Bugatti ID 90 Concept: Vývojový koncept legendárního Bugatti EB 110

Koncept Bugatti ID 90 se představil jako designová studie při hledání správných linií pro legendární Bugatti EB 110. V 90. letech neuspěl, ale do současnosti příliš nezestárl.

Bugatti na začátku roku 1989 převzalo první prototyp podvozku pro vývoj nového supersportu, který vyrobila francouzská společnost Aerospatile. Podvozek číslo 110-000 byl prvním z pěti prototypových podvozků vyrobených z hliníků před přechodem na modernější a lehčí uhlíková vlákna.

Inženýrům Bugatti se v březnu 1989 povedlo úspěšně otestovat první motor a společnost zahájila hledání vhodného návrháře karoserie. Technické výkresy připravovaného vozu obdrželi Nuccio Bertone, Marcello Gandini, Giorgetto Giugiaro a Paolo Martin, z nichž všichni vytvořili vlastní vizi nového Bugatti.

Podle všeho nejlepší návrh představilo studio Italdesign Giugiaro, v jehož čele stál slavný návrhář Giorgetto Giugiaro. Bugatti ID 90 se představilo na autosalonu v Turíně v dubnu 1990, ale už tehdy šlo o koncept vozu neschválený do sériové výroby. Romano Artioli, majitel značky Bugatti, se ale rozhodl pro návrh Marcella Gandiniho.

Čtěte také: Píše se rok 1991 a my vám představujeme nejlepší auto na světě

Romano Artioli hledal moderní ideál a dodnes není známo, proč se rozhodl odmítnout uhlazený koncept ID 90 a upřednostnit dílo od Gandiniho. Netradiční vzhled pro Bugatti EB 110 nepředstavoval žádnou komerční výhodu. Elegantní koncept od Giugiara oproti tomu lépe obstál v testu času a dnes vypadá mnohem lépe než většina supersportovních vozů z přelomu 80. a 90. let.

Hlavní světla, obrysová světla a směrovky byly namontovány pod jediný kryt, takže koncept ID 90 vypadal moderněji než většina soudobých sportovních vozů. Design ID 90 představoval čisté linie bez agresivních velkých spoilerů, protože většinu potřebného přítlaku vytvářely horní a spodní povrchy karoserie, která rovněž byla vybavena elektricky ovládaným křídlem. Série větracích otvorů v zadní části pomáhala uchlazení 3,5 litrového vidlicového dvanáctiválce se čtyřmi turbodmychadly IHI.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Nejdůležitějším poznávacím prvkem konceptu Bugatti ID 90 byla radikální kopulovitá kabina z elektrochromatického skla. Dveře se otevíraly směrem vzhůru a v zadní části kopule byl výřez ve tvaru písmene U pro další odvětrávání motorového prostoru. Giugiaro se při navrhování designu kol inspiroval legendárním Bugatti Type 41 Royale.

I přes odmítnutí Romanem Artiolim se Giugiaro rozhodl s původními křivkami prosadit a v letech 1991 a 1993 je upravil pro řadu konceptů BMW, kterými byly Nazca M12, Nazca C2 a Nazca C2 Spider. Mnichovská automobilka dlouho přemýšlela o jejich sériové výrobě, ale nakonec projekty zamítlo kvůli špatným zkušenostem s produkcí BMW M1 a globální recesí.

I když koncept ID 90 neopustil fázi konceptu, Bugatti se později obrátilo na studio Italdesign při vývoji modelu EB112. Velká čtyřdveřová limuzína se představila světu na autosalonu v Ženevě v březnu 1993, ale nakonec byly vyrobeny pouze dva kusy. Italská část historie Bugatti skončila v září 1995, když Romano Artioli vyhlásil bankrot.

25 zajímavostí o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

Číst celé

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Pohled do motoru 2JZ-GTE: Tímto se proslavila Toyota Supra

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Číst celé

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé

Ferrari California: Proč byl základní kabriolet pro Ferrari důležitý?

California byla pro Ferrari důležitější, než by se zprvu mohlo znát. Přinesla několik významných prvenství a po dlouhých letech oživila technické řešení, které se naposledy objevilo v ikonické F40.

Číst celé

Chrysler Imperial Lamborghini Edition: Sedan bez úcty k tradici italské značky

Chrysler Imperial Lamborghini Edition vznikal, aby Chrysler pomocí Lamborghini vydělal snadné peníze, ale nakonec nepostoupil do sériové výroby.

Číst celé