Honda N600: Předchůdce Civicu vznikl jako odpověď na Mini

Malá Honda N600 byla prvním autem značky, které se oficiálně dováželo do Spojených států amerických, a byla předchůdcem úspěšného Civicu.

Honda N600 se poprvé představila na konci šedesátých let jako japonská odpověď na slavné britské Mini, které se v Japonsku stalo velmi populární. Honda v malém hatchbacku viděla smysluplnou příležitost pro rozvoj vlastní konstrukce, která by vyhovovala japonským předpisům pro automobilky Kei, jejichž motory v té době měly omezený zdvihový objem na pouhých 360 ccm.

Nejmenším modelem, který Honda vyvinula, aby splnila předpisy kategorie Kei, byla Honda N360. Tento vůz byl téměř identický s Hondou N600, ale byl vybavený mnohem menším čtyřdobým vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem o zdvihovém objemu 354 ccm a nejvyšším výkonu 31 koní. Honda N360 se stylem vyrovnala oblíbenému Mini, ale byla levnější na koupi, registraci a pojištění, a proto se stala oblíbeným autem do města.

Honda N600 vypadala skoro stejně jako sourozenec s menším motorem, ale byla vybavena vzduchem chlazeným čtyřdobým dvouválcovým motorem o objemu 598 ccm a výkonu 45 koní. Honda vyvinula výkonnější N600 hlavně pro export, aby mohla soupeřit s Mini na jeho domácím trhu v Evropě a chtěla uspět i ve Spojených státech amerických.

Výkonové parametry Hondy N600 byly srovnatelné s většinou konkurenčních modelů. Zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině trvalo 19 sekund a nejvyšší rychlost dosahovala 123 kilometrů v hodině. V Evropě ale bohužel Honda N600 nedokázala konkurovat domácímu Mini, zejména ve Velké Británii. Honda N600 po zdanění prodávala za základní cenu 589 GBP, zatímco Mini 850 se prodávalo za 561 GBP.

Honda N600 je historicky pozoruhodná z mnoha důvodů, z nichž nejvýznamnějším je skutečnost, že to bylo první auto, které Honda oficiálně exportovala do Spojených států amerických. Už předtím si Američané neoficiálně dovezli sportovní modely Hondy, jako S600, ale až hatchback N600 byl prvním oficiálně prodávanou Hondou v USA a stal se nejdůležitějším modelem značky celého desetiletí.

Honda v roce 1972 představila nového nástupce modelu N600, který měl podobný styling jako odcházející model, ale nabízel větší vodou chlazené motory a vylepšení ve všech směrech. Automobilka chtěla, aby se nový model stal uživatelsky přívětivějším a rozhodla se použít modelové označení bez čísel. Velmi úspěšný nástupce Hondy N600 dostal jméno Honda Civic.

Hondy N360, N600 a Civic se v posledních letech těší zájmu sběratelů a jejich historické hodnoty výrazně rostou. Sběratelé je začínají vidět japonská auta na stejné úrovni jako jejich konkurenty z Evropy a Spojených států amerických.

Katovna: Jak vnímáme Lamborghini Urus?

Lamborghini založilo královskou kategorii vozů SUV. Jak tento krok vnímá naše redakce?

Číst celé

Porsche 754 T7: Důležitý prototyp spojoval vývoj mezi 356 a 911

Porsche 901, později 911, se stalo legendou mezi sportovními auty. Přestože je to dnes nepředstavitelné, německá ikona mohla vypadat úplně jinak. Původně měla nést tvary prototypu, který ji spojoval s předchozím 356.

Číst celé

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

Připomeňte si, jak Lotus ohromil svět v roce 2010

Malá britská značka v roce 2010 plánovala slibnou budoucnost a cestu na špici. O několik měsíců později však byl přislíbený kapitál zamítnut a pět krásných konceptů upadlo v zapomnění.

Číst celé

Do výroby BMW M3 Touring chyběl jen kousek

Inženýři BMW o em-trojku s velkým kufrem zabojovali poctivě, ale nestačilo to.

Číst celé

Youngtimer na obzoru: Audi R8 4.2 s manuálem

Tento článek bychom vlastně vůbec neměli vydat. Jakmile si totiž kultura automobilových nadšenců všimne zajímavého auta a udělá z něj legendu – nebo alespoň kult či youngtimera -, ceny začnou šplhat.

Číst celé