Jak jsem se naučil meziplyn s dvojitou spojkou za volantem Hyundai i30 N

Nebyl jsem spokojený se svým řízením a zeptal se Petra ze Special Drive, jestli mě to naučí. Teď už konečně umím i meziplyn s dvojitou spojkou.

Být motoristickým novinářem a umět řídit na vysoce pokročilé úrovni jsou dvě na sobě nezávislé dovednosti. Obecnou pravdou je, že většina z nás se dříve naučila profesionálně zacházet s klávesnicí a WordPressem, než s volantem a třemi pedály, a záleží na každém z nás, jak se pokusíme zlepšit naše řidičské schopnosti. Vypracovat se na velmi vysokou řidičskou úroveň, která se může blížit umění profesionálních automobilových závodníků, nebo alespoň využívá stejné řidičské techniky, zabere tisíce hodin a kilometrů strávených za volantem nebo na simulátoru, kterým si to můžete usnadnit.

V poslední době ale nejsem příznivcem dlouhého vysedávání u simulátorů, protože v nejdostupnějším domácím prostředí nezvládnou přiblížit realistický řidičský zážitek, a proto jsem se minulé léto rozhodl vyhledat pomoc coache. Možná si myslíte, že umíte řídit vážně dobře, protože vám to řekli méně zkušení kamarádi, ale až názor opravdu zkušeného člověka vám odhalí nedostatky a ukáže vám směr dalšího řidičského růstu. Asi neznám člověka, který by absolvoval řidičský coaching a nebyl překvapený z některých svých nedostatků. Žijete s pocitem, že již zvládnuté dovednosti děláte správně, ale pak se dozvíte názor výrazně zkušenějšího řidiče. Nejste plynulí s volantem, cukáte s ním těžko postřehnutelnými mikropohyby a zbytečně narušujete nejplynulejší možný průjezd zatáčkou.

Zcela upřímně, teď popisuji své začátky s Petrem Mutafovem, ostříleným coachem a zakladatelem Special Drive. S Petrem pracujeme na mých řidičských dovednostech už přes rok a za tu dobu se nám podařilo dosáhnout velkých pokroků. Byl jsem jedním z mála žáků, které Petr musel spíše zrychlit, než zpomalit. Stačily nám tři dvouhodinové lekce k tomu, abych uměl jezdit výrazně rychleji a plynuleji, odstranili jsme mikropohyby na volantu, natrénovali brzdění levou nohou a zlepšili čtení neznámých okresek a volbu nejlepší jízdní stopy v různých podmínkách. To nejdůležitější ale je, že vám osvojení jednotlivých dovedností pomůže ke komplexnímu pochopení sportovní jízdy a naučí vás cítit chování auta pod vaším zadkem tak, že vám většina běžných řidičů bude vaše zkušenosti závidět.

Už při prvním coachingu jsme se s Petrem dohodli, že naším společným cílem bude moje zdokonalení při ovládání aut na okresce, přičemž nebude záležet na výkonech, koncepcích pohonů a dalších vlastnostech. Nejlepší odměnou profesionálních pisálků o autech je pravidelné střídání zcela odlišných aut – během jednoho měsíce vystřídáte extrémně silný čtyřdveřový skoro-supersport, bezcharakterní crossover, rodinný kombík, sportovní kupé a luxusní sedan. I kvůli tomu jsem se inspiroval myšlenkou, že nejlepší řidiči si nehledají vyhovující, až dokonalá auta, ale umí jezdit se všemi.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Během předchozích coachingů s Kodiaqem RS, Swiftem Sport a Upem GTI jsme trénovali základní a mírně pokročilé dovednosti. Teď jsme se s Petrem sešli, abych začal nabývat pokročilejší řidičské návyky a jako učební pomůcku k tomu použijeme Hyundai i30 N Performance. Představování prvního ostrého hatchbacku z Nošovic asi není potřeba, protože se toho o něm napsalo už hodně, ale připomeňme si alespoň základní informace.

