Lexus RX 450h L: Život mimo realitu

Nebe a dudy na čtyřech kolech. Sedmimístný Lexus RX 450h L je dokonalý, tedy takový, jaké by mělo luxusní SUV být.

Lexus RX se koncem minulého století stal jedním ze zakladatelů kategorie luxusních SUV a z globálního hlediska je jednoznačně nejprodávanějším modelem japonské prémiové značky. Ačkoliv byl dostatečně prostorný už v případě minulých generací, evropským zákazníkům vadila nemožnost objednání sedmimístné verze. Ta se stala součástí nabídky až v letošním roce a je k dispozici pouze v hybridním provedení. Jaké je Evropany vytoužené SUV ve skutečném světě? Rozhodl jsem se to vyzkoušet.

Je mi už na první pohled jasné, že se Lexus RX 450h L bez debat řadí k nejzajímavějším a dost možná i nejkrásnějším autům ve své třídě. Kolosální maska chladiče s chromovaným orámováním vytváří dojem opravdového mastodonta, ale nemůžu spustit oči ani z dalších linií. Ostré hrany a odvážné divoké křivky jsou posledním designovým trendem japonských značek a velkému Lexusu nesmírně sluší.

Vzhledem k tomu, že se odhodlanými tvary budu moci kochat při každém pohledu na RX L, je na čase zjistit, zda opravdu funguje vychvalovaný složitý hybridní pohon a jestli největší model z nabídky Lexusu nabízí tak úžasné pohodlí, o němž jsem zatím jen slyšel.

Krátce po usednutí za volant a probuzení Lexusu hledám vypínání systému start-stop, které ale mezi několika dostupnými tlačítky nenacházím, protože vypnutí funkce není k dispozici. Nezvykle tedy vyrážím s pocitem, že se motor bude v dopravní špičce opakovaně zhasínat a znovu spouštět, což se o chvíli později ukázalo jako částečně mylná domněnka. Motor se sice po zahřátí na provozní teplotu každou chvíli zastavuje a znovu rozbíhá, ale hladkému průběhu celého procesu napomáhá startér-alternátor v elektrické síti vozidla.

Jelikož je motor v přibližně tisíci otáčkách uvnitř téměř neslyšitelný, jeho zhasnutí lze poznat pouze za pomoci otáčkoměru. Při popojíždění v kolonách se RX L pohybuje pouze v elektrickém módu a spalovací motor se spouští až při větší akceleraci. Probuzení jednotky je doprovázeno charakteristickým zabručením a při rychlostech okolo 15 kilometrů v hodině i lehkým škubnutím. Spalovací motor se pak zhasíná už při plachtění a brzdění.

Když už jsem nakousl techniku použitou ve voze, rád bych ji popsal více do hloubky. Spalovací motor je zastoupen atmosférickým 3,5 litrovým zážehovým vidlicovým šestiválcem využívajícím Atkinsonův cyklus (prodloužený čas hoření směsi zlepšuje účinnost motoru). Díky použití nezvyklé technologie motor vyvine nejvyšší výkon 262 koní a točivý moment dosahuje 335 newtonmetrů.

Jak ale název Lexusu RX 450h L napovídá, v útrobách vozu se nachází hybridní hnací ústrojí. Pohon Lexus Hybrid Drive se kromě spalovacího motoru skládá i z dvojice elektromotorů, s nimiž hnací ústrojí dosahuje celkového výkonu 313 koní. Použitím jednoho motoru na každou nápravu vznikl pohon všech kol E-Four, který je však v činnosti pouze při akceleraci nebo napomáhá stabilizačnímu systému zamezit prokluzu kol. Při běžné jízdě vůz spoléhá pouze na pohon předních kol. Úložiště energie, kterým je nikl-metal hydridový akumulátor složený z 240 článků, není potřeba dobíjet z externího zdroje, jelikož si chytrý systém spravuje dobíjení sám.

Technicky vyspělé hybridní hnací ústrojí disponuje velkou silou nejen v tabulkách parametrů, ale i ve skutečném světě. RX 450h L je dost možná prvním autem, s nímž mě baví se loudat tempem rychlostních limitů a užívat si klidnou uvolněnou jízdu. Ačkoliv velké SUV váží přibližně 2 250 kilogramů, pro výkonný motor taková hmotnost při odpočinkové jízdě nepředstavuje žádnou námahu. Hybridní pohon upřednostňuje elektromotory a šestiválec se převaluje v otáčkách lehce nad volnoběhem. Pouze při ráznějším sešlápnutí plynu se vytočí do vyšších otáček a zaúkoluje elektronicky řízenou osmistupňovou převodovku s plynule měnitelným převodem E-CVT, aby podřadila na nižší rychlostní stupeň, a Lexus dopovaný instantní silou elektromotorů ochotně vyrazí vpřed.

