Proč Bugatti Chiron překonalo 300 mil v hodině pouze v jednom směru

Znáte skutečný důvod, proč organizace Guinness World Records neuznala rychlostní rekord Bugatti Chiron Sport?

Stanovení světového rychlostního rekordu není snadné, protože neexistují rovné podmínky pro soupeře. Vyvinutí vozu schopného dosáhnout vysoké rychlosti je jen polovinou bitvy. Když Bugatti slavnostně oznámilo, že Chiron Sport prolomil magickou bariéru 300 mil v hodině (482,8 km/h), lidé okamžitě poukázali na skutečnost, že nový rekord je proti „pravidlům“.

Aby mohl být rekord uznán organizací Guinness World Records, musí být dosaženo rekordní rychlosti ve dvou směrech na stejné silnici během šedesáti minut. Oficiální rekordní rychlostí se pak stává průměr obou dosažených rychlostí.

Určitě víte, že Chiron stanovil rychlostní rekord pouze jedním směrem. Bugatti nepřehlédlo kritiku rekordu a uvádí, že hlavním důvodem jízdy pouze v jednom směru je povrch testovací dráhy koncernu Volkswagen Ehra-Lessien. Bugatti říká, že dlouhá desetiletí ježdění po testovacím oválu upravila okruh tak, že jsou zrna asfaltu nakloněna po směru, ve kterém se jezdí. Proč je to důležité?

Jízda proti tomuto směru znamená, že se pneumatiky odvalují proti zrnitosti asfaltu, což způsobuje jejich větší zahřívání. Obousměrná dálnice tento problém nemá, ale také nemá bezpečnostní bariéry, což může představovat zbytečně vysoké nebezpečí. Ačkoli by tým specialistů z Bugatti rád vyrazil do pouště ležící vysoko nad hladinou moře, vedení Volkswagenu to z bezpečnostních důvodů nedovolí.

Rozhodnutí o tom, kde zkusíte stanovit rychlostní rekord je pouze na vás, ale volba lokality může výrazně ovlivnit výsledek. Koenigsegg stanovil rychlostní rekord na obousměrné dálnici v Nevadě v nadmořské výšce přibližně 1 035 metrů a dosáhl rychlostí 284,55 a 277,87 mil v hodině (což odpovídá 456,3, resp. 447,2 km/h). Vyšší nadmořská výška totiž znamená menší hustotu a tedy i odpor vzduchu.

Testovací dráha Ehra-Lessien je s 50 metry nad mořem výrazně níže a hustota vzduchu je v jejím umístění o přibližně 10% větší. I když mnozí tvrdí, že speciální testovací dráha představuje obrovskou výhodu, Ehra-Lessien je v rovině, tedy neposkytuje žádné stoupání a klesání. Opuštěná dálnice, na níž Koenigsegg uskutečnil svou rekordní jízdu je v mírném sklonu, který může pomoci lepším výsledkům. Při správném úhlu klesání totiž cestou z kopce získáte více, než následně ztratíte cestou do kopce. Bugatti dokonce říká, že kdyby Chiron Sport jel ve stejných podmínkách, teoreticky by dosáhl nejvyšší rychlosti až 320 mil v hodině (515 km/h).

Pravidla Guinness World Records neberou v úvahu topografii silnice, na níž se pokoušíte stanovit nový světový rekord. Pokud se vám podaří najít cestu ve velké nadmořské výšce (a ještě s příznivým klesáním jako bonus), získáte výhodu, protože aerodynamický odpor při dosahování extrémně vysokých rychlostí je největším nepřítelem. Nikdo tak nemůže tvrdit, že Bugatti mělo na dráze Ehra-Lessien značnou výhodu. Upravené Bugatti Chiron Sport se dokázalo rozjet na nejvyšší rychlost 304,77 mil v hodině (490,48 kilometrů v hodině) a stalo se nejrychlejším sériově vyráběným autem na světě. Ovšem nikoliv podle Guinness World Records.

Dodge Challenger SRT Demon: 5 důvodů proč je zběsile rychlý

Že už Hellcat nemohl být rychlejší? V Dodge si mysleli opak a rovnou takové auto postavili. Představujeme řešení, která dopomohla k dosažení šílených výkonů.

Číst celé

Bugatti ID 90 Concept: Vývojový koncept legendárního Bugatti EB 110

Koncept Bugatti ID 90 se představil jako designová studie při hledání správných linií pro legendární Bugatti EB 110. V 90. letech neuspěl, ale do současnosti příliš nezestárl.

Číst celé

Porsche Panamericana: Na okruh i do terénu

Odvážný koncept Porsche, který byl schopný projet úplně všude. Bohužel se nedočkal sériové výroby.

Číst celé

Ferrari 348 tb & 348 ts: Evoluce osmiválců s malou revolucí pod slupkou

Ferrari 348 bylo dalším z úspěšné série základních osmiválcových modelů Ferrari a bylo prvním modelem značky s lisovaným ocelovým monokokem.

Číst celé

Našli jsme funkci, která chybí moderním autům

Nouzové brzdění je zlo, ale co takhle něco ve stylu „sebevědomého“ přidávání?

Číst celé

Poradna: Líbí se mi X6, co mám dělat?

Coming out je tu. Už to muselo ven. Jen nevím, jestli v tom jsem sám, nebo mi dá někdo za pravdu.

Číst celé