Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Thomas Schemera a Albert Biermann jsou bývalí vysoce postavení vedoucí automobilky BMW, respektive též těch nejostřejších divizí Motorsport. Po tom, co se oba manažeři ladně přesunuli pod křídla Hyundai Motor Company, se začaly na poli cenově dostupných sporťáku dít věci…

Filozofie mladé divize N založené v roce 2015 je vyrábět výkonná, ale zároveň praktická vozidla, což dosavadní dynamické trio i30 N, i30 Fastback N a Veloster N splňuje. Své jméno si N budovalo už ve světe globálního motorsportu, a to především díky úspěchům v mistrovství světa v rallye FIA WRC, na vytrvalostních závodech na Nürburgringu, při účasti na mezinárodním seriálu cestovních vozů TCR nebo na Pirelli World Challenge.

Modely N jsou vlastně obyčejnými auty, jen notně vylepšenými ve všech směrech. Rytmus života jim propůjčují výkonné dvoulitrové motory a sofistikované převodovky. Například šestirychlostní manuál v i30 N disponuje karbonovými synchronizačními kroužky, takže o výdrž i zábavu je rozhodně postaráno.

Nejsou nejlepší na světě

Vozidla rozhodně nejsou nejlepšími sporťáky na světě a ani to není jejich záměrem. Přece jen i nadopovanou i30 N dokáže porazit kdejaké lepší, avšak výrazně dražší BMW. Cílem divize N je poskytnout řidiči radost z jízdy v relativně obyčejném a cenově dostupném autě, které je však vhodné pro každodenní užití, cesty do práce nebo rodinné záležitosti. Podobně jako u páté Toyoty Supra jde o vůz (i30 N), se kterým si zablbnete na okruhu a pak vás ještě komfortně odveze domů.

Hyundai i30 N jsme testovali několikrát, takže máme představu o tom, jak auto funguje. Biermannova slova o tom, že auta nabídnou harmonický poměr mezi praktičností a sportovností rozhodně musíme kvitovat. Především v zatáčkách se vozidlo cítí dobře, což vlastně můžete pocítit sami. Stačí jen usednout za volant.

A co vlastně N znamená? Dnes už se bavíme o třech významech. Jedno N značí region Namyang v Jižní Koreji, kde sídlí globální výzkumné a vývojové centrum koncernu. Zadruhé se bavíme o závodním okruhu Nürburgring v Německu, v jehož blízkosti se nachází technické centrum Hyundai, kde jsou cizelovány jízdní vlastnosti vozidel typu N. Úlohu třetího N hrají moravskoslezské Nošovice, kde se modely i30 N vyrábí. Samotné logo pak graficky znázorňuje klasickou šikanu na závodním okruhu nebo těsný sled zatáček na silnici.

Děti divize N

Hyundai Veloster N u nás nekoupíte, to proto, že jde o první „enko“ pro severoamerický trh. Oproti sériovému Velosteru Turbo nabídne sportovnější varianta rozsáhlé změny v exteriéru i interiéru. Veloster N například disponuje dynamickou maskou chladiče, vybavenou vzduchovými kanálky pro účinnější chlazení brzd.

Kromě toho se vůz může pochlubit speciální geometrií přední nápravy a optimalizovanými pneumatikami i brzdami. Jízdní zážitky jde ladit pomocí voličů na volantu a jeden jízdní režim dokonce rozsáhle individualizovat. V USA stojí Veloster N 26 600 dolarů, což je v přepočtu 655 tisíc korun bez daní a dalších poplatků

V Evropě nabízený Hyundai i30 Fastback N sdílí koncept s hatchbackem i30 N. U těchto modelů hraje hlavní roli vzrušení a radost, nikoli přehnané závodní výkony. Fastback nabídne oproti jeho kratšímu bratrovi přepracovaný podvozek a záď, které dominuje decentní křídlo. Lidově se tomuto zakončení přezdívá „ducktail“, jelikož má tvarovou podobnost s kachním ocasem. Hatchback v Česku začíná na cenovce necelých 700 tisíc korun, zatímco za Fastback zaplatíte skoro 720 tisíc.

