Budoucnost Porsche 911 zachránil nadšený inženýr, který naštvaně maloval na zeď

Porsche 911 mělo na začátku 80. let definitivně skončit, ale naštvaný inženýr Peter Schutz dal vedení jasně najevo, že ikonické kupé prostě nesmí zemřít.

Existuje jen málo automobilů více ikonických než Porsche 911, které je téměř 60 let měřítkem všech sportovních vozů. Porsche 911 se poprvé představilo v roce 1963 a postupem několika evolucí se s původní koncepcí s motorem vzadu vyrábí až do současnosti. I když stuttgartská automobilka udělala z Porsche 911 jeden z nejlepších řidičských sportovních vozů všech dob, už po necelých dvou desetiletích zamýšlela, že definitivně ukončí jeho výrobu.

Porsche v roce 1980 zaznamenalo svou první finanční ztrátu v historii. Rychlý pokles prodejů byl následkem špatných reakcí amerických zákazníků na nejnovější modely značky. Dříve populární Porsche 911 se prodávalo téměř 20 let bez rozsáhlých změn a začalo vypadat staromódně. Americký trh byl velmi důležitý a vedení společnosti se rozhodlo, že zastaralý sportovní vůz odstraní z nabídky značky.

Nástupcem nejslavnějšího Porsche mělo stát osmiválcové kupé Porsche 928, ale výroba 911 nakonec pokračovala. Peter Schutz, který byl inženýrem Porsche a později prvním americkým výkonným ředitelem společnosti, nastoupil do Porsche v roce 1981 a zachránil budoucnost 911. V prvních týdnech v Porsche si všiml nízké morálky zaměstnanců, která byla způsobena naštváním z možného ukončení výroby 911.

Peter Schutz byl z rozhodnutí vedení společnosti nemile překvapen. Porsche 911 sice bylo technicky zastaralé, ale oproti konkurenčním modelů bylo temperamentní a mělo osobitý charakter. To bylo to, co na něm nadšenci zbožňovali. Schutz chtěl jednat a šel do kanceláře hlavního inženýra Porsche, kde viděl graf znázorňující časovou osu modelové řady Porsche. Nové Porsche 928 začínalo ve stejném bodě, kde končilo Porsche 911.

Schutz zvedl černou tužku ležící na stole a jedním tahem prodloužil křivku 911 z grafu ven na zeď. Když odložil tužku a odcházel ven ze dveří, otočil se na zaraženého inženýra a řekl: „Rozumíme si?“ Inženýr souhlasně přikývl a právě tím Schutz zachránil nejznámější model Porsche. Bylo to správné rozhodnutí, protože v roce 2017 bylo vyrobeno milionté Porsche 911 a stále se těší obrovskému zájmu zákazníků.

Dlouhá cesta ke Cayenne: Jak postupoval vývoj čtyřmístných Porsche

Čtyřmístná Porsche jsou dnes běžná, ale cesta k prvnímu sériově vyráběnému modelu byla dlouhá a trnitá. Představujeme historii prototypů vozů Porsche pro čtyři pasažéry.

Číst celé

Mercedes-Benz T80: Hitlerův Černý pták měl dosáhnout až 750 km/h

Mercedes-Benz T80 vznikl, aby stanovil nový světový rychlostní rekord a pomohl propagandě Třetí říše, ale jeho ambiciózní projekt ukončil začátek 2. světové války.

Číst celé

Nissan GT-R, část pátá: Jaký je výsledný mix?

Vítáme vás u posledního dílu seriálu, který se věnuje konstrukci a vlastnostem Nissanu GT-R R35. V této části si shrneme, jaké je GT-R na silnici i mimo ni a zároveň přidáme osobní zkušenost jednoho profesionálního řidiče sportovních vozů.

Číst celé

Rozhovor s Michalem Rubášem, podnikatelem v oblasti klasických aut

Navštívil jsem Michala Rubáše v jeho firmě MR Motors v Klatovech, a z našeho setkání jsme společnými silami sestavili rozhovor.

Číst celé

Zastřel a ujeď 1/3: Předváleční gangsteři měli smysl pro eleganci

Mafiáni předválečné doby vsázeli na pancéřování, eleganci a výkon motoru. Těchto 6 aut patřilo k jejich oblíbeným volbám.

Číst celé

BMW Turbo Concept: Futurismus sedmdesátých let

Ukázka nejmodernějších bezpečnostních prvků sedmdesátých let zaujala svým sportovním tělem a předpověděla technický i legislativní vývoj.

Číst celé