Bugatti 16C Galibier: Limuzína, která chtěla strčit Rolls-Royce do kapsy

Galibier poháněný šestnáctiválcem s dvojicí kompresorů měl stát po boku rekordního Veyronu jako druhý model nabídky Bugatti.

Dnes se zdá, že svět je posedlý vysoce výkonnými SUV. Bentley vyrábí Bentaygu, Lamborghini vyrábí Urus, Rolls-Royce vyrábí Cullinan, Ferrari dokončuje vývoj Purosangue a Bugatti nedávno prohlásilo, že taktéž pracuje na zahájení vývoje luxusního SUV, které bude nabízeno vedle Chironu. Bugatti mělo podobný nápad už před deseti lety, kdy ale uvažovalo o výrobě exkluzivního fastbacku.

V roce 2009, dlouho předtím než automobilový trh zachvátila posedlost vozy SUV, lidé z Bugatti zvažovali zahájení výroby druhého modelu, který by byl nabízen vedle vlajkové lodi dané éry – Veyronu. Když Volkswagen získal slavnou francouzskou automobilku, dokázal oživit legendu a udělat z Bugatti jednu z nejuznávanějších světových značek. Už při vytváření nejrychlejšího sériově vyráběného vozu na světě bylo jméno Bugatti opět spojeno s výkonem a nekompromisní kvalitou. Volkswagen za to však zaplatil obrovské množství peněz.

Zatímco miliardáři nakupovali nové Veyrony za průměrnou cenu okolo dvou milionů amerických dolarů, uvádí se, že Volkswagen tratil 6,25 milionu dolarů na každém vyrobeném kusu. Monumentální množství vynaložených peněz ukázalo nadšení skupiny Volkswagen, jehož pomocí byl úspěšně oživen slavný výrobce luxusních vozů. Bugatti však pochopitelně chtělo představit další model, který by byl schopen generovat zisk.

Nové Bugatti 16C Galibier bylo poprvé odhaleno na soukromé události v sídle značky ve francouzském Molsheimu. Druhý model Bugatti byl exkluzivní, elegantní a výkonnou čtyřdveřovou limuzínou, která sdílela mnoho komponentů s Veyronem, aby se náklady udržely pod kontrolou.

Krásný tvar fastbacku byl zřetelně praktičtější než tvar Veyronu, ale sourozenecký designový jazyk byl jasně vidět. Dvoubarevné barevné schéma a přední maska ve tvaru podkovy odkazovaly na rekordní hypersport. Galibier současně vzdával hold i kultovnímu Bugatti Type 57 Atlantic – všimněte si jemného hřbetu po celé délce vozu. Jedinečným rysem byla elegantní kapota tvořená dvojicí symetrických elektricky otevíraných poklopů, jejichž tvar připomínal motýlí křídla.

Interiér vyrobený s využitím nejlepších dostupných materiálů byl tak okázalý, jak lze od Bugatti očekávat. Prostorná čtyřmístná kabina byla čalouněna kůží a celkové provedení z hlediska čistého luxusu dokázalo zpochybnit i Rolls-Royce. Snadno přístupný zavazadlový prostor umožňoval snadné nakládání na míru vyrobených zavazadel.

I přestože bylo Bugatti 16C Galibier základním vozem značky, neznamenalo to, že nebude posouvat hranice. Stejně jako Veyron, i luxusní limuzína se stala nejrychlejším vozem svého typu. Pod úžasnou kapotou se nacházel osmilitrový motor W16 přeplňovaný dvojicí kompresorů. Parametry nebyly nikdy zveřejněny, ale předpokládá se, že vůz vyvinul nejvyšší výkon přesahující 900 koní a dokázal by jezdit rychlostí až 378 kilometrů v hodině. Jeho převážně karbonová konstrukce zachovala výborný poměr výkonu a hmotnosti a zajistila konstrukční tuhost.

Bugatti 16C Galibier bylo nesmírně působivý stroj, který velmi zaujal automobilový svět. Vzhledem k tomu, jak dobře byl tento koncept zpracován, Bugatti pozvalo potenciální zákazníky, aby si jej mohli pořádně prohlédnout. Luxusní fastback se však nikdy nedostal do výroby a byl odstraněn z očí veřejnosti.

Nyní se zdá, že je o druhý model Bugatti opět zájem. Bohužel očekáváme, že bude mít podobu SUV a bude založen na jedné z existujících platforem koncernu Volkswagen. Bugatti 16C Galibier mohlo být průkopníkem, ale místo toho se na něj vzpomíná jako na Bugatti, které se nikdy nevyrábělo.

Katovna: Svými rozměry je to superrychlý obchoďák

Třetí Katovna v pořadí hodnotí nejen rychlé varianty běžně dostupných aut, ale i jednu žhavou sportovní novinku.

Číst celé

Ford Mustang Mach 2: Proč kupé s motorem uprostřed nevzniklo

Koncept Ford Mustang Mach 2 byl sportovní vůz s motorem uprostřed, který zaujal návštěvníky autosalonu v Chicagu v roce 1971.

Číst celé

Ferrari 250 LM: Poslední Ferrari historie, které vyhrálo Le Mans

Ferrari vyrobilo pouze 32 exemplářů typu 250 LM. Záměrem bylo přenést technologie prototypů do automobilových závodů třídy GT.

Číst celé

Ford 999: „Závodění vzniklo 5 minut po vyrobení druhého auta“

Henry Ford byl fanouškem motoristického sportu. Než se pustil do výroby lidových automobilů, pomáhal s vývojem dvojice soutěžních Fordů, které vládly závodům.

Číst celé

Bugatti ID 90 Concept: Vývojový koncept legendárního Bugatti EB 110

Koncept Bugatti ID 90 se představil jako designová studie při hledání správných linií pro legendární Bugatti EB 110. V 90. letech neuspěl, ale do současnosti příliš nezestárl.

Číst celé

Bugatti Type 57 SC Atlantic: Jedno z nejdražších, jedno z nejvzácnějších

Bugatti Type 57 SC Atlantic se v současnosti řadí k nejdražším a sběrateli nejvíce vyhledávanějším autům na planetě. Jeden ze čtyř vyrobených kusů téměř zničil vlak, další byl ukryt Francouzi před německými okupanty během druhé světové války a už nikdy nebyl nalezen.

Číst celé