Honda N600: Předchůdce Civicu vznikl jako odpověď na Mini

Malá Honda N600 byla prvním autem značky, které se oficiálně dováželo do Spojených států amerických, a byla předchůdcem úspěšného Civicu.

Honda N600 se poprvé představila na konci šedesátých let jako japonská odpověď na slavné britské Mini, které se v Japonsku stalo velmi populární. Honda v malém hatchbacku viděla smysluplnou příležitost pro rozvoj vlastní konstrukce, která by vyhovovala japonským předpisům pro automobilky Kei, jejichž motory v té době měly omezený zdvihový objem na pouhých 360 ccm.

Nejmenším modelem, který Honda vyvinula, aby splnila předpisy kategorie Kei, byla Honda N360. Tento vůz byl téměř identický s Hondou N600, ale byl vybavený mnohem menším čtyřdobým vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem o zdvihovém objemu 354 ccm a nejvyšším výkonu 31 koní. Honda N360 se stylem vyrovnala oblíbenému Mini, ale byla levnější na koupi, registraci a pojištění, a proto se stala oblíbeným autem do města.

Honda N600 vypadala skoro stejně jako sourozenec s menším motorem, ale byla vybavena vzduchem chlazeným čtyřdobým dvouválcovým motorem o objemu 598 ccm a výkonu 45 koní. Honda vyvinula výkonnější N600 hlavně pro export, aby mohla soupeřit s Mini na jeho domácím trhu v Evropě a chtěla uspět i ve Spojených státech amerických.

Výkonové parametry Hondy N600 byly srovnatelné s většinou konkurenčních modelů. Zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině trvalo 19 sekund a nejvyšší rychlost dosahovala 123 kilometrů v hodině. V Evropě ale bohužel Honda N600 nedokázala konkurovat domácímu Mini, zejména ve Velké Británii. Honda N600 po zdanění prodávala za základní cenu 589 GBP, zatímco Mini 850 se prodávalo za 561 GBP.

Honda N600 je historicky pozoruhodná z mnoha důvodů, z nichž nejvýznamnějším je skutečnost, že to bylo první auto, které Honda oficiálně exportovala do Spojených států amerických. Už předtím si Američané neoficiálně dovezli sportovní modely Hondy, jako S600, ale až hatchback N600 byl prvním oficiálně prodávanou Hondou v USA a stal se nejdůležitějším modelem značky celého desetiletí.

Honda v roce 1972 představila nového nástupce modelu N600, který měl podobný styling jako odcházející model, ale nabízel větší vodou chlazené motory a vylepšení ve všech směrech. Automobilka chtěla, aby se nový model stal uživatelsky přívětivějším a rozhodla se použít modelové označení bez čísel. Velmi úspěšný nástupce Hondy N600 dostal jméno Honda Civic.

Hondy N360, N600 a Civic se v posledních letech těší zájmu sběratelů a jejich historické hodnoty výrazně rostou. Sběratelé je začínají vidět japonská auta na stejné úrovni jako jejich konkurenty z Evropy a Spojených států amerických.

Tesla Model 3: Kvalita výroby dosahuje úrovně Kia z 90. let

Cenově dostupný model měl být sázkou na jistotu, jenže ne vždy to jde podle představ.

Číst celé

Jak Detroit pomohl vítězství Američanů ve 2. světové válce

Největší vojenský konflikt v dějinách lidstva poznamenal automobilový průmysl, ale zároveň pro něj byl obrovským přínosem. Víte, jak toto období pobíhalo na území Spojených států amerických?

Číst celé

Seznamte se s dívkou, po níž má Lotus Elise své jméno

Malý sporťák nese jméno vnučky tehdejšího majitele automobilky.

Číst celé

Final Edition: Evropa se loučí s japonskými sporťáky a kritizuje GR Supru

Japonské sportovní vozy to mají stále těžší. Automobilky se při jejich vývoji musí obhájit nejen před evropskou legislativou, ale také před milovníky rychlé jízdy. Má jejich kritika vůbec nějaký smysl?

Číst celé

Francouzi měli z Citroënu 2CV srandu. Takhle se mu smáli při představení

Při oficiálním představení sklidil lidový Citroën mnoho pochval i posměchu. Návštěvníci pařížského autosalonu nemohli tušit, jakou legendou se později stane.

Číst celé

Šest speciálních edicí Fordu Mustang: Poznejte důvody jejich vzniku

Ford Mustang se prodával opravdu dobře, ale i přesto si vyžádal marketingový tah v podobě výroby speciálních edic. Některé však nebyly natolik úspěšné, jak se od nich očekávalo.

Číst celé