Hyundai pod vedením Alberta Biermanna, bývalého šéfa divize BMW M, vyvinul sportovní hatchback s přeplňovaným čtyřválcovým dvoulitrem o výkonu 275 koní, šestistupňovým manuálem, elektronickým samosvorem eLSD a adaptivním podvozkem. i30 N Performance je technologicky pokročilý hot hatch, který dokonce umí automatický rev match při podřazení, ale ten už definitivně vypneme. Dneska se totiž budeme učit opravdové meziplyny, tedy meziplyny s dvojitým vyšlápnutím spojky. Ty už ani chytrý Hyundai s manuálem neumí a v moderních autech je to zbytečné, ale žádná dovednost se neztratí.

Obyčejný jednoduchý meziplyn (rev match) s jediným vyšlápnutím spojky a nakopnutím otáček motoru při podřazení už dávno ovládám, ale teď musím celou dovednost rozšířit a naučit se ten opravdový. Jednoduchým meziplynem pouze zvýšíte otáčky motoru bez zásahu do převodovky. Proč je dobré umět meziplyn s dvojitým vyšlápnutím spojky? Při řízení starých aut se používá pro srovnání otáček hřídelů v převodovce, aby se vůbec dalo podřadit. U moderních aut už tato nutnost odpadá, protože to řeší synchronizace převodových stupňů. Opravdový meziplyn ale můžete používat jako pokročilou náhradu jednoduchého rev matche, přičemž víc odlehčujete převodovce a dosahujete hladšího podřazení. Co meziplyn s dvojitým vyšlápnutím obnáší? Při podřazení vyšlápnete spojku, vyřadíte do neutrálu, pustíte spojku, nakopnete plyn pro zvýšení a srovnání otáček motoru s převodovkou, sešlápnete spojku, zařadíte nižší převodový stupeň než byl ten předchozí, pustíte spojku a jedete dál. Toť vše.

S Petrem jsme vyrážíme na naše oblíbené okresky okolo Neveklova a na silnicích s menším provozem si opakujeme jednoduchý rev match bez brzdy i s brzdou a následně se začínám učit novou dovednost – meziplyn s dvojitým vyšlápnutím spojky. Teorie zní docela jednoduše a nepochybně se ptáte sami sebe, co na tom může být. Ale věřte, že naučit se a stihnout více pohybů za dobu, ve které jste ještě před pěti minutami dělali jen tři, vyžaduje hodně soustředění. Z podřazení s jedním vyšlápnutím spojky a nakopnutím plynu někde mezi dvěma rychlostmi se rázem stává sešlápnutí spojky, vyřazení do neutrálu, zvýšení otáček, sešlápnutí spojky, zařazení nižšího převodu a uvolnění spojky.

Petr mi to pro začátek zjednodušuje a říká mi: „Není to složité, ale můžeme to zjednodušit. Vnímej to jako tři kroky – šlápnutí na spojku a vyřazení do neutrálu, puštění spojky a nakopnutí plynu a sešlápnutí spojky a podřazení.“ Jako u všech ostatních řidičských dovedností musíte při trénování meziplynu s dvojitým vyšlápnutím spojky začít pomalu, citlivě a opatrně, abyste zbytečně nehuntovali auto. S falešným meziplynem mám dlouhou zkušenost a provedení opravdového meziplynu s dvojitým vyšlápnutím spojky mi začíná jít docela rychle. Hyundai i30 N je oproti většině konkurentů stále mechanicky tužší sportovní hatchback a při meziplynu s dvojitou spojkou je okamžitě znát hladší chod řadicí páky přes neutrál při podřazení. Normálně tam kvalty padají dobře, ale teď je podřazování jedna radost.

Osvojit si pravý meziplyn bez brzdění je docela snadné a Petr má neustálou snahu své žáky posouvat dál a dál. Už po přibližně deseti podřazení s dvojitou spojkou přichází nová výzva – novou dovednost zapojit při brzdění a podřazování před zatáčkou. Najednou musím nejprve brzdit a až poté šlapat na spojku, vyřazovat, uvolňovat spojku, nakopávat plyn, šlapat na spojku, podřazovat, uvolňovat spojku a nepolevovat na brzdách, takže plyn neovládám celou nohou, ale pouze patou nebo pravou polovinou pravačky. To všechno v i30 N musíte spojit s citlivým ovládáním ostřejší spojky, abyste s autem zbytečně necukali při špatně trefeném přidání plynu.

