Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+: Hot hatch, nebo supersport?

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ se chlubí nejsilnějším produkčním čtyřválcem na trhu a díky brutálnímu zrychlení nemá daleko ke starším supersportům.

Představa o sportovním hatchbacku se Mercedesu-AMG povedla už na první pokus. Mercedes-Benz A 45 AMG byl úspěšnější než se původně očekávalo a není překvapením, že se manažeři Mercedesu obrátili na AMG, aby zahájilo vývoj nástupce. Historie AMG je plná extrémních výkonných vozů a inženýři se s novým A 45 rozhodli navázat na tradici značky. Z Mercedesu-AMG A35, současného základního modelu od AMG, vyvinuli nejrychlejší sportovní hatchback s nejvýkonnějším produkčním čtyřválcem na trhu.

Nový Mercedes-AMG A 45 vychází z obyčejnějšího A 35, ale rozdílem mezi oběma vozy není jen výrazně agresivnější bodykit a silnější motor pod kapotou. Mercedes-AMG provedl radikální změny, a tou první bylo další vyztužení karoserie rozpěrami a plechy navíc. Svalnatý exteriér karoserie se pyšní ostřeji řezaným nárazníkem s velkými nádechy vzduchu, aerodynamickými křidélky, velkým křídlem a mohutným zadním difuzorem s čtveřicí výfukových koncovek o průměru 90 milimetrů. I velké červené brzdy v černých kolech jasně prozrazují potenciál AMG A 45.

V interiéru Mercedesu-AMG A 45 se objevil nový semišový volant s červeným proužkem na 12. hodině, elektricky ovládaná sportovní sedadla AMG s výrazným bočním vedením a červené bezpečnostní pásy. S výjimkou ovládání širokého nastavení vozu na volantu a středovém tunelu a alcantary se interiér nejrychlejšího Ačka výrazně neodlišuje od běžných plně vybavených modelů.

Tím nejlepším v Mercedesu-AMG A 45 je pochopitelně motor. Mercedes-AMG o jednotce s interním označením M139 rád uvádí, že je nejvýkonnějším dvoulitrovým čtyřválcem na světě. V základním naladění pro A 45 vyvine nejvyšší výkon 387 koní a točivý moment 480 newtonmetrů, zatímco výkonnější verze A 45 S (testovaná) se chlubí maximálním výkonem 421 koní s točivým momentem 500 newtonmetrů. Je s podivem, že takový motor splňuje všechny globální emisní limity, ale inženýři z AMG při vývoji použili všechny své znalosti a dovednosti.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Oproti A 35 je motor otočený o 180 stupňů, čímž se podle vyjádření AMG zlepšilo proudění vzduchu dovnitř i spalin ven. Turbodmychadlo a výfukové potrubí se nově nachází „za motorem“, tudíž motor je náročnější na chlazení. Nejsilnější čtyřválec na světě je vybavený třemi čerpadly chladicí kapaliny – po jednom pro blok válců, hlavu válců a turbodmychadlo, které zároveň je chlazeno olejem a vzduchem. Systém chlazení AMG A 45 do motoru napumpuje 280 litrů kapaliny za minutu, což je dvojnásobek oproti většině běžných čtyřválců.

A jak se onen údajně nejsilnější čtyřválec na světě chová při jízdě? V komfortním režimu je odezva motoru na mírné sešlápnutí plynu vlažná a usnadňuje pomalé ježdění po městě. Když ale Mercedes-AMG A 45 S přepnete do některého ze sportovních režimů, změní se na rychlou bestii, která se nenechá dlouho pobízet. Ve všech zrychluje s brutální silou, a čím více točí, tím více táhne a zvuk nabírá na intenzitě.

Momentová křivka nedosahuje vrcholu už v přibližně 2 500 ot./min., jak je v dnešní době u turbomotorů běžné, ale maximum síly se nachází až v 5 000 ot./min. Důvodem je vyvolat v řidiči zájem atakovat červené pole otáčkoměru v 7 000 ot./min. Chcete znát čísla? Mercedes-AMG A 45 S umí jezdit nejvyšší rychlostí 270 km/h a se zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy se nemusí stydět před staršími supersporty. Starší Mercedes-Benz SLS AMG s osmiválcem je jen o 0,3 sekundy rychlejší.

V AMG se rozhodli vybavit A 45 S novým chytrým pohonem všech kol 4Matic+ s vektorováním točivého momentu a osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Čtyřkolka se skládá z mechanického diferenciálu mezi předními koly a dvou elektricky ovládaných spojek, jejichž úkolem je přenášet hnací sílu na zadní kola. Systém umí přenést plných 100% točivého momentu na jedno kolo a v zatáčkách upřednostňuje to vnější zadní, díky čemuž je A 45 S rychlé na výjezdech.

