Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Zavedením modelu 3500 GT v roce 1957 se Maserati téměř přes noc přeměnilo z výrobce závodních a zakázkových silničních vozů na běžného výrobce vyššího objemu automobilů. I když tím skončilo dlouhou a bohatou tradici, byl to nevyhnutelný krok vstříc dalšímu přežití společnosti. Inženýři využili svých bohatých zkušeností, aby zajistili, že 3500 GT nepoškodí pověst dřívějších slavných vozů.

Někteří starší zákazníci ale požadovali exkluzivnější vůz, než jakým bylo 3500 GT vyráběné ve velkých počtech. Největší podněty k vývoji nového modelu vysílal Šáh z Persie Mohammad Reza Pahlavi. Požadavkům začal naslouchat hlavní inženýr společnosti Giulio Alfieri, který snil o kombinaci podvozku 3500 GT a závodního motoru V8. Vhodný motor už dokonce existoval, protože poháněl úspěšný závodní vůz 450S, jež v roce 1957 vyhrál vytrvalostní závod Sebring 12 Hours.

Zájem Šáha přesvědčil majitele společnosti Maserati, rodinu Orsi, aby dali zelenou vývoji prestižnějšího modelu. Výsledné auto už existovalo v Alfieriho hlavě, který jej dokázal jednoduše zrealizovat. Podle původní myšlenky použil podvozek 3500 GT, jež byl vyztužený v důležitých místech, aby zvládl další zátěž. Mezi velké změny patřily větší kotoučové brzdy vpředu a bubnové brzdy vzadu, ale ty byly později vyměněny za kotoučové.

Nejvíce času Alfieri strávil úpravami vidlicového osmiválce, aby byl použitelný na běžných silnicích. Nejvýznamnější změnou bylo zvýšení zdvihového objemu na pět litrů, čehož bylo dosaženo větším vývrtem válců. Většina závodních prvků, k nimž patřily vačkové hřídele poháněné ozubenými koly, bylo zachováno. Vidlicový osmiválec krmený čtveřicí karburátorů Weber zpočátku produkoval působivých 350 koní, ale později byl přiškrcen na 325 koní při 5 500 otáčkách za minutu, aby byl více spolehlivý.

První podvozek s názvem 5000 GT byl odeslán do dílen Carozzeria Touring, kde vznikla elegantní karoserie. První dokončený vůz s bohatými doplňky měl exteriér a interiér ozdobený zlatem a krásným dřevem. Exkluzivní Maserati se poprvé představilo veřejnosti na autosalonu v Turíně v roce 1959, ale přitahovalo pouze malý zájem zákazníků. V roce 1960 byl vyroben pouze jeden další exemplář.

Maserati se nevzdalo. Alfieri začal pracovat na dalších vylepšeních pro rok 1961. Největší pozornost byla upírána k vidlicovému osmiválci s přepracovaným poměrem vrtání a zdvihu, čímž vznikl mnohem ostřejší motor. Karburátory Weber zůstaly v nabídce, ale Alfieri při modernizaci použil nejnovější systém vstřikování paliva Lucas. Prototypový motor byl schopný vyvinout nejvyšší výkon až 340 koní.

V roce 1961 Maserati poslalo upravené podvozky 5000 GT všem italským karosárnám, následkem čehož vznikla široká škála designů karoserií, z nichž si zákazníci mohli vybírat. Giovanni Michelotti byl nejúspěšnější. Jím navržené tvary, přezdívané „Indianapolis“, pro karosárnu Allemano obléklo celkem 18 ze všech 34 vyrobených Maserati 5000 GT.

Výroba revidovaného Maserati 5000 GT oficiálně skončila v roce 1964, ale v roce 1965 vzniklo další auto za použití stávajícího podvozku a poslední bylo vyrobeno v roce 1966. Se skončením produkce 5000 GT skončila i zakázková výroba Maserati, protože všechny následující Maserati byly vyráběny „hromadně“. Alfierim přepracovaný vidlicový osmiválec se používal i nadále a objevil se pod kapotou modelů Ghibli a Bora.

Poznejte příběh Maserati 3500 GT, které zachránilo značku Maserati.

Fiat SB4 Mefistofele: Letecký motor stvořil bestii

Fiat přímo z pekla vznikl spojením závodního podvozku a leteckého motoru. Později se stal držitelem rychlostního rekordu, ale trochu fixloval.

Číst celé

Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Číst celé

Aston Martin DB5 byl dvakrát dražší oproti konkurenčnímu E-Type

Nelze mu odepřít image luxusního GT pro agenta britské tajné služby. Aston Martin DB5 však byl velmi exkluzivní i mimo filmová plátna.

Číst celé

BMW M3 GTR Straßenversion: Závodní M3 pro každý den nikdy nevyjela

Coupe Sport Leichtbau nebylo nejlepší silniční verzí BMW M3 E46. BMW v roce 2002 vyrobilo několik kusů GTR Straßenversion, které se i přes homologaci pro běžný provoz nikdy nedostaly na silnici.

Číst celé

Fiaty S.61, S.74 a S.76: 4 válce a objem až 28,3 litru

Závodění bylo před první světovou válkou opravdovou chlapskou záležitostí. Důkazem jsou tyto Fiaty s ohromnými čtyřválci.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Evropské sportovní vozy

Ferrari, Lamborghini a Porsche v současnosti prodávají největší počet svých vozů na americkém trhu. Jak na něm začínaly?

Číst celé