Šikovní řidiči se to naučí docela rychle. Stačí mi pár pokusů, aby můj mozek začal chápat a ovládat i tuto dovednost, ale při ztrátě koncentrace se to stává náročnější. Meziplyn musíte zapojit mezi ostatní řidičské dovednosti, takže se stále musíte soustředit na okresku před vámi, volbu jízdní stopy, správný řidičský pohled, ostatních aut a potenciálních nebezpečí před vámi a další. První kilometry při trénování meziplynu na okreskách můžou být opravdu složité, ale jakmile se vám to bude dařit, budete mít radost z každého povedeného. Na chvíli vypadávám z koncentrace a najednou se to všechno zdá složitější – soustředím se na pohyb řadicí pákou, ale zapomínám na spojku. Rukou to dělám správně, ale nohou to nevědomky šidím a rázem zase dělám obyčejný rev match.

Zvládnout opravdový meziplyn s dvojitým vyšlápnutím spojky při brzdění je jednou z nejsložitějších řidičských dovedností, kterou se snažím naučit. V závěru si na mě Petr připravuje malou maturitu, když si přeje, abych si občas zkoušel přibrzdit levou nohou, ale už toho začíná být příliš. Soustředím se na příliš věcí najednou, ale nedělám správně ani jednu. Brzdění levačkou zakrátko vzdáváme a pokračujeme v trénování meziplynu. Když spojujete více dovedností dohromady, ale neděláte to s jistotou, tak raději uberte. Zkoušejte zdokonalení složitějších dovedností zvlášť a spojujte je, až když je opravdu umíte.

Občas to jde trochu přes zuby. Ne, nemáme problém s převodovkou, ale s mojí hlavou. Na chvíli dáváme pauzu u vysílače v polích, abych si vyčistil hlavu, a při cestě zpátky na okraj Prahy už jen opakujeme meziplyny. Až na pár neúspěšných pokusů mi opět jdou, ale jediným coachingem moje učení nekončí. Mistrovské ovládnutí meziplynů vyžaduje pravidelný trénink, přesnost při dávkování plynu a postupné zapojování do řízení různých aut. Jedno si ale z dnešního coachingu odnáším – konečně zvládám plnohodnotný meziplyn a teď mi nezbývá, než abych se naučil jej zvládat naprosto bezchybně. Jako první ale musím odbourat starý návyk s falešným meziplynem.

Skrytá hrozba v motoru Jaguaru XK8. V čem je problém?

V motorovém prostoru Jaguaru XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000 se ukrývá nebezpečné tajemství. Nikasilem ošetřené stěny válců totiž mohou znamenat problém.

Číst celé

Maserati 125 GT Super: Vzácná motorka s Poseidonovým trojzubcem

Motocykl Maserati 125 GT Super pochází z krátkého období, kdy společnost Maserati vyráběla závodní stroje na jedné stopě.

Číst celé

Volkswagen Schwimmwagen: Obojživelník pro Wehrmacht od tvůrce Porsche 911

Obojživelný Volkswagen Schwimmwagen byl průzkumným vozidlem Wehrmachtu od Erwina Komendy, konstruktéra vozů Porsche 356, 550 a 911.

Číst celé

Skoro jako Nuvolari: Jaguar E-Type předjel Ferrari 250 GT Breadvan dlouhým driftem

Rob Huff se v Jaguaru E-Type hnal za vzácným Ferrari 250 GT Breadvan a svým rozevlátým řidičským stylem připomínal umění Tazia Nuvolariho.

Číst celé

Autem roku 2017 je americká bestie, podle Lukáše

Když se Honza rozhodl sepsat myšlenku, jaké auto jej z letošních novinek na trhu oslovilo nejvíce, dostal jsem nutkání podělit se o svůj názor.

Číst celé

De Tomaso Vallelunga: Proč šikovná koncepce neuspěla?

První italské auto s motorem uprostřed utrpělo kvůli podvozku, který jej dělal těžko použitelným.

Číst celé