Na kolik vyjde údržba Ferrari F430? Známe ceny

Máte zálusk na Ferrari F430, které se vyrábělo na samotném konci analogově smýšlející doby? Pravděpodobně vás bude zajímat, kolik peněz si musíte připravit.

Světem se rozšířila informace o Ferrari F430 Spider, které za svou historii urazilo více než 250 tisíc kilometrů. Přestože jsme si vědomi skutečnosti, že provoz opravdu rychlých sportovních vozů a supersportů není levný, položili jsme si otázku, na jaké výdaje je potřeba se připravit v okamžiku, kdy se rozhodnete pořídit si starší Ferrari. Kvůli vhodnému srovnání jsme vybrali právě typ F430.

Ferrari F430 se představilo na pařížském autosalonu v roce 2004 a stalo se nástupem úspěšného modelu 360 Modena. Později nabídku rozšířila otevřená varianta Spider a ostře naladěná a znalci vyhledávaná Scuderia a Scuderia Spider 16M. Během produkce trvající do roku 2009 vzniklo více než 15 tisíc kusů, z nichž nejlevnější ojeté kusy lze v evropské inzerci sehnat za částky lehce pod dva miliony korun.

Prodejní ceny zachovalých udržovaných exemplářů jsou ale samozřejmě vyšší a při výběru vhodného kusu nelze zapomínat ani na oficiální zastoupení italské značky. Většina dealerů Ferrari v Evropě kromě nových modelů nabízí i vozy z druhé ruky, ve většině případů po důkladné kontrole a s ověřenou historií. I u „vyvoněných“ Ferrari F430 z klimatizovaných garáží puntičkářských bývalých majitelů se však dříve nebo později objeví situace vyžadující servisních zásah. Na kolik to celé přijde?

Spider, který ujel přes 250 tisíc kilometrů

Ferrari F430 Spider švédského majitele je příkladem udržovaného vozu, který od opuštění továrny urazil více než 250 tisíc kilometrů. Pro bezproblémovou funkci si motor vyžádal 25 sad zapalovacích svíček (mění se po 10 tisících kilometrů) a čtyři spojky automatické převodovky F1 (mění se po 40 tisících kilometrů). Hnací ústrojí je ale původní a zatím nevyžaduje opravu. Z továrny pochází i bez problému fungující elektrickým systémem ovládaná stahovací střecha a jediným viditelným opotřebením je ošoupaný volant a několik tlačítek infotainmentu.

Motor, převodovka a spojka

Pohonná jednotka a zbytek hnacího ústrojí jsou nejdůležitější skupinou komponentů. Kvůli zajištění správné funkce vyžadují každoroční prohlídku, během níž dochází k výměně olejových náplní motoru, převodovky a diferenciálu, včetně příslušných filtrů. Kromě toho jsou namontovány nové zapalovací svíčky a nové vzduchové filtry sání motoru. Pravidelný servis v autorizovaném servisu Ferrari stojí 48 500 Kč s DPH.

U silně ojetých exemplářů může dojít ke špatné funkci motoru a převodovky, čímž se běžná údržba přesouvá na úroveň nákladných oprav. Za nový 4,3 litrový vidlicový osmiválec pohánějící F430 si maranellská továrna účtuje přibližně 600 tisíc korun. V případě nutné výměny převodovky se cena pohybuje okolo 300 tisíc korun. Montáž nové spojkové sady pak vychází na přibližně 120 000 Kč.

České oficiální servisní zastoupení Ferrari však říká, že rozsáhlé opravy či výměny částí hnacího ústrojí nejsou časté. Od dob modelu 360 Modena z konce devadesátých let se ze sportovních Ferrari stala spolehlivá auta, což dokazuje i výše popsaný švédský Spider. Častým problémem typu F430 (a dalších osmiválcových Ferrari) je ale propalování výfukových svodů, jejichž výměna na obou stranách motoru vychází na 130 tisíc korun.

Podvozek a brzdy

Značně namáhanými komponenty jsou i podvozkové díly. Za výměnu elektronicky řízených tlumičů spolu s pružinami autorizovaný servis požádá zákazníka o 200 tisíc korun, což je pakatel oproti brzdám.

Mnoho z vyrobených kusů Ferrari F430 je vybaveno výkonnými karbonkeramickými kotouči, které vozu dovolí obrovské zatížení na okruhu, aniž by výrazně vadla jejich účinnost. Brzdy využívající karbonkeramické kotouče spolu s destičkami stojí závratných 450 tisíc korun včetně DPH!

Kola a pneumatiky

Pokud plánujete užívat si své Ferrari opravdu naplno, tak budete velmi často v pneuservisu. Jak lze předpokládat, pneumatiky jsou nejlevnější části údržby F430. Sadu čerstvého obutí Pirelli lze u autorizovaných servisů zakoupit za přibližně 30 000 korun.

Pokud vy, nebo některý z předchozích majitelů, využíváte Ferrari F430 k dennímu ježdění a podaří se vám poškodit jedno nebo více devatenáctipalcových kol o nemilosrdné obrubníky či díry a rozhodnete se pro výměnu, připravte si pořádný balík peněz. Sada nových kol totiž vychází na přibližně 160 tisíc korun. Naštěstí lze kola nakupovat i jednotlivě.

Skládací střecha

Jízda bez střechy umocňuje už tak fantastický pocit z řízení Ferrari. Jak tomu ale u aut s látkovou stahovací střechou bývá, materiál se časem opotřebí a je potřeba střechu vyměnit. Pořízení a montáž nové skládací střechy Ferrari F430 Spider vychází na 150 tisíc korun a je jednoznačně důležitou investicí. U majitelů Ferrari se zkrátka nehodí, když z krásného otevřeného sportovního vozu vystupují v promočeném tričku po letní přeháňce.

Za materiály a údaje poskytnuté za účelem vzniku tohoto článku děkujeme společnosti Scuderia Praha a.s., oficiálnímu prodejnímu a servisnímu zastoupení značky Ferrari v České republice.

Dino Pininfarina Berlinetta Speciale: První Ferrari s motorem uprostřed

Prototyp Dino Pininfarina Berlinetta Speciale, vycházející ze závodního Ferrari 206 P Dino, sehrál důležitou roli při přípravách malého Ferrari s motorem uprostřed, které položilo základy nejúspěšnějším modelům značky.

Číst celé

Japonská auta zastíněná legendami. Představujeme 6 z nich

Výběr šestice japonských aut, která byla neprávem zapomenuta, jelikož je zastínily vozy se slavnějšími jmény. Jaké to jsou?

Číst celé

Dlouhá cesta ke Cayenne: Jak postupoval vývoj čtyřmístných Porsche

Čtyřmístná Porsche jsou dnes běžná, ale cesta k prvnímu sériově vyráběnému modelu byla dlouhá a trnitá. Představujeme historii prototypů vozů Porsche pro čtyři pasažéry.

Číst celé

Harakiri nad palubními kamerami

Před Vánoci jsme v našem čínštinářském kroužku zabředli do tématu palubních kamer, které si řidiči lepí na čelní sklo auta. Nechť diskuze započne!

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

Šest speciálních edicí Fordu Mustang: Poznejte důvody jejich vzniku

Ford Mustang se prodával opravdu dobře, ale i přesto si vyžádal marketingový tah v podobě výroby speciálních edic. Některé však nebyly natolik úspěšné, jak se od nich očekávalo.

Číst celé