Lamborghini představuje Urus, světově první SuperSUV

Lamborghini svůj záměr poprvé odhalilo před pěti lety, kdy světu představilo dobře vypadající koncept se stejným jménem. Od té doby se světem šířilo mnoho otázek, zda se SUV dostane na volný trh? Odpověď zní „ano“.

Uplynulo již mnoho času od doby, kdy Lamborghini přestalo vyrábět LM002, první SUV své historie. „Rambo Lambo“ bylo oblíbenou hračkou velmi movité klientely i hollywoodských hvězd. Dvanáctiválcové monstrum se včera večer po dlouhých 24 letech dočkalo svého duchovního nástupce, modelu Urus.

Základem zbrusu nového Lamborghini je platforma shodná s Bentley Bentayga, v niž je uložený zcela nový dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový motor V8 o výkonu 650 koní. Srdce nového SUV je prvním osmiválcem Lamborghini po 30 letech a prvním produkčním přeplňovaným motorem značky vůbec. Výkonná jednotka je spojena s osmistupňovou automatickou převodovkou a v budoucnu tuto kombinaci nalezneme i v dalších budoucích modelech koncernu VW Group.

Karoserií hýbají všechna čtyři kola, mezi jejichž nápravy je v běžných podmínkách točivý moment rozdělen v poměru 40:60 procentům. V závislosti na terénu a jeho povrchu může být až 70% točivého momentu posláno na přední kola, v opačném případě až 87% na ta zadní. Mezinápravový a zadní diferenciál tak dovolují vektorování točivého momentu.

Podvozek Urusu je tvořen aktivními tlumiči, které spolupracují s 48-voltovým systémem, jenž zamezuje převrácení vozu. Součástí řízení je zatáčení zadních kol. Pohotovostní hmotnost o přibližné hodnotě 2,2 tuny zastavují standardně montované karbonkeramické kotouče. Jejich rozměr je údajně největší, jaký kdy byl použit v produkčním autě. Zkrocení velké kinetické energie je na místě, vždyť Urus dosahuje maximální rychlosti 305 kilometrů v hodině a z 0 na 100 km/h vystřelí za 3,6 sekundy.

Design vozu nese pro Lamborghini typické ostré hrany a prostor předního nárazníků vyplňuje jeden obrovský vstup chladicího vzduchu. Po stránce vzhledu se produkční varianta od prototypu vzdálila jen minimálně. Součástí prostorného čtyřmístného interiéru je infotainment pocházející z Audi A8 a obrovský kufr, jenž je údajně větší než u BMW X6.

První exempláře Urusu by si měli zákazníci převzít v první polovině následujícího roku a automobilka doufá, že v roce 2019 bude vyrábět 3 500 kusů ročně. Nyní nezbývá, než počkat, jak to je s tím slibovaným rekordním časem na Nordschleife.

Škoda 450/Felicia, aneb šťastný kabriolet

Za vznikem ikonického československého kabrioletu stála vyhlídka na vysoké příjmy ze západu.

Číst celé

Zkoušíme nový formát. Poslechněte si nás jako podcast

Natočili jsme pilotní díl podcastu. Prostě jsme to museli zkusit. Teď uvidíme, zda je to váš šálek kávy.

Číst celé

Stanovení rekordu McLarenem: „Nepojede více než 391 km/h“

V březnu roku 1998 byl zelený prototyp McLarenu F1 s interním označením XP5 dopravený na testovací okruh Volkswagenu v Ehra-Lessien, aby stanovil nový světový rekord. Přečtěte si jeho příběh.

Číst celé

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale: Unikát na přání brunejského sultána

Brunejský sultán a jeho bratr si v letech 1992 až 1995 koupili celkem 20 Jaguarů XJ220. Ten dvacátý se od všech ostatních odlišoval unikátním designem od Pininfariny.

Číst celé

Toyota GR Yaris: 5 zajímavostí o nejlákavějším hot hatchi současnosti

Toyota GR Yaris je nepochybně nejzajímavější sportovní auto roku 2020. Představujeme vám 5 technických zajímavostí, které byste o nové Toyotě měli vědět.

Číst celé

Seznamte se s dívkou, po níž má Lotus Elise své jméno

Malý sporťák nese jméno vnučky tehdejšího majitele automobilky.

Číst celé