Brzdy letošních F1 představují technickou magii

Oproti předchozím ročníkům jsou brzdy účinnější, lépe se chladí a dokonce i méně váží.

Monoposty Formule 1 jsou s každým ročníkem rychlejší a typy pro sezónu 2018 zvedají pomyslnou laťku na další stupeň. Vývojové týmy svá díla neustále vylepšují a nové formule budou schopné srazit nejrychlejší čas kola o jednu až dvě vteřiny jen za pomoci propracovanější aerodynamiky a měkčích lepivějších pneumatik Pirelli.

Přestože neustále čteme o vývoji nových motorů a spoilerů, velmi často se zapomíná na další komponenty, jakými jsou například brzdy, ačkoliv jsou důležitým prvkem monopostů F1. Podstatná většina startovního roštu využívá špičkové výrobky společnosti Brembo, která si je vědoma rychlejších, ale i těžších vozů kvůli novému kontroverznímu bezpečnostnímu prvku Halo. Italský výrobce se v minulých dnech pochlubil, čím budou jezdci ve vrcholové disciplíně motorsportu letos brzdit.

Aby karbonkeramické brzdové kotouče zvládaly i největší zatížení, jenž se projeví s lepivějšími pneumatikami, byl původní návrh zcela přepracován. Účinnější funkci nyní pomáhá další stovka ventilačních kanálů, které mají za úkol zchladit brzdy z teplot dosahujících hodnot více než 1 000°C. V závislosti na závodním okruhu a strategii budou technici týmů moci zvolit jeden ze tří typů kotoučů, jenž se liší počtem vývrtů – nabízejí 900, 1 200 a 1 500 děr v případě nejlepšího provedení.

Kotouče o tloušťce 32 milimetrů vpředu a 28 milimetrů vzadu jsou extrémně lehké, každý z nich váží přibližně jeden kilogram. Jsou tak šestkrát lehčí oproti karbonkeramickým brzdám, jimiž jsou vybaveny silniční supersporty, a dvanáctkrát lehčí než běžné ocelové kotouče.

Brembo ale nezapomnělo ani na samotné brzdiče, které se během závodů rozpálí i na více než 200°C. Aby společnost splnila požadavky poptávky, udělala nové brzdiče lehčí a pevnější, čímž bylo dosaženo maximalizace účinnosti brzdového systému brake-by-wire. Elektronika je důležitá hlavně ve spojení se zadními čtyřpístkovými brzdiči (přední jsou šestipístkové), které přeměňují teplo z brzdné síly na elektrickou energii, jenž zásobuje hybridní systémy monopostů.

Výrobce spolupracuje s každým soutěžícím týmem, jemuž se snaží nabídnout kotouče vyrobené na míru. Je jen volbou manažerů stájí, zda zvolí lehčí, ale méně trvanlivé kotouče, nebo vsadí na životnost vykoupenou vyšší hmotností. Každá tisícina vteřiny hraje při brzdění výraznou roli a pilot vždy musí cítit, že je jeho brzdový systém schopný odvést svou práci.

Brzdiče monopostů Formule 1 jsou navržené, aby byly schopny sloužit alespoň 10 000 kilometrů, každý tým jich však v průběhu sezóny využije přibližně deset. Častějším výměnám se nevyhnou kotouče, jichž týmy během sezóny spotřebují od 140 do 240 kusů, k čemuž se váže přibližně 480 zničených brzdových destiček.

Formule 1 sezóny 2018 by měla být dle slov pořadatelů opravdu napínavá a zase o něco rychlejší. Několik nových technických řešení, včetně bezpečnostního Halo, opět okoření několikaměsíční souboj o titul. Napište nám do komentářů, komu budete fandit.

Jedinečná Ferrari na prodej. Poznejte nejlepší investiční příležitosti

Pět vozů Ferrari, jejichž hodnota v budoucnu s téměř stoprocentní pravděpodobností poroste. Na těchto autech zkrátka neproděláte.

Číst celé

BMW M3 GTR Straßenversion: Závodní M3 pro každý den nikdy nevyjela

Coupe Sport Leichtbau nebylo nejlepší silniční verzí BMW M3 E46. BMW v roce 2002 vyrobilo několik kusů GTR Straßenversion, které se i přes homologaci pro běžný provoz nikdy nedostaly na silnici.

Číst celé

Spyker D12 Peking-To-Paris: Zákazníci říkali, že Super SUV nemůže uspět

Spyker s konceptem D12 Peking-To-Paris předběhl dobu. Luxusní SUV se představilo v době, kdy trh neměl o rychlá SUV zájem, což ho stálo úspěch.

Číst celé

Speciály pro Gran Turismo

Auta navržená, aby se mohla objevit ve slavné hře na PlayStation. Některá z nich se později ukázala i v reálném světě.

Číst celé

Ford GTX1: Víte, že se GT vyrábělo i bez střechy?

Ford GTX1 byl představený na tuningové výstavě SEMA v roce 2005, aby se stal otevřenou verzí amerického supersportu. Vyrobilo se jej přibližně 100 exemplářů, což z něj dělá nevšední auto.

Číst celé

Lotus Europa S: Civilizované Elise, které nikdo nekupoval

Několik let před úspěšnou Evorou se Lotus rozhodl navázat na úspěšný model z minulosti. Ke zklamání všech zúčastněných se však jednalo o naprostý prodejní propadák.

Číst celé