Chrysler navrhl sedm turbín pro pohon aut

Určitě jste slyšeli o Chrysleru Turbine Car, který byl poháněný turbínou, jak už jeho název vypovídá. Americká značka ale do vývoje technologie investovala daleko více času a peněz, než by se na první pohled mohlo zdát.

Celý příběh začal již krátce po druhé světové válce, kdy konstruktéři Chrysleru začali přemýšlet, zda by se dala nedávno objevená technologie využít i v produkčních automobilech. Skutečnost, že by se všechno důležité vešlo pod kapotu osobního auta se ukázala jako reálná, čímž vznikla první generace turbínového pohonu, jenž dosahovala výkonu 100 koní. Experimentální auto, jímž se stal Plymouth Belvedere, bylo následně předvedeno odbornému tisku v polovině padesátých let.

Nové technické řešení s sebou přineslo několik konstrukčních problémů, na nichž inženýři zapracovali a tím přivedli na svět druhou generaci motoru. Nejen, že přepracovaná turbína dosahovala dvojnásobného výkonu, ale její vyrobení vyžadovalo méně vzácných materiálů. Odvážná myšlenka využívala běžně dostupné materiály, jimiž měla být snížena výrobní cena pohonných jednotek na takovou úroveň, aby se o nich mohlo přemýšlet v rámci masové produkce.

Třetí generace turbíny byla představena v roce 1960 a následně byla namontována do konceptu Turboflite, náklaďáku Dodge a osobního vozu Dodge Dart. Přestože další evoluce nabízela „pouhých“ 140 koní, byla natolik odolná, že mohla sloužit i pro pohon mimo běžné cesty. Důležitým prvkem turbíny se stal mechanismus proměnných trysek, který umožňoval brzdění motorem. Vzhledem k tomu, že turbínový motor nebyl přímo spojený s převodovkou, za normálních okolností nebyl řidič schopný zpomalit pouhým sundáním nohy z plynového pedálu. Nově vyvinutý mechanismus vozu dovolil, aby zpomaloval stejným způsobem, jako kdyby byl poháněný běžným pístovým motorem s automatickou převodovkou.

V roce 1963 Chrysler spustil testovací program, během něhož veřejnosti zapůjčil padesát exemplářů modelu Turbine Car, jenž byl poháněný čtvrtou generací turbíny o výkonu 130 koní a točivém momentu 576 Nm. Ta se opět nesla v duchu zlepšení a významnou novinkou se staly regenerátory. Dvojice regeneračních kotoučů recyklovala teplo, které běžně odcházelo výfukem. Výsledkem toho se nový motor stal výkonnější, živější, lehčí, kompaktnější a tišší než jeho předchůdci.

Když se flotila bronzových Turbine Car vrátila zpět do Chrysleru, inženýři se na základě analýzy rozhodli, že další motor musí být účinnější. Pátá generace byla postavena za pomoci větších regenerátorů, které značně zlepšily spotřebu paliva, ale i přesto byly plány o uvedení turbínových motorů do sériové výroby odloženy. Chrysler se znovu rozhodl pro jejich další vylepšení.

Protože si mnoho řidičů v průběhu testování Turbine Car stěžovalo na špatnou odezvu motoru, šestá generace se nesla v duchu jeho rychlejší akcelerace. Toho bylo dosaženo rozdělením pohonu příslušenství, které turbínu dříve zpomalovalo. Přepracovaný motor dosáhl nejvyššího výkonu 150 koní, jenž byl považovaný za podobný výkonu typických motorů V8, které tehdy Chrysler ve svých vozech využíval. Novou nadějí se stalo zjištění, že je šestá generace turbíny lehčí než V8 a na rozdíl od pístového motoru mohla běžet na různých palivech.

Poslední evolucí turbínového motoru se stala sedmá generace, jenž byla oproti svým předchůdcům výrazně lehčí. Celý motor vážil pouhých 226 kilogramů a dosahoval výkonu 104 koňských sil. V pokročilejší konstrukci byl použitý pouze jeden regenerátor, který byl vyrobený z keramiky a nikoliv z kovu. Motor byl nově řízený elektronickým ovládáním a jeho skříň byla jednodílná.

Turbínové motory se ale nikdy do sériové produkce automobilů nedostaly. Oproti těm pístovým nabízely výhody v podobě menšího množství pohyblivých částí a možnost chodu na jakoukoliv hořlavou kapalinu, ale překážky, jaké musely překonat, byly příliš velké. Chrysler během dlouhých desetiletí vývoje zkonstruoval více než 70 vozů poháněných turbínovými motory, z nichž poslední vznikl v roce 1978.

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé

Lotus 7 byl autem, které člověk načmárá za víkend

Maličký Lotus je dodnes důležitým měřítkem při porovnávání moderních lightweightů. Přestože se jedná o nejslavnější model malé automobilky z Británie, nikdy to neměl jednoduché.

Číst celé

Devil Drivers: Autentický dokument zachycuje krásu předválečných Grand Prix

Dokument Devil Drivers byl digitalizován z 16mm filmu a oživuje autentické záběry z předválečných závodů Grand Prix.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Ford Mustang GT-R Concept: Pojízdný katalog Ford Racing

Katalog závodních doplňků lze připravit různými způsoby. Můžete jej vytisknout, udělat digitálně či jej rovnou vyrobit.

Číst celé

Den Země: Nejlepší zelená auta na závodní okruh

Oslavujeme mezinárodní svátek Den Země trojicí nejlepších zelených aut, se kterými se nemusíte bát vyrazit na váš nejbližší závodní okruh. Nebo s nimi můžete vyrazit do Zeleného pekla, když už jsme u té zelené.

Číst celé