Brzdy letošních F1 představují technickou magii

Oproti předchozím ročníkům jsou brzdy účinnější, lépe se chladí a dokonce i méně váží.

Monoposty Formule 1 jsou s každým ročníkem rychlejší a typy pro sezónu 2018 zvedají pomyslnou laťku na další stupeň. Vývojové týmy svá díla neustále vylepšují a nové formule budou schopné srazit nejrychlejší čas kola o jednu až dvě vteřiny jen za pomoci propracovanější aerodynamiky a měkčích lepivějších pneumatik Pirelli.

Přestože neustále čteme o vývoji nových motorů a spoilerů, velmi často se zapomíná na další komponenty, jakými jsou například brzdy, ačkoliv jsou důležitým prvkem monopostů F1. Podstatná většina startovního roštu využívá špičkové výrobky společnosti Brembo, která si je vědoma rychlejších, ale i těžších vozů kvůli novému kontroverznímu bezpečnostnímu prvku Halo. Italský výrobce se v minulých dnech pochlubil, čím budou jezdci ve vrcholové disciplíně motorsportu letos brzdit.

Aby karbonkeramické brzdové kotouče zvládaly i největší zatížení, jenž se projeví s lepivějšími pneumatikami, byl původní návrh zcela přepracován. Účinnější funkci nyní pomáhá další stovka ventilačních kanálů, které mají za úkol zchladit brzdy z teplot dosahujících hodnot více než 1 000°C. V závislosti na závodním okruhu a strategii budou technici týmů moci zvolit jeden ze tří typů kotoučů, jenž se liší počtem vývrtů – nabízejí 900, 1 200 a 1 500 děr v případě nejlepšího provedení.

Kotouče o tloušťce 32 milimetrů vpředu a 28 milimetrů vzadu jsou extrémně lehké, každý z nich váží přibližně jeden kilogram. Jsou tak šestkrát lehčí oproti karbonkeramickým brzdám, jimiž jsou vybaveny silniční supersporty, a dvanáctkrát lehčí než běžné ocelové kotouče.

Brembo ale nezapomnělo ani na samotné brzdiče, které se během závodů rozpálí i na více než 200°C. Aby společnost splnila požadavky poptávky, udělala nové brzdiče lehčí a pevnější, čímž bylo dosaženo maximalizace účinnosti brzdového systému brake-by-wire. Elektronika je důležitá hlavně ve spojení se zadními čtyřpístkovými brzdiči (přední jsou šestipístkové), které přeměňují teplo z brzdné síly na elektrickou energii, jenž zásobuje hybridní systémy monopostů.

Výrobce spolupracuje s každým soutěžícím týmem, jemuž se snaží nabídnout kotouče vyrobené na míru. Je jen volbou manažerů stájí, zda zvolí lehčí, ale méně trvanlivé kotouče, nebo vsadí na životnost vykoupenou vyšší hmotností. Každá tisícina vteřiny hraje při brzdění výraznou roli a pilot vždy musí cítit, že je jeho brzdový systém schopný odvést svou práci.

Brzdiče monopostů Formule 1 jsou navržené, aby byly schopny sloužit alespoň 10 000 kilometrů, každý tým jich však v průběhu sezóny využije přibližně deset. Častějším výměnám se nevyhnou kotouče, jichž týmy během sezóny spotřebují od 140 do 240 kusů, k čemuž se váže přibližně 480 zničených brzdových destiček.

Formule 1 sezóny 2018 by měla být dle slov pořadatelů opravdu napínavá a zase o něco rychlejší. Několik nových technických řešení, včetně bezpečnostního Halo, opět okoření několikaměsíční souboj o titul. Napište nám do komentářů, komu budete fandit.

Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Číst celé

Ferrari California: Proč byl základní kabriolet pro Ferrari důležitý?

California byla pro Ferrari důležitější, než by se zprvu mohlo znát. Přinesla několik významných prvenství a po dlouhých letech oživila technické řešení, které se naposledy objevilo v ikonické F40.

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

Porsche 911 Carrera RS 2.7: Drahý homologační speciál s ducktailem

První nositel ikonického zadního spoileru byl vysoce žádaný již při svém představení. Porsche využilo situace a napakovalo si kapsy.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Kam zmizely komprese?

V běžném případě má koupě ojetého auta jednoduchý postup. Vyberete si, zaplatíte a jedete domu. Jenže takhle svět rotačních motorů nefunguje ve chvíli, kdy chcete, aby vaše RX-8 opravdu za něco stála.

Číst celé