Jak Ferrari 599 GTB Fiorano omylem změnilo pravidla aerodynamického designu

Ferrari 599 GTB Fiorano okouzlilo svět osobitým designem s dekorativními oblouky v zadní části střechy, které skrývají aerodynamickou výhodu.

Ferrari 599 GTB Fiorano nepochybně patří k nejzajímavějším moderním dvanáctiválcovým modelům z Maranella. Když se tehdy nejnovější grand tourer od Ferrari oficiálně představil na autosalonu v Ženevě v roce 2006, ohromil přihlížející neodolatelným designem od Pininfariny, který se inspiroval nejslavnějšími Ferrari ze šedesátých let.

Při představení si jen málokdo uvědomil, že Ferrari 599 GTB Fiorano změnilo pravidla vývoje aerodynamického designu. Nepřehlédnutelným prvkem byly dekorativní oblouky spojující střechu se širokými zadními blatníky. Podobné aerodynamické tvary v posledních letech využívá celá řada sportovních aut, protože vytvářejí přítlak bez použití velkých křídel.

Zdá se až neuvěřitelné, že tento aerodynamický prvek vznikl omylem. Exteriérový designér Jason Castriota, který pracoval pod vedením zkušeného Kena Okuyamy, později v rozhovoru řekl, že stylové oblouky navrhl jen kvůli tomu, že se mu líbily. Jejich aerodynamická výhoda byla vedlejším efektem, který byl objeven při zkouškách ve větrném tunelu.

Luca di Montezelmolo, bývalý generální ředitel Ferrari, byl proti použití oblouků v sériovém provedení a dal podmínku, že pokud mají být zachovány, musí mít skutečnou funkční výhodu. Tu potvrdil aerodynamický inženýr Ferrari Luca Caldirola, který při testování zmenšeného modelu zjistil, že dekorativní oblouky vytvářejí vír nad zadní části karoserie a generují přítlak, aniž by výrazně zvyšovaly celkový odpor vzduchu.

To stačilo k tomu, aby Luca di Montezelmolo schválil nezvyklý aerodynamický prvek do sériové výroby. Ferrari 599 GTB Fiorano bylo prvním modelem automobilky, u něhož byla aerodynamika součástí stylingu karoserie. Později začala být aerodynamická výhoda podobných designových prvků využívána i dalšími výrobci sportovních vozů.

Simon Kidston – život jako z pohádky

Jedna z nejvýznamnějších kapacit v oblasti soukromého prodeje ultraexkluzivních klasických automobilů. Zakladatel evropské pobočky věhlasné aukční síně Bonhams. Syn vysloužilého námořního důstojníka a gentlemanského závodníka a synovec letce a jednoho z původních členů legendární party Bentley Boys – Glena Kidstona, který vítězil i v Le Mans. To je Simon Kidston. Pojďte se s námi podívat na několik jeho nádherných videoprojektů a pokochat se čistou vášní pro automobilismus.    

Číst celé

Aston Martin V8 Zagato: Motor se vstřikováním nestačil na to, aby jel 300 km/h

Aston Martin se ve druhé polovině osmdesátých let spojil se Zagatem, aby společně oslavili ikonický DB4 GT Zagato. Vzácné GT vycházející z V8 Vantage je považované za jeden z nejlepších vozů značky všech dob.

Číst celé

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Dino Pininfarina Berlinetta Speciale: První Ferrari s motorem uprostřed

Prototyp Dino Pininfarina Berlinetta Speciale, vycházející ze závodního Ferrari 206 P Dino, sehrál důležitou roli při přípravách malého Ferrari s motorem uprostřed, které položilo základy nejúspěšnějším modelům značky.

Číst celé

Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Číst celé

Pět předválečných závoďáků, které pravděpodobně neznáte

Pětice závodních aut, v nichž jezdili jen ti nejbláznivější muži na planetě. Kolik z nich znáte?

Číst celé