Ve srovnání se starým Mercedesem A 45 AMG s těžkým předkem už nový A 45 S není tak nedotáčivý. I když občas můžete najet do zatáčky s mírnou nedotáčivostí, ve většině jízdních situací je A 45 S velmi neutrální a při správném zacházení umí být i přetáčivé. S jízdním režimem Drift Mode dokonce umí jezdit dveřmi napřed, ale musíte počítat s tím, že driftující čtyřkolka vyžaduje více prostoru.

Na okreskách je Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ až zběsile rychlý a i dlouhé rovinky požírá závratným tempem. Blížíte se první zatáčce, s velmi ostrým převodem řízení jen o trošičku otočíte volantem a auto ji s chirurgickou předností projede. Reakce motoru je ve sportovním a závodním režimu okamžitá a prodleva turbodmychadla je naprosto minimální, takže A 45 S vystřeluje ze zatáček bez zaváhání. I rychlé tempo na okreskách pro něj ale nic neznamená, protože na jízdní limity si sáhnete jen na závodním okruhu.

Příplatkové adaptivní tlumiče Ride Control umožňují mírné náklony karoserie v zatáčkách, nezvykle více vpředu než vzadu, ale při zrychlení se A 45 S rychle srovnání a je poddajné. Naladění podvozku není extrémně tvrdé a na nejrozbitějších okreskách zvládá odfiltrovat největší rány, ale pro každodenní ježdění ve městě se může zdát nekompromisní. Pokud toužíte po rychlém, ale zároveň pohodlném Mercedesu, musíte se poohlédnout jinde.

Jaký je tedy smysl Mercedesu-AMG A 45 S 4Matic+? Nejsilnější Ačko na trhu je vstupní branou do světa „opravdových“ AMG. Chirurgicky přesný hot hatch má výkonu na rozdávání a jízdní stabilitu takovou, že s ním bude rychlý i méně zkušený řidič, když při řízení použije mozek. A 45 S je velmi rychlé, ale otázkou je, zda i zábavné. To nejlepší z něj totiž vymáčknete na závodním okruhu a na okreskách budete jezdit s velkou rezervou.

Nadupané Ačko zvládá rychlou jízdu po okreskách s prstem v nose, takže když upřednostňujete řidičské nadšení na okreskách a manuální převodovky před vysokými rychlostmi na okruzích, za základní cenu Mercedesu-AMG A 45 S (od 1 539 120 Kč) si nepochybně vyberete ze široké nabídky slabších, ale zábavnějších sportovních hatchbacků. Vše závisí jen na vašich preferencích.

Honda S2000: Vysokootáčková nirvána bez střechy

Honda S2000 patří k nejpovedenějším autům, jaká kdy přišla z Japonska. Spolu s Mazdou MX-5 tvoří dvojici roadsterů, jenž slouží jako měřítka své kategorie.

Číst celé

Galerie: Reklamy na pestrobarevná BMW

Když se dnes podíváme po ulici, vidíme samá bílá, šedá nebo černá auta. Po barevných autech se nám stýská. A stýská se nám také po starých bavorácích a starých bavoráckých reklamách.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vstup do neznámých vod

Moji praktičtí přátelé si myslí, že je Mazda RX-8 nepraktický krám s nespolehlivým motorem. Když jsem přemýšlel, jakým autem nahradit svou Hondu Civic, rozhodl jsem se vykročit do neznámých vod. Říkali mi, abych to nedělal.

Číst celé

Porsche 918 Spyder: Druhý svatý

Ještě před několika lety byla myšlenka hybridních superaut pasé. Svatá trojice, jíž vytvořilo Ferrari, McLaren a Porsche později ukázala, že tím může vzniknout skvělá technologie. Představujeme vám druhého člena, jímž je Porsche 918 Spyder.

Číst celé

Spyker D12 Peking-To-Paris: Zákazníci říkali, že Super SUV nemůže uspět

Spyker s konceptem D12 Peking-To-Paris předběhl dobu. Luxusní SUV se představilo v době, kdy trh neměl o rychlá SUV zájem, což ho stálo úspěch.

Číst celé

Eclipse Cross se řídí dobře, ale vadí mi jako auto. Proč?

Pro běžné lidi opravdu je Eclipse Cross vážně dobré auto, ale benzínový šílenci jej už z principu nenávidí. Mně se při osobním vyzkoušení nové Mitsubishi opravdu líbilo, jenže je tady velké ale.

Číst celé