Lotus Europa S: Civilizované Elise, které nikdo nekupoval

Několik let před úspěšnou Evorou se Lotus rozhodl navázat na úspěšný model z minulosti. Ke zklamání všech zúčastněných se však jednalo o naprostý prodejní propadák.

Když Lotus v roce 2008 představil model Evora, fanoušci značky se spolu s automobilovými nadšenci zaradovali, že se malá britská značka s bohatou závodní historií rozhodla rozšířit svou nabídku o zbrusu nový civilizovaný model. Evora se zařadila po boku jednoduchého roadsteru Elise a jeho ostřejšího derivátu Exige, který byl zacílený pro použití na závodních okruzích. Jen málokdo si tehdy vzpomněl, že Lotus uvedl auto se stejnou filosofií už o několik let dříve.

Lotus Europa S navázal na historický typ Europa, který Britové prodávali v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století.  Europa byla kombinací sportovního kupé a cestovního GT, přičemž nezapomínala na nejdůležitější technickou vlastnost vozů Colina Chapmana – byla lehká a dokázala nabídnout nefalšovaný řidičský zážitek. Aerodynamickým autem ze sklolaminátu o hmotnosti v rozmezí od 610 do 710 kilogramů tehdy hýbaly malé čtyřválce Renault a Ford. Jednoduchého minimalistického sporťáku se prodalo dohromady 9 230 exemplářů, takže se Lotus rozhodl navázat na jeho tradici a připravit právoplatného nástupce.

Moderní Europa S byla uvedena do výroby v roce 2006 a byla luxusněji vybaveným derivátem úspěšného Elise. Lotus si byl vědom skutečnosti, že zákazníci toužící po kombinaci řidičského zážitku a každodenního použití nebudou čekat věčně, takže zvládl dokončit vývoj za pouhých 28 měsíců od prvního konceptu. Aby výsledný produkt nabídl komfortnější svezení než Elise, byl nejen delší, ale zároveň i o chlup vyšší.

Lotus se přitom držel nepřekonatelného receptu a dokázal udržet suchou hmotnost na uzdě. Sportovní kupé, jehož karoserie byla vyrobena z hliníkového prostorového rámu s kompozitovými povrchovými panely, vážilo bez provozních náplní pouhých 995 kilogramů. Konstruktéři zároveň zapracovali na bezpečnosti, protože se v přídi ukrývaly definované deformační zóny a kompozitové díly dokázaly absorbovat třikrát až čtyřikrát více energie než ekvivalentní komponenty vyrobené z konvenční oceli.

Designér Russell Carr se při navrhování nového modelu pokusil o jeho odlišení od tehdejší modelové řady, čehož docílil úplně novými tvary, které mají s Lotusy dané éry společného jen málo. Interiér dvoumístného kupé byl čalouněný kůží a jeho součástí byl základní audiosystém, klimatizace, lepší odhlučnění oproti sportovněji cíleným modelům a větší zavazadlový prostor. Europa S tak dokázala sloužit podobně jako běžný grand tourer.

Vůz přitom poháněl turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Z20LER Ecotec s ventilovým rozvodem DOHC, z rodiny motorů koncernu General Motors, jež dosahoval nejvyššího výkonu 200 koní a maximálního točivého momentu 272 newtonmetrů. Hnací jednotka byla spojená se šestistupňovým manuálem Getrag M32 a veškerou hnací sílu posílala na zadní kola. Europa S dokázala akcelerovat z 0 na 100 km/h za přibližně 5,5 sekundy a dosahovala nejvyšší rychlostí až 230 kilometrů v hodině.

Společnost Proton, která byla vlastníkem značky Lotus, původně plánovala, že bude nový vůz vyrábět ve vlastní továrně v Malajsii, ale nakonec byl vyráběný na montážní lince Lotusu v anglickém Norfolku. Europa S však nenavázala na prodejní úspěchy staré Europy, za což mohla i skutečnost, že emise jejího motoru nesplnily přísné homologační předpisy ve Spojených státech amerických a Kanadě. Během dvou let produkce dokázal Lotus prodat pouhých 406 exemplářů.

Lotus v roce 2008 přispěchal s modifikovanou verzí Europa SE. Motor jako takový zůstal stejný, ale jeho turbodmychadlo se dočkalo nového nastavení, takže nejvyšší výkon vzrostl na 225 koní a točivý moment dosáhl 300 newtonmetrů. Vylepšení se dočkal i podvozek, jehož pružiny byly tvrdší a zároveň dostal měkčí stabilizátory. Výkonnější brzdy dodala společnost A.P. Racing. Ani Europa SE však nedokázala zaujmout zákazníky a prodalo se jí pouhých 48 kusů, kvůli čemuž se zařadila k nejvzácnějším silničním vozům značky Lotus.

Ani z pohledu motoristických novinářů si Europa S nevedla příliš dobře. Jeremy Clarkson o ní v Top Gearu řekl, že se jedná o hrozné auto. Jason Plato z konkurenčního Fifth Gearu ve svém testu zmínil, že