Na cestě: Silniční provoz v Palermu je boj, ale hraje se fair-play

Italský provoz je boj i o ten volný kus asfaltu přímo před vámi. Co ovšem dokáže překvapit, je ochota uhnout tomu, kdo spěchá. To bychom se mohli naučit i my. Nejsem ale naivka.

Rád si občas pro dovolenou vyberu Itálii. Italové mě baví svým jídlem, pitím, vkusem, chaosem a stylem života místních, kdy nic není problém, pokud počkáte deset minut nebo let. Italský silniční provoz je obor, který věda stále ještě dostatečně neprobádala a tak jsem se vloni pokusil na vlastní kůži vyzkoušet město s druhou – hned po Neapoli – nejšílenější silniční atmosférou. Sicilské Palermo, město dodnes prolezlé mafií (výpalné pizzo zde údajně platí až 80 % obchodníků) leží jeden metr nad mořem a letní teploty dosahují milionu stupňů Celsia.

TVOJE PŘEDNOST NIKOHO NEZAJÍMÁ

V zapůjčeném Fordu C-Max jsem byl řidičem největšího auta široko daleko, což se ukázalo jako nevýhoda v boji i o ten volný kus asfaltu, který vidíte jen několik metrů před sebou. V odhadem tříproudé městské tepně se Italům nevadí tísnit ve čtyřech i pěti organicky vznikajících a opět zanikajících pruzích a využívat každé skuliny k posunutí se o kus vpřed. Když jsem zamířil do odbočovacího pruhu a použil k tomu blinkr, náctiletý talián v aixamu se mi za to vysmál a přitom jeho něco-jako-ABBU naplno hrající vehikl strčil do mezery, kam bych se neodvážil zasunout ani prst. Kromě blinkrů místní nepoužívají ani potkávací světla nebo denní svícení, takže v tomto zmatku nepoznáte, kdo jede a kdo jen parkuje jako kretén. Když přijedete na zeleně svitící semafor, nejlepší je zavřít oči a modlit se, že zrovna na téhle křižovatce italové červenou berou jako autoritu. Lepší pocit nezískáte ani na křižovatkách značených cedulemi, protože vaše přednost tu nikoho nezajímá. Na pravidlo pravé ruky by místní museli nejdříve zjistit, jakou rukou jedí špagety a tak prostě raději jedou. Asi proto na ulici nepotkáte auto, které by nebylo obouchané jako vozítko pouťového autodromu. Na čem se tu ale nešetří, je klakson. Ten se navzdory temperamentu Italů nepouživá jako výraz zloby, ale naopak jako „bacha amico, vytlačuju tě zleva.“

PRAVIDLO LEVÉHO BLINKRU

Co ovšem dokáže překvapit, je ochota uhnout tomu, kdo spěchá. Máte-li takovou potřebu, vyjádříte ji nastálo vyhozeným levým blinkrem a troubením, jako byste hasili hořící volant. Palermský provoz se rozestoupí jako moře před Ježíšem a vy můžete jet. Stejný princip se mi ověřil i před několika lety v Římě, když jsem taxíkem horečně spěchal z letiště na nádraží. Dročkař dopil espresso, nastartoval pojízdný klakson a s páčkou blinkru zaraženou k podlaze se hustým provozem prodíral, jako by se jeho Peugeot 5008 smrskl na všudypřítomné piaggio. Nikdo neměl námitek, každý ihned uvolnil místo.

SPĚCHÁM K PORODU, VOLE

To mě přivádí zpět do České republiky. Jakkoliv mi srdce velí udělat přednášku o tom, že bychom měli uznávat stejný princip a respektovat rychlou jízdu každého, kdo opravdu spěchá za něčím podstatnějším než večeří a včasným úprkem před manželkou do hospody, musím se zastavit. Tak jako vy, ani já totiž nejsem naivka a tuším, že nejčastěji k porodu spěchajícím vozem bude bílá X6 se značkou končící 1111.  „V tý bouračce mám bráchu,“ křičí z okna es-pětky holohlavý autobazarník a naznačuje, že pokud okamžitě nezavřete ty dveře vystrčené do odstavného pruhu, někdo tu příjde o život.  Každopádně by nám po těchto praktikách brzy zahořklo. Možná to v Palermu funguje i právě proto, že vlastnictní toho či onoho modelu není součástí neverbální komunikace majitele, ale jen povoz, který má mít volant, motor a nějaká ta sedadla. Každý sedlá různě staré, ale zpravidla odřené Punto, které nemá cenu lakovat, protože příští kohoutí zápasy o kus asfaltu začínají zase zítra cestou do práce. Hraje se ostře, ale fair-play.

Maserati 250F: Fascinující vítězství na Nürburgringu

Maserati předvedlo při návrhu 250F skvělou práci, ale i přesto s ním dokázal excelovat jeden jediný muž. Juan Manuel Fangio upevnil status legendy fascinujícím vítězstvím na Nürburgringu v roce 1957.

Číst celé

Zrození, život a smrt Lamborghini Countach

Klínovitý idol mládeže sedmdesátých a osmdesátých let měl mnoho porodních bolestí, ale nakonec se mu úspěšně podařilo nahradit nezapomenutelnou Miuru.

Číst celé

Mazda 787B: Uřvaný wankel ovládl Le Mans 1991 a stanovil 3 prvenství

Čtyřrotorový prototyp Mazda 787B byl donedávna jediným japonským autem, které dokázalo zvítězit v nejslavnějším vytrvalostním závodě na světě. Úspěchu předcházely velké přípravy, mezi nimiž nechyběly teoretické odhady a výpočty.

Číst celé

Alfa Romeo 75 2.0 TS: Zachraňujeme auto, které jsem nikdy předtím neviděl

Návrat na výsluní není jednoduchý. Obzvláště pak ve chvíli, když jste na něm nikdy nebyli. Asi takový je příběh mojí Alfy Romeo 75.

Číst celé

Galerie: Reklamy na pestrobarevná BMW

Když se dnes podíváme po ulici, vidíme samá bílá, šedá nebo černá auta. Po barevných autech se nám stýská. A stýská se nám také po starých bavorácích a starých bavoráckých reklamách.

Číst celé

Eclipse Cross se řídí dobře, ale vadí mi jako auto. Proč?

Pro běžné lidi opravdu je Eclipse Cross vážně dobré auto, ale benzínový šílenci jej už z principu nenávidí. Mně se při osobním vyzkoušení nové Mitsubishi opravdu líbilo, jenže je tady velké ale.

Číst celé