Ford Mustang GT-R Concept: Pojízdný katalog Ford Racing

Katalog závodních doplňků lze připravit různými způsoby. Můžete jej vytisknout, udělat digitálně či jej rovnou vyrobit.

Ford Mustang vždy byl nedílnou součástí historie motorsportu. Legendární americký sporťák vznikl v mnoha závodních podobách, k nimž patří i oranžový BOSS 302 ročníku 1970 působící v závodním seriálu Trans-Am. Jako vzpomínku na známý vůz Ford v roce 2004 na newyorském autosalonu představil světu koncept Mustang GT-R. Speciální auto oslavovalo blížící se čtyřicáté výročí Mustangu.

Přestože GT-R mohl být autem vhodným pro okruhové závody, jednalo se spíše o technologickou ukázku továrních úprav a představení závodních dílů z nabídky Ford Racing pro rok 2004. V případě zájmu by ale se ostrý Mustang velmi snadno homologoval do známých závodních seriálů jako American Le Mans, SCCA Trans-Am, GrandAm Cup či do závodů FIA.

Pod kapotu GT-R, vycházejícího z Mustangu GT modelového roku 2005, byl uložen pětilitrový hliníkový vidlicový osmiválec „Cammer“ s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec. Jednotka, kterou Ford mimo jiné nabízel jako tzv. „crate engine“, dosahovala nejvyššího výkonu 440 koní a točivého momentu 542 Nm. Hnací síla motoru putovala na zadní kola skrz šestistupňový manuál Tremec T56, pro americká auta typický.

Na přání mohl být samostatně prodejný motor naladěn i na vyšší výkon pro potřeby zákazníka. V roce 2003 byl motor Cammer o výkonu 505 koní použit v závodním Mustangu, jenž zvítězil na 24 Hours of Daytona v kategorii prototypů. Široce využitelný silný agregát byl k dispozici s různě uzpůsobenými typy kabeláže a dovoloval zástavbu do téměř všeho, co měl zákazník rozpracované ve své dílně. Součástí byla i řídicí jednotka motoru spolu s potřebnými konektory, svorkami, pojistkami, přepínači či relé palivových čerpadel. Lidově řečeno „plug & play“.

Ocelovou karoserii neslo přední zavěšení McPherson, zadní bylo tvořeno tuhou nápravou s panhardskou tyčí. Na obou nápravách byly namontované závodní stabilizátory. O zkrocení a zastavení rychlého Mustangu se staraly ventilované brzdové kotouče společnosti Brembo o rozměru 370 mm vpředu a 335 mm vzadu. Konstruktérům se podařilo dosáhnout téměř ideálního rozložení hmotnosti 50:50.

Karoserie Mustangu GT-R využívala přibližně 85% částí shodných s běžným produkčním modelem, ale i přesto lze nalézt mnoho nových prvků. Po vzoru „dědečka“ je kapota nalakována do matné černé barvy a na druhém konci auta se usadilo velké přítlačné křídlo z uhlíkových vláken. Inspiraci opravdovými závodními auty nezapře ani hrdlo palivové nádrže umístěné v kufru či výfuky vyvedené do boku před zadními koly. Spartánský interiér se dočkal pevného bezpečnostního rámu a dalšího závodního vybavení.

Jak bylo původně zamýšleno, Ford Mustang GT-R se žádné výroby nedočkal. Jediný vyrobený prototyp vznikl v dílnách Saleen Special Vehicles v Michiganu. O vývoj se postaral stejný tým lidí, jaký stojí za přípravou Fordu GT.

Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Číst celé

Jak se žije s olympiádou na operák

I když jste tento článek našli v kategorii Svezli jsme se vaším autem, nenechte se klamat. Tahle Audi A7 je leasingovky. Je o to lepším autem? A je vůbec dobrým autem?

Číst celé

Napište Ježíškovi o tahle auta. Ještě není pozdě

Seznam deseti aut vhodných pod vánoční stromeček, u nichž určitě nehrozí označení za „nevhodný dárek“.

Číst celé

Ford Mustang Mach 2: Proč kupé s motorem uprostřed nevzniklo

Koncept Ford Mustang Mach 2 byl sportovní vůz s motorem uprostřed, který zaujal návštěvníky autosalonu v Chicagu v roce 1971.

Číst celé

Recenze knihy: TATRA – Odkaz Hanse Ledwinky

Kdo vlastně navrhl originální vzduchem chlazený Volkswagen? Byl to Ferdinand Porsche, nebo to byl výtvor s nacisty přivlastněnou vizí československé Tatry? Tato kniha přináší příběh z tatrováckého pohledu.

Číst celé

Campagnolo: Od bicyklů přes NASA a sporťáky zase zpátky

Campagnolo je legendou v silniční cyklistice, ale jako průkopníci lití hořčíkových slitin se uplatnili i v nám zajímavějších oborech.

Číst celé