O modely i30 N byl v Evropě zájem už od začátku. Jen v roce 2018 udala automobilka evropským zákazníkům skoro tři tisíce kusů. V Německu se dokonce všech 100 kusů edice First Edition prodalo za 48 hodin, a to pouze prostřednictvím internetu.

Už brzy očekáváme příchod limitované edice Hyundai i30 Project C. Auto bude mít dvoulitrový čtyřválec naladěný na výkon 275 koní, část vnitřních prvků obšitých Alcantarou, anatomické sedačky a exteriér zasypaný karbonovými doplňky, které zlepšují aerodynamiku vozu. Díky kompozitním materiálům vůz zhubne 50 kilogramů (na 1 395 kilogramů), ve srovnání se standardním modelem. Kromě toho se můžete těšit ještě na lehká 19palcová kola značky OZ, avšak pozor, tohoto speciálního hatchbacku se dočká jen 600 vyvolených.

Bude toho více

Do budoucna se však můžeme těšit na rozšíření rodiny N. Už teď víme, že se testují a vyvíjí verze Hyundai i20 N nebo Hyundai Kona N. Zde očekáváme zážehový přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru a výkon okolo 200 koní nebo více.

Pokud se trochu bojíte sportovnosti, můžete sáhnout po levnějších modelových řadách Hyundai i30 N Line, které nabídnou sportovní doplňky, přepracovaný design, ale také vylepšený podvozek i řízení.

Ačkoli je N velmi mladou divizí, tak nám stále dokazuje, jak moc velká výhra byla zaměstnat dva geniální inženýry od BMW. Jejich vliv se odrazil také na dceřiném modelu Kia Stinger GT, který ve vrcholové specifikaci poskytne opravdu hodně zábavy. Sporťáky Hyundai i30 N zase potěší každého, kdo chce (ne)obyčejný vůz pro každý den s velmi slušným výkonnostním potenciálem.

Autor: Jan Majurník

Jaký byl pravdivý důvod, proč Audi koupilo Lamborghini v roce 1998

Audi využilo know-how malosériové italské automobilky, aby získalo náskok před konkurencí při vývoji sportovního vozu s motorem uprostřed, ale celý příběh je trochu složitější.

Číst celé

Zpětné kamery místo zrcátek: Jak se jezdí s revoluční technologií?

Audi e-tron zaujalo revolučním systémem zpětných kamer místo klasických zrcátek. Vyzkoušeli jsme, jak se s revoluční technologií jezdí.

Číst celé

Dodge Challenger: Počátek příběhu amerického vyzyvatele

Příchod pony cars pro jednotlivé automobilky znamenal naději na vysoké zisky. S tímto cílem koncern Chrysler zkonstruoval vůz, který se stal nejen prodejně úspěšným, ale i filmovou hvězdou.

Číst celé

Honda HSC: Potenciální nástupce NSX, kterého Honda nechtěla vyrábět

Sportovní Honda HSC s motorem uprostřed vypadala jako nástupce legendární Hondy NSX, ale nakonec byla pouhým cvičením.

Číst celé

Supersporty z Japonska: Tyhle 3 zanikly ve fázi prototypů

Japonští inženýři nenavrhují supersportovní vozy každý den, ale když to zkusí, výsledek jejich snažení stojí za to. Každý z těchto projektů měl slibnou budoucnost, ale všechny zanikly dříve, než dostaly šanci na úspěch.

Číst celé

Americká automobilová kultura 50. let: Počátek muscle cars, hot rodů a tuningu

Padesátá léta minulého století byla obdobím poválečné svobody. Americký automobilový průmysl začal rapidně vzkvétat a zrodila se odvětví, která existují dodnes.

Číst celé