Ležérní tempo vyhovuje i samotnému Lexusu, který i přes dvojici sportovních režimů žádným sportovcem není. I přes velkou hmotnost a rozměry se s RX L při běžném použití jede vskutku dobře, ale přítomnost fyzikálních zákonů skrýt nedokáže. To však nelze považovat za slabou stránku vozu, protože Lexusy vždy byly o něčem trochu jiném. I přes skvěle navržený a výborně fungující hybridní pohon se však nemůžu zbavit dojmu, že nejsilnější stránkou Lexusu RX 450h L je hýčkající pocit při pobytu na palubě.

Po zavření dveří se kůží provoněný luxusní interiér stane vlastním světem, čemuž přispívá fascinující jízdní komfort zdokonalený vcelku geniálním způsobem odhlučnění. Lexus se rozhodl použít trojici mikrofonů umístěnou v předních podbězích a na okraji čelního skla, jež nahrávají hluk odvalujících se kol a aerodynamiky, na což reaguje elektronika přehráváním opačných vln do interiéru skrze reproduktory. Zvolený způsob izolace funguje natolik dobře, že hluk není slyšet ani při vyšších rychlostech jízdy, čímž se cestovní komfort obrovského SUV značně přibližuje slavným luxusním značkám. Podstatnou roli v jízdním pohodlí hraje i tvrdší, ale výborně naladěný podvozek charakteristický houpavou jízdou.

Tím však plejáda komfortní výbavy interiéru teprve začíná. Milovníky kvalitního hudebního zážitku nepochybně potěší audiosystém Mark Levinson s patnácti reproduktory, jehož pomocí si lze v uklidňujícím prostředí velkého RX L uspořádat ničím nerušený soukromý koncert. Důležitý je i správce klimatu, který nepřetržitě monitoruje a porovnává venkovní a vnitřní teplotu, podle nichž upravuje nastavení klimatizace včetně ventilace a vyhřívání sedadel. Lexus tedy dokáže zajistit, aby posádce ve voze nikdy nebyla přílišná zima či naopak nesnesitelné horko.

Vzhledem k venkovním rozměrům (délka 5 000 mm, šířka 1 895 mm, výška 1 700 mm a rozvor 2 790 mm) je samozřejmé, že se uvnitř sedmimístného Lexusu RX 450h L nachází dostatek prostoru, který je však více omezený v třetí řadě sedadel. Senzační prostornost RX L se mi jednoduše ukázala při jedné z večerních vyjížděk.

Ve zpětném zrcátku jsem si totiž všiml, že nad zadními sedadly svítí jedna ze stropních svítilen. Při snaze ji zhasnout jsem bohužel zjistil, že je ze sedadla řidiče až nečekaně daleko a dost možná bych potřeboval jednou tak dlouhou ruku. Nezbývalo tedy nic jiného, než světlo zhasnout při zastavení v cíli mé cesty.

Určitě se ptáte, jestli má Lexus RX 450h L nějakou chybu. Abych se upřímně přiznal, žádnou neshledávám. Podlehl jsem kouzlu vzorně odhlučněného luxusního interiéru, fungujícího moderního pohonu i úžasně vypadajícího designu. Mnozí z vás by vzhledem k vysokému výkonu a hmotnosti čekali alespoň kritiku spotřeby benzínu, ale ani ta není na místě. Pro mnohé bude velkým překvapením, když uvedu, že si více než dvoutunové auto s výkonem přes 300 koní dokáže říct i o méně než 8 litrů paliva na 100 kilometrů. Objektivní negativa tedy pravděpodobně neexistují, pokud mám však zmínit nějaké subjektivní, do českých měst je RX L až příliš velké. To je ale o pouhém zvyku.

Eunos Cosmo: 3 rotory v diskrétním luxusním balení

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo ukázkou schopností a umění Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Číst celé

Zrození McLarenu F1: Napadlo nás to při čekání na letišti

Mohlo by se zdát, že si konstruktéři McLarenu vzali velké sousto, když chtěli navrhnout nejlepší auto na světě. Jenže oni to opravdu dokázali.

Číst celé

Mercedes-Benz 300 SL: Na přání Američana

Ikonický „Gullwing“ původně vznikl jako závodní auto, ale jeho úspěchy byly předzvěstí dobrých prodejů produkční verze.

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

Citroën GS BiRotor: Smůla na kolech již od počátku

Poté, co Citroën se svým prototypem M35 uspěl, rozhodl se pro montáž upravené verze motoru do nového GS a prodej na běžném trhu.

Číst celé

Lancia Stratos: Dokázala to natřít i svému nástupci

Klínovitá Lancia dokázala navázat na sportovní úspěchy svého předchůdce a nenechala se zahanbit ani několik let po ukončení produkce.

Číst celé