Bugatti ID 90 Concept: Vývojový koncept legendárního Bugatti EB 110

Koncept Bugatti ID 90 se představil jako designová studie při hledání správných linií pro legendární Bugatti EB 110. V 90. letech neuspěl, ale do současnosti příliš nezestárl.

Bugatti na začátku roku 1989 převzalo první prototyp podvozku pro vývoj nového supersportu, který vyrobila francouzská společnost Aerospatile. Podvozek číslo 110-000 byl prvním z pěti prototypových podvozků vyrobených z hliníků před přechodem na modernější a lehčí uhlíková vlákna.

Inženýrům Bugatti se v březnu 1989 povedlo úspěšně otestovat první motor a společnost zahájila hledání vhodného návrháře karoserie. Technické výkresy připravovaného vozu obdrželi Nuccio Bertone, Marcello Gandini, Giorgetto Giugiaro a Paolo Martin, z nichž všichni vytvořili vlastní vizi nového Bugatti.

Podle všeho nejlepší návrh představilo studio Italdesign Giugiaro, v jehož čele stál slavný návrhář Giorgetto Giugiaro. Bugatti ID 90 se představilo na autosalonu v Turíně v dubnu 1990, ale už tehdy šlo o koncept vozu neschválený do sériové výroby. Romano Artioli, majitel značky Bugatti, se ale rozhodl pro návrh Marcella Gandiniho.

Čtěte také: Píše se rok 1991 a my vám představujeme nejlepší auto na světě

Romano Artioli hledal moderní ideál a dodnes není známo, proč se rozhodl odmítnout uhlazený koncept ID 90 a upřednostnit dílo od Gandiniho. Netradiční vzhled pro Bugatti EB 110 nepředstavoval žádnou komerční výhodu. Elegantní koncept od Giugiara oproti tomu lépe obstál v testu času a dnes vypadá mnohem lépe než většina supersportovních vozů z přelomu 80. a 90. let.

Hlavní světla, obrysová světla a směrovky byly namontovány pod jediný kryt, takže koncept ID 90 vypadal moderněji než většina soudobých sportovních vozů. Design ID 90 představoval čisté linie bez agresivních velkých spoilerů, protože většinu potřebného přítlaku vytvářely horní a spodní povrchy karoserie, která rovněž byla vybavena elektricky ovládaným křídlem. Série větracích otvorů v zadní části pomáhala uchlazení 3,5 litrového vidlicového dvanáctiválce se čtyřmi turbodmychadly IHI.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Nejdůležitějším poznávacím prvkem konceptu Bugatti ID 90 byla radikální kopulovitá kabina z elektrochromatického skla. Dveře se otevíraly směrem vzhůru a v zadní části kopule byl výřez ve tvaru písmene U pro další odvětrávání motorového prostoru. Giugiaro se při navrhování designu kol inspiroval legendárním Bugatti Type 41 Royale.

I přes odmítnutí Romanem Artiolim se Giugiaro rozhodl s původními křivkami prosadit a v letech 1991 a 1993 je upravil pro řadu konceptů BMW, kterými byly Nazca M12, Nazca C2 a Nazca C2 Spider. Mnichovská automobilka dlouho přemýšlela o jejich sériové výrobě, ale nakonec projekty zamítlo kvůli špatným zkušenostem s produkcí BMW M1 a globální recesí.

I když koncept ID 90 neopustil fázi konceptu, Bugatti se později obrátilo na studio Italdesign při vývoji modelu EB112. Velká čtyřdveřová limuzína se představila světu na autosalonu v Ženevě v březnu 1993, ale nakonec byly vyrobeny pouze dva kusy. Italská část historie Bugatti skončila v září 1995, když Romano Artioli vyhlásil bankrot.

25 zajímavostí o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

Číst celé

Americká automobilová kultura 50. let: Počátek muscle cars, hot rodů a tuningu

Padesátá léta minulého století byla obdobím poválečné svobody. Americký automobilový průmysl začal rapidně vzkvétat a zrodila se odvětví, která existují dodnes.

Číst celé

Jirkovo auto roku 2017: Auto úplně každého roku

Píšu volbu nejlepšího auta roku 2017 jako třetí v pořadí, svého vítěze už popsal Honza a také Lukáš. Spoiler alert: Představím své favority odspodu, vítěze tedy najdete na konci.

Číst celé

Chcete sbírat auta, ale nejste vyvolenými? Sbírejte high-end modely aut

Splňte si klukovské sny a vybavte si bydlení dekoracemi, které vás nebudou nudit. Přinášíme nahlédnutí do světa sběratelství high-end modelů aut.

Číst celé

Audi R8 V12 TDI Le Mans: Ten supersport, co mohl změnit svět

Supersport s dvanáctiválcovým turbodieselem vznikl v dobách, kdy se automobilky nebály navrhovat vozy, které prostě nedávaly smysl.

Číst celé

Porsche 914: Volkswagen zradil kvůli směšnému názoru nového šéfa

Vývoj a prodej typu 914 mohl být pro Porsche úspěšnou spoluprací s Volkswagenem. Změny ve vedení lidové značky však zajistily pouze jednostranný úspěch. Důvod podrazu ze strany Volkswagenu byl směšný.

Číst celé