Nissan GT-R, část čtvrtá: Podvozek a brzdy

Vítáme vás u čtvrtého dílu petidílného seriálu, ve kterém si postupně představujeme japonské kupé Nissan GT-R R35. V této části si povíme něco o podvozkové soustavě a jejím uspořádání.

Nemusíme říkat, že je Nissan GT-R opravdu rychlým autem. Kromě dvakrát přeplňovaného vidlicového šestiválce a chytrého pohonného ústrojí jej dělá rychlým i propracovaný podvozek, jenž mu dopomáhá ke skvělým výkonům na klikatých cestách.

Přední nápravu GT-R tvoří dvojité lichoběžníkové zavěšení, které od jeho předchůdců odlišuje několik prvků, například odlišná spodní ramena. Ta u R35 dovolují kromě nastavitelného odklonu a sbíhavosti kol také záklon rejdové osy. Zadní nápravu pak tvoří víceprvkové zavěšení s hliníkovými rameny.

Nápravy jsou připevněny k pomocným rámům, jenž mimo jiné nesou veškeré prvky hnacího ústrojí. Přední rám je nosičem motoru a přední rozvodovky, zadní rám nese dvouspojkovou převodovku se zadní rozvodovkou a chrání 71 litrovou palivovou nádrž, která je ve vozidle umístěna nad převodovkou.

Součástí podvozku jsou adaptivní tlumiče Bilstein DampTronic, jejichž síla tlumení je automaticky upravována řídící jednotkou na základě jednoho ze tří jízdních režimů, mezi nimiž volí řidič vozidla. Těmi jsou módy Comfort, Normal a R. Řídící jednotka tlumičů sbírá informace ze snímačů bočního a podélného zrychlení, úhlu natočení volantu, brzdného tlaku, úhlu otevření škrticí klapky, otáček motoru a sleduje zrychlení jednotlivých kol pomocí snímačů ABS. Na základě těchto údajů může řídící jednotka okamžitě reagovat na změnu jízdních podmínek. Tuhost předních tlumičů je zvýšena například při brzdění. Odpružení vozidla zajišťují vinuté pružiny s tuhostí 16kg/mm vpředu a 8,5 kg/mm vzadu. Součástí je také dvojice stabilizátorů o průměru 34mm vpředu a 14mm vzadu.

Brzdový systém GT-R byl vyvinut ve spolupráci se společností Brembo. Dle oficiálních informací vůz o hmotnosti 1 740 kilogramů zvládne objet Nordschleife čtyřicetkrát s průměrným časem na kolo 7 minut a 50 vteřin s maximální teplotou brzd 800-900°C. Pravda ale může být jinde. Nissan se rozhodl použít standardní ocelové kotouče pro snížení provozních nákladů vozidla. Přední kotouče jsou o rozměrech 380×34 milimetrů a využívají šestipístkové brzdiče, zadní kotouče mají průměr o 30 milimetrů menší a jejich brzdiče jsou čtyřpístkové.

Kola z hliníkových slitin byla navržena ve spolupráci s japonskou firmou Rays Engineering. Přední mají rozměr 20×9.5JJ ET42 a každé váží 11,6 kilogramu. Zadní kola jsou větší a jejich rozměr je 20×10.5JJ ET22 a každé váží 12,2 kilogramu. Na kolech jsou obuty pneumatiky typu run-flat, které umožňují dojezd až 80 kilometrů při maximální rychlostí 80 km/h v případě jejich proražení. Kolísání tlaku, které monitoruje systém TPMS (Tire Pressure Monitoring System), je zamezeno huštěním pneumatik dusíkem. Přední pneumatiky mají rozměr 255/45ZRF20, zadní jsou pak 285/35ZRF20. Standardní verze vozu obouvá pneumatiky Dunlop Sport S600DSST, edice Premium a Black pak obouvají pneumatiky Bridgestone Potenza RE070R.

Takový je tedy Nissan GT-R R35 zespodu. V příštím díle nás čeká shrnutí a pár informací o tom, jaké vlastně to obdivované GT-R je na silnici.

BMW M3 GTR Straßenversion: Závodní M3 pro každý den nikdy nevyjela

Coupe Sport Leichtbau nebylo nejlepší silniční verzí BMW M3 E46. BMW v roce 2002 vyrobilo několik kusů GTR Straßenversion, které se i přes homologaci pro běžný provoz nikdy nedostaly na silnici.

Číst celé

Toyota GR Supra je jediné nové sportovní auto, které bych vážně chtěl

Toyota GR Supra se nelíbí většině fanoušků nejslavnější čtvrté generace, ale jinak je jedním z nejlepších sportovních vozů současnosti. Proč po ní toužím?

Číst celé

Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Číst celé

Lancia Delta S4 Stradale: Silniční verze závodní bestie skupiny B

Lancia Delta S4 Stradale vznikla, aby automobilka mohla homologovat závodní speciál pro rallye skupiny B.

Číst celé

NSU Ro 80: Chválený sedan, kterého se lidé báli

Novináři nezvyklý sedan z dílen NSU milovali a udělili mu důležitý titul, ale konstrukce, která byla ještě v plenkách, předurčila jeho neúspěch.

Číst celé

Porsche C88: Levné Porsche pro chudý čínský lid

Porsche vyvinulo experimentální lidový model na žádost čínské vlády, která později smetla celý projekt ze stolu.

Číst celé