Francouzi měli z Citroënu 2CV srandu. Takhle se mu smáli při představení
Při oficiálním představení sklidil lidový Citroën mnoho pochval i posměchu. Návštěvníci pařížského autosalonu nemohli tušit, jakou legendou se později stane.
Prozradíme vám malé tajemství: když se zúčastníte autosalonu, lidé na stánku tam nejsou jen proto, aby vypadali hezky a mluvili o pozitivních vlastnostech nových modelů. Slouží jako oči a uši automobilky. Lidé na stánku jsou často placení za to, aby pozorně sledovali reakce návštěvníků a předkládali pravidelné zprávy o tom, co vidí a slyší.
Veškerá zpětná vazba je pro automobilky důležitá při tvorbě obchodních a marketingových modelů nebo při pozdějších modernizacích vozů. Nejdůležitější zpětná vazba pochází od potenciálních zákazníků, kteří mohou mít podstatné připomínky na design, výbavu a další vlastnosti nově představených modelů. Jde o levný a snadný průzkum trhu a zdaleka není nový.
Zpráva, kterou podali členové stánku Citroënu poté, co se na autosalonu v Paříži v roce 1948 představil ikonický model 2CV, je fascinující čtení. Odhaluje, že velký počet návštěvníků autosalonu nebyl příliš otevřený novému základnímu modelu značky. Podle jejich slov se jednalo o ošklivé, pomalé a směšné auto, které bylo předurčeno k neúspěchu.
Původní patnáctistránková zpráva ve francouzštině se v současnosti nachází v archivu Citroënu, ale na internetu se objevilo několik přeložených záznamů, jejichž pomocí si dokážeme představit, jak veřejnost přijala legendární kachnu.
Pozitivní reakce
- Není to tak hrozné.
- Musíme si na ten design zvyknout. Až jich bude jezdit několik tisíc, stanou se součástí světa a bude se na ně koukat dobře.
- Líbí se mi odpružení.
- Šedá barva není příliš přitažlivá, ale pravděpodobně tu je z dobrého důvodu.
- Rád bych viděl motor. Věřím, že je revoluční.
- 2CV je lepší než motocykl.
- Vážně není příliš atraktivní. Cenově je ale dostupné a prostornější než Rovin.*
- Za tu cenu nemůžeme očekávat Cadillac.
- Sedadla jsou velmi pohodlná.
- Vypadá to jako velmi praktické auto.
- Je to opravdu prostorné. Uvnitř je více místa než v Peugeotu 202 nebo Renaultu.
- Světlomety nemusí být obrovské, aby osvítily silnici. Jeep vás prakticky oslepí, když jede v protisměru a má drobná světla.
- Citroën bych si koupil se zavřenýma očima. U Citroënu víte, že se vám podařilo získat dobré auto, které bylo důkladně otestováno před uvedením na trh.
- Společnost, která navrhla Traction Avant se nemůže mýlit.
Negativní reakce
- Opravdu by Citroën stálo více peněz, kdyby dal 2CV více stylového designu?
- Překvapuje mě, že se Citroën odvážil ukázat něco takového.
- Není to auto, je to houpačka pro děti.
- Není to auto, je to loď.
- Zajímalo by mě, jestli se ve 2CV dostanete na moře.
- Než to uvedou na trh, budou muset předělat nastavení podvozku.
- Vsadím se, že tato věc doslova vzlétne, když v ní ve vysoké rychlosti přejedete nerovnost na silnici.
- Šedá barva mi připomíná nemocniční pokoj. Ošklivá volba.
- Je to sardinka na kolech.
- Citroënu došel plech, takže na střechu použili plachtu.
- Myslíte si, že to auto testovali v silném bočním větru?
- Do auta se může dostat kdokoliv, kdo má nůž.
- Zajímalo by mě, jestli se dodává se šlapkami.
- Nedovolí nám otevřít kapotu, protože nevědí, jaký motor budou používat.
- Citroën měl investovat více peněz, aby udělal lepší auto. Raději bych utratil o 50 000 franků více a koupil si Renault.
- Obávám se, že voda prosakuje skrz střechu, když prší.
- Není tam ani palubní deska.
- Stěrače čelního skla jsou ovládány ručně. Místo toho, aby udělali pokrok dopředu, jdou dozadu.
- Je to zklamání. Škoda, že tu není pan Citroën, aby to viděl!
- V okolí jich bude jezdit hodně, ale dovedu si představit, že v zahraničí neprodají ani jeden.
*Rovin je prťavý francouzský kabriolet poprvé představený v roce 1946.