Honda N600: Předchůdce Civicu vznikl jako odpověď na Mini

Malá Honda N600 byla prvním autem značky, které se oficiálně dováželo do Spojených států amerických, a byla předchůdcem úspěšného Civicu.

Honda N600 se poprvé představila na konci šedesátých let jako japonská odpověď na slavné britské Mini, které se v Japonsku stalo velmi populární. Honda v malém hatchbacku viděla smysluplnou příležitost pro rozvoj vlastní konstrukce, která by vyhovovala japonským předpisům pro automobilky Kei, jejichž motory v té době měly omezený zdvihový objem na pouhých 360 ccm.

Nejmenším modelem, který Honda vyvinula, aby splnila předpisy kategorie Kei, byla Honda N360. Tento vůz byl téměř identický s Hondou N600, ale byl vybavený mnohem menším čtyřdobým vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem o zdvihovém objemu 354 ccm a nejvyšším výkonu 31 koní. Honda N360 se stylem vyrovnala oblíbenému Mini, ale byla levnější na koupi, registraci a pojištění, a proto se stala oblíbeným autem do města.

Honda N600 vypadala skoro stejně jako sourozenec s menším motorem, ale byla vybavena vzduchem chlazeným čtyřdobým dvouválcovým motorem o objemu 598 ccm a výkonu 45 koní. Honda vyvinula výkonnější N600 hlavně pro export, aby mohla soupeřit s Mini na jeho domácím trhu v Evropě a chtěla uspět i ve Spojených státech amerických.

Výkonové parametry Hondy N600 byly srovnatelné s většinou konkurenčních modelů. Zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině trvalo 19 sekund a nejvyšší rychlost dosahovala 123 kilometrů v hodině. V Evropě ale bohužel Honda N600 nedokázala konkurovat domácímu Mini, zejména ve Velké Británii. Honda N600 po zdanění prodávala za základní cenu 589 GBP, zatímco Mini 850 se prodávalo za 561 GBP.

Honda N600 je historicky pozoruhodná z mnoha důvodů, z nichž nejvýznamnějším je skutečnost, že to bylo první auto, které Honda oficiálně exportovala do Spojených států amerických. Už předtím si Američané neoficiálně dovezli sportovní modely Hondy, jako S600, ale až hatchback N600 byl prvním oficiálně prodávanou Hondou v USA a stal se nejdůležitějším modelem značky celého desetiletí.

Honda v roce 1972 představila nového nástupce modelu N600, který měl podobný styling jako odcházející model, ale nabízel větší vodou chlazené motory a vylepšení ve všech směrech. Automobilka chtěla, aby se nový model stal uživatelsky přívětivějším a rozhodla se použít modelové označení bez čísel. Velmi úspěšný nástupce Hondy N600 dostal jméno Honda Civic.

Hondy N360, N600 a Civic se v posledních letech těší zájmu sběratelů a jejich historické hodnoty výrazně rostou. Sběratelé je začínají vidět japonská auta na stejné úrovni jako jejich konkurenty z Evropy a Spojených států amerických.

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé

Zapomenuté hot hatche. Těchto 8 byste měli znát

Osm sportovně střižených hatchbacků, na něž automobilový svět doslova zapomněl. Znáte některý z nich?

Číst celé

Jak Detroit pomohl vítězství Američanů ve 2. světové válce

Největší vojenský konflikt v dějinách lidstva poznamenal automobilový průmysl, ale zároveň pro něj byl obrovským přínosem. Víte, jak toto období pobíhalo na území Spojených států amerických?

Číst celé

K.I.T.T. měl být pro Pontiac přítěž. Nakonec mu pomohl s prodejem Firebirdů

Manažer Pontiacu si myslel, že mluvící Firebird poškodí jméno značky. Nakonec jí vytrhl velký trn z paty a výrazně pomohl s odbytem nové generace Firebirdů.

Číst celé

Lancia Stratos: Dokázala to natřít i svému nástupci

Klínovitá Lancia dokázala navázat na sportovní úspěchy svého předchůdce a nenechala se zahanbit ani několik let po ukončení produkce.

Číst celé

LEGENDY – Motoristická slavnost už tento víkend

Je ostuda, že jako zakladatel Temple of Speed jsem byl loni na Legendách poprvé. Je ale jisté, že žádný další ročník už si ujít nenechám a stejně tak byste jej neměli vynechat ani vy.

Číst celé