Rolls-Royce Sweptail: Nejdražší britské auto všech dob

Na zakázku vyrobený Rolls-Royce Sweptail má odhadovanou hodnotu přes 13 milionů dolarů. To jej dělá nejdražším autem z Velké Británie.

Navrhování automobilů se během posledních desetiletí výrazně změnilo. Krátce poté, co automobily nahradily kočáry tažené koňmi, výrobci kočárů změnili své podnikání na zakázkovou výrobu unikátních karoserií. Bohatí zákazníci si v továrnách vyrábějící automobily kupovali pouze podvozky s motorem a nechali zručné návrháře, aby pro jejich nové auto vytvořili jedinečnou karoserii na míru. Toto odvětví inženýrství vytvářelo nádherná auta, která dnes uznáváme jako opravdová mistrovská díla.

Automobilový svět je v současnosti velmi odlišný. Masová výroba luxusních a exkluzivních vozidel omezuje potenciální zákazníky, kteří si většinou mohou vybírat pouze z omezeného vzorníku laků a čalounění a obložení interiéru. Stále ale existuje několik výrobců automobilů, jež mají zakázkovou výrobu karoserií ve své DNA a umožňují vytváření speciálních projektů, které následují umělecké vize minulosti. Jedním z takových vozů je Rolls-Royce Sweptail.

Rolls-Royce má se zakázkovou výrobou pro nejbohatší zákazníky na světě velké zkušenosti. Britská továrna umí splnit i nejnáročnější přání zákazníků, k nimž patří použití diamantů, nalakování zlaté barvy při použití skutečného zlata nebo tvorba náročných souhvězdí vyrobených z optických vláken, která jsou součástí čalounění střechy. Neexistuje přání, s nímž by si Rolls-Royce neporadil. Co jiného můžeme čekat od výrobce zaměstnávajícího jediného muže, který maluje ozdobné linky na karoserie.

Čtyři roky před oficiálním představením Rolls-Royce Sweptail ve Villa d’Este na břehu jezera Como britská značka vyslechla myšlenku uznávaného znalce značky. Jeho záměrem bylo navrhnout moderní vůz, který znovuzrodí umění mistrů karosářů. Nevyžádalo si to příliš přesvědčování, aby anonymní kupec podepsal objednávku. Součástí obchodu bylo, že může ovlivnit design vozu, do jehož příprav se v tu chvíli pustili návrháři značky.

Speciální model vznikl na podvozku Rolls-Royce Phantom VII Coupe a pohání jej tradiční vidlicový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 6,75 litru. Rolls-Royce nikdy neusiluje o maximální jízdní výkon, ale pro účely Sweptailu můžeme motor o výkonu 453 koní považovat za adekvátní.

Elegantní karoserie navazuje na tradiční designový směr Art Deco, který je synonymem moderních vozů Rolls-Royce, historických vozů Rolls-Royce a luxusních jachet. Siluetu Sweptailu nejvíce ovlivnily modely Phantom II Streamline Saloon a Park Ward 20/25 Limousine Coupe z první poloviny třicátých let. Tupé přídi dominuje tradiční vzpřímená mříž chladiče a dlouhá kapota.

Výjimečný interiér je vyrobený za pomoci nejkvalitnějších materiálů, jejichž spojení vytváří královský luxus. Otevření sebevražedných dveří odhaluje velká kožená křesla, prvotřídní dřevo, leštěné kovové povrchy a panoramatickou střechu. Za sedadly je vytvořená dřevěná police pro zavazadla, jejíž součástí jsou skleněné prvky, které v noci svítí. Na deštníky ve dveřích jsme u vozů Rolls-Royce zvyklí, ale Sweptail nabízí i přenosný kufřík na laptop z uhlíkových vláken a třešničkou na dortu je mechanismus, který odhaluje lahev šampaňského a dvě křišťálové sklenice. Na zdraví!

Rolls-Royce Sweptail je krásný v každém smyslu, ať už se jedná o design vozu nebo sofistikované funkce. Továrna nikdy nezveřejnila jméno majitele vozu, ani kolik za něj zaplatil. Spekulace odborníků tvrdí, že cena přesahuje 13 milionů amerických dolarů. Pokud je toto číslo pravdivé, právě si čtete o nejdražším autě, které ve Velké Británii kdy vzniklo. Rozhodně jde o nejdražší auto, které kdy Rolls-Royce vyrobil.

Každý Rolls-Royce je ručně vyráběn v Anglii na úrovni, jíž nedosazuje jakýkoliv jiný sériově vyráběný vůz. Montážní linka je spíše jako továrna na umění a dílny vyrábějící čalounění a dřevěné obložení jsou jako jemně naladěný orchestr. Za výrobou Rolls-Royce Sweptail se ukrývá opravdové řemeslo, jehož ztělesněním je soška Spirit of Ecstasy.

Splňte si sny hned teď! Tyhle supersporty jsou jako nové a čekají na vás

Myslíte si, že jste dospělí a umíte se chovat zodpovědně? Chyba! Prohlídka těchto šesti téměř nových supersportů vrátí vaší úroveň chování zpět do dětských let. Nevěříte? Budete je chtít!

Číst celé

Ferrari 166 MM: Vítěz Le Mans řídil 23 hodin v kuse

První produkčním modelem Ferrari byl úspěšný závodní vůz, který značce přinesl historicky první vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Ovšem, nebylo to jednoduché.

Číst celé

Maserati Birdcage: Složitá konstrukce rámu připomínala ptačí klec

Základem Maserati Birdcage byl unikátní prostorový rám, který mu dal jeho nesmazatelnou přezdívku „ptačí klec“.

Číst celé

Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Číst celé

Francouzi měli z Citroënu 2CV srandu. Takhle se mu smáli při představení

Při oficiálním představení sklidil lidový Citroën mnoho pochval i posměchu. Návštěvníci pařížského autosalonu nemohli tušit, jakou legendou se později stane.

Číst celé

Toyota GR Supra: 3 problémy, se kterými se musí vypořádat

Dokáže nová Toyota GR Supra nahradit ikonickou minulou generaci? Pokud se na to kouknete správným úhlem pohledu, tak ano.

Číst celé