Mercedes-Benz O317: Historie ikonických transportérů ve službách Porsche

Trojici transportérů Mercedes-Benz O317 zkonstruoval stuttgartský Robert Schenk na přání továrního týmu Porsche, které s nimi dělalo parádu za závodech.

Koncem 60. let Porsche utrácelo za závodění mnohem více peněz než o deset let dříve. Porsche se rozhodlo zjednodušit logistiku závodního týmu a zviditelnit se, kvůli čemuž v roce 1966 uvedlo do provozu tři zbrusu nové transportéry Mercedes-Benz O317. Ty měly nahradit zastaralou flotilu stárnoucích otevřených náklaďáků MAN 635. Trojice pojízdných podvozků byla dokončena stuttgartským karosářem Robertem Schenkem a vybavena vším potřebným k přesunu aut a náhradních dílů z jednoho závodu na druhý.

Většina ze všech vyrobených Mercedesů O317 byla používána jako autobusy, ale transportéry vyrobené Robertem Schenkem byly dostatečně prostorné pro přepravu dvou nízkých závodních vozů. Mezi trojicí přepravníků byly jen velmi malé rozdíly a všechny byly nalakovány tmavě červenou barvou se stříbrnými pruhy a tmavě šedými spodními částmi karoserie. Prostor nad čelním oknem zdobilo logo značky a na obou bocích byl velký nápis Porsche.

První Mercedes-Benz O317 byl dodán závodnímu týmu Porsche v roce 1967. Vůz s registrační značkou S YZ 32 s ním strávil sezóny 1967, 1968 a 1969 a poté byl zapůjčen společnosti John Wyer Automotive Engineering v Anglii. John Wyer vedl program vývoje Porsche 917 v letech 1970 až 1971 a pro toto období byl transportér nalakován světle modrou a oranžovou barvou, aby odrážel barvy jeho podporovatele, společnosti Gulf Oil.

V roce 1972 byl první vyrobený transportér prodán automobilce BMW a přelakován do bílého zbarvení týmu BMW Motorsport s červenými a modrými pruhy. V této konfiguraci zůstal až do roku 1981, kdy přešel do vlastnictví Helmuta Marka, jehož soukromý tým závodil s BMW M1. Mercedes-Benz 0317 s registrační značkou S YZ 32 byl vyřazen z provozu o několik let později.

Druhý Mercedes-Benz O317 s registrační značkou S C 9003 byl dodán v roce 1968 a Porsche si jej ponechalo až do roku 1983. V průběhu let se dvakrát objevil ve dvou různých zbarveních Martini Racing, a když David Thieme v roce 1979 učinil Porsche nabídku, kterou nemohli odmítnout, byl nalakován bílou, modrou a červenou barvu, aby zviditelnil sponzoring ropnou společností Essex Petroleum.

Začátkem 80. let došlo k opětovné změně zbarvení do barev cigaretové společnosti Rothmans, která sponzorovala tovární tým Porsche po většinu desetiletí. V roce 1983 byl druhý transportér prodán Kerrymu Morse a později Kevinu Jeannete z Gunnar Racing. Transportér později koupil Roald Goethe, sběratel závodních vozů v barvách Gulf, a zrenovoval jej ve světle modro-oranžových barvách.

Poslední ze tří transportérů O317 byl SM 2187. Závodnímu týmu byl dodaný v roce 1969 a po krátkém období v původních červených barvách vystřídal zbarvení Martini Racing, Essex Petroleum a Rothmans. Stejně jako druhý transportér byl v roce 1983 prodán společnosti Američana Kerryho Morse. Morse jej později prodal sběrateli Gerrymu Sutterfieldovi a vůz nakonec skončil ve sbírce Brumos Porsche na Floridě. Brumos nechal transportér zrenovovat do původního továrního zbarvení.

Praga Dragon EVO 125 ccm: Jak se řídí závodní motokára

Ultimátní řidičský stroj, který vám za zlomek ceny přinese zážitky, které nezískáte ani v supersportu. Tohle je prostě nejlepší věc, jakou může normální smrtelník řídit!

Číst celé

Mercedes-Benz CLK GTR: Ve FIA GT udělal dojem, v Le Mans ostudu

Závodní Mercedes-Benz CLK GTR byl jedním z nejlepších aut v kategorii FIA GT1, ale v Le Mans se mu vůbec nevedlo. V kvalifikaci zazářil, ale v závodě zklamal.

Číst celé

Na cestě: Silniční provoz v Palermu je boj, ale hraje se fair-play

Italský provoz je boj i o ten volný kus asfaltu přímo před vámi. Co ovšem dokáže překvapit, je ochota uhnout tomu, kdo spěchá. To bychom se mohli naučit i my. Nejsem ale naivka.

Číst celé

Nissan Skyline GT-R R34: Kult stvořený filmem a virtuální realitou

Málokteré auto se do srdce benzínových nadšenců zarylo takovou silou, jako Skyline GT-R R34. V České republice jsme jej poznali hlavně díky počítačovým hrám a filmové sérii Rychle a zběsile. Někdo jej zatracuje právě z těchto důvodů, ale dělá ho to špatným? Rozhodně ne.

Číst celé

Dokonalý svět Marcella Gandiniho

Pokud milujete auta a čtete Temple of Speed, určitě už jste v článcích narazili na řadu zmínek o geniálním italském vizionáři, který pracoval pro Bertoneho a asi každé auto, které kdy nakreslil, bylo a stále je ikonou. Jste si ale jisti, že znáte celý rozsah práce Marcella Gandiniho? Pokud ne, čtěte dále a hlavně si prohlédněte naši galerii.

Číst celé

Chevrolet Camaro ZL1 COPO: Monstrum na zvláštní objednávku

Speciální příplatek COPO 9560 udělal z Chevroletu Camaro krvelačnou bestii, která patřila k nejrychlejším muscle cars zlaté éry šedesátých let.

Číst celé