Hyundai Tucson 2.0 CRDi N Line: Oblíbené SUV ve sportovním oblečku
Hyundai Tucson N Line je sportovně laděným vrcholem nabídky populárního rodinného SUV z Nošovic. S vrcholnou motorizací 2.0 CRDi je příjemným autem pro každý den.
Hyundai do toho v posledních letech pořádně šlape a založením sportovní divize N nám ukázal, že se nebojí vrhnout do konkurenčního boje s nejlepšími hráči na trhu. Pod vedením Alberta Biermanna, bývalého šéfa divize BMW M, se zrodil řidičský zábavný a zajímavý hatchback Hyundai i30 N, a později i elegantnější Fastback, který zamíchal kartami v segmentu sportovních vozů do jednoho milionu korun. Filozofie sportovní divize značky Hyundai se ale postupně dostává i na obyčejnější modely, s nimiž se na silnicích setkáváme mnohem častěji.
Korejská značka, která vyrábí a vyvíjí modely pro evropský trh v České republice, se inspirovala sportovními pakety konkurenčních výrobců a svým zákazníkům nabízí stupeň výbavy N Line. Populární Hyundai Tucson je jedním z modelů s výbavovým balíčkem N Line a od obyčejných verzí se odlišuje sportovněji střiženým designem. Nejvýraznější změnou je přepracovaný přední nárazník s ostřejšími tvary, upravenou maskou chladiče a denním svícením ve tvaru bumerangů a decentním spoilerem na zádi.
I relativně malé změny mohou z celkem obyčejného SUV udělat nepřehlédnutelné auto. Hyundai Tucson N Line s vyzývavým červeným lakem, kontrastními černými doplňky a devatenáctipalcovými koly v městském provozu doslova vyčnívá nad ostatními nudně vypadajícími auty v populárních odstínech šedé. Červená je pro Tucson N Line asi nejvhodnější barvou, protože se objevuje i v interiéru. Sportovní sedadla se semišovými středy a koženými bočnicemi v něm totiž doplňuje červené prošívání palubní desky. Červené prošívání se objevuje i na voliči automatické převodovky, jehož tvar trochu připomíná pistolové hlavice řadicích pák klasických amerických muscle cars.
Sportovně tvarovaná sedadla mají povedenou ergonomii, interiér je příjemně prostorný, ale nelze v Tucsonu přehlédnout zub času. Současná generace se představila už v roce 2015, takže kvalita zpracování viditelně zaostává za novějšími modely značky. Většinu interiéru tvoří lacině vypadající tvrdé plasty, které ale naštěstí neotravují nepříjemným vrzáním. Jediným zklamáním sportovního balíčku N Line oproti normální nejvyšší výbavě Style je absence ventilace sedadel, která je v letních měsících k nezaplacení.
Smyslem verze N Line je být sportovně střiženou stylovkou, a tudíž se motorizace shodují s běžnou nabídkou. Vrcholným pohonem je turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový vznětový motor CRDi s nejvyšším výkonem 185 koní a točivým 400 Nm při 1 750 – 2 750 ot./min. Čtyřválcový turbodiesel je se příjemně sbírá už od nízkých otáček a nejsilnější zátah vyvine ve středním pásmu. Hyundai uvádí, že zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 9,5 sekundy, ale spíše než zrychlením z místa Tucson s turbodieselem zaujme pružným zrychlením při předjíždění. V rychlostech okolo stovky to umí svižně, takže i bezpečně.
Spojení motoru s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol HTRAC funguje dobře a při jízdě nastává jen málo situací, při kterých si převodovka neví rady. Při běžném zacházení řadí zcela hladce a občasné záškuby nebo zaváhání se nejčastěji objevují jako reakce na zbrklé chování řidiče. Na sportování to ale bohužel není, protože Tucson N Line s automatem nemá pádla řazení pod volantem a „manuální“ změnu rychlostních stupňů lze provést pouze voličem převodovky. Logika řazení je ale obrácená – pohybem od sebe řadíte nahoru, k sobě dolů.
I s devatenáctipalcovými koly a přitvrzeným podvozkem (vpředu jsou pružiny o 8 % tužší, vzadu o 5 %) je Tucson N Line dobře naladěným kompromisem mezi komfortní a sportovnější jízdou, ale nejlépe se cítí při klidnější jízdě. V rychlejším tempu na okreskách se karoserie příliš nenaklání a podvozek poskytuje potřebnou jistotu, ale lehké přeposilované řízení s rychlejším převodem bohužel přenáší jen nutné minimum zpětné vazby. Hlavně informací od předních kol moc není.
Hyundai Tucson na českých silnicích patří k nejčastějším SUV, ale s atraktivnější verzí N Line se nesetkáváme často. Se silným turbodieselem pod kapotou, klidným osmistupňovým automatem a pohonem všech kol v základní výbavě je zajímavou volbou, když přemýšlíte o cenově dostupném rodinném SUV. To všechno navíc zvládá s přijatelnou spotřebou okolo 7 litrů na 100 kilometrů.