojkou.

Podvozek Nissanu Skyline GT-R tvořilo nezávislé zavěšení MacPherson vpředu a víceprvková náprava vzadu. Samozřejmostí byly vinuté pružiny a stabilizátory zabraňující náklonům karoserie. Součástí zavěšení kol byl brzdový systém s 300 milimetrovými kotouči vpředu a 280 milimetrovými kotouči vzadu, které dokázaly vůz zastavit ze stovky na vzdálenosti 36,6 metrů. Řízení HICAS umožňovalo zatáčení všemi koly od rychlosti 80 km/h, čímž se výrazně zlepšila schopnost projíždět více utažené zatáčky. Skyline GT-R se s pohotovostní hmotností 1 540 kg rozjel na stovku za 4,9 sekundy a dosáhl maximální rychlosti při 248 kilometrech za hodinu.

Významnou novinkou oproti předchozím generacím byl nový 5,8″ LCD displej v interiéru. Jeho pomocí mohl řidič sledovat živá diagnostická data, aby mohl přizpůsobit svou jízdu. Zobrazovanými hodnotami byly například plnící tlak turbodmychadel (až do 1,2 baru), teplota chladicí kapaliny či mazací tlak motoru. Příplatková vylepšená varianta Nismo Multi-Function Display (MFD) navíc dokázala měřit čas kola na okruhu a přetížení v zatáčkách.

Po vzoru předchozích generací se na trhu objevil typ V-Spec (Victory Specification), který byl vybavený vylepšeným pohonem s aktivním diferenciálem mezi zadními koly. Upravený systém nesl název ATTESA E-TS PRO a k dalším novinkám varianty V-Spec patřilo tvrdší odpružení a nižší světlá výška, jíž ovlivnilo nové přední lízátko pod nárazníkem a zadní difuzor. Vylepšenou verzi R34 GT-R lze rozpoznat už z dálky podle černého sacího otvoru NACA na kapotě. 

K nejvzácnějším a nejrychlejším GT-R R34 patří varianta N1, jež vznikla jako homologační speciál pro vstup do světa závodění. Z auta byla „vyrvána“ nejen klimatizace a audio, ale i zadní stěrač. Kromě toho však Nissan provedl drobné úpravy motoru, čímž jej zlepšil pro použití na okruzích. Dohromady vzniklo pouhých 45 kusů a většinu z nich okamžitě nakoupily závodní týmy a tuningové společnosti. Opakem odlehčeného auta byla varianta M-Spec, která byla luxusní verzí. K hlavním rozdílům od sportovněji zaměřených GT-R patřilo kožené čalounění interiéru a měkčí naladění podvozku.

S blížícím se koncem výroby v roce 2002 byly světu představeny vozy specifikace Nür. Jméno nové verze odkazovalo na slavný německý závodní okruh Nürburgring, kde byly přeladěné vozy testovány. Nissan vyrobil celkem 1 000 kusů, z nichž bylo 750 kusů V-Spec II Nür a 250 kusů M-Spec Nür. Skyliny Nür měly pod kapotou motor pocházející z dřívější verze N1, který po zvýšení plnícího tlaku dosáhl nejvyššího výkonu až 450 koní. Rychloměr vozu byl nově cejchovaný až do 300 kilometrů v hodině. U předchozích variant totiž byla nejvyšší číslovka na rychloměru 180 km/h podle japonské dohody výrobců.

Vrcholným Skylinem GT-R byla verze, jíž dlouhá léta vyvíjela závodní divize Nismo. Název nejrychlejšího „továrního“ Skylinu GT-R R34 byl doplněn označením Z-Tune. Dvorní úpravce Nissanu si pro své exempláře pečlivě vybral několik vozů V-Spec II s maximálním nájezdem do 18 000 kilometrů, jejichž techniku obohatil o mnoho prvků vycházejících ze závodního speciálu GT500. Zdvihový objem motorů byl navýšen na 2,8 litru, aby se do nich vešly nové písty s odolnějším klikovým mechanismem.

Úpravami prošlo i chlazení, mazání a přeplňování motoru, které bylo vylepšeno většími turbodmychadly IHI. Zavěšení kol bylo doplněno novým brzdovým systémem Brembo a tlumiči Sachs. Maximální výkon vzrostl na přibližných 500 koní a s upravenou aerodynamikou, jež vytvářela až 2,2 krát větší přítlak, jezdil Z-Tune až 310 km/h a hravě zvládl sprint na stovku za 3,2 vteřiny.

Pátá generace Nissanu Skyline GT-R patří k vozům, jejichž hodnota nikdy pořádně neklesla. Ve své době se prodával za přibližně 1,2 milionu korun a exempláře v průměrném stavu za nižší částku nenajdete ani dnes. Dohromady bylo vyrobeno 11 577 kusů, včetně 19 exemplářů Z-Tune.

Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Točí lehce, chytá těžce

Redakční Mazda RX-8 se těší usilovné údržbě a velkému zájmu na Legendách, ale i tak zlobí.

Číst celé

Rosso Corsa: Historie nejslavnější červené barvy v automobilovém průmyslu

Rosso Corsa je nejoblíbenějším odstínem laku u zákazníků Ferrari. Hlavním důvodem je dlouhá tradice v motorsportu.

Číst celé

Velká prvenství Cadillacu: Elektrický startér změnil svět

Cadillac je ikonou a představitelem amerického stylu. Značka vyrábějící vozy se ve svých nejlepších letech dala zařadit do kategorie luxusních vozů, jakými byl například Rolls-Royce. Zároveň světu přinesla několik technických řešení, jenž usnadnila život celému motoristickému světu.

Číst celé

Mini Cooper: Legenda z Rallye Monte Carlo

Mini se stalo závodní legendou již při svém testování, ale až nasazení na Rallye Monte Carlo dokázalo, že velké divadlo lze zahrát i s malým kašpárkem.

Číst celé

Aston Martin DB6: Následovník DB5 z Newport Pagnell

Ikonický Aston Martin DB5 byl zdařilým luxusním grand tourerem. Vedení značky se tedy rozhodlo, že by měl být následovník jen jeho vylepšenou verzí.

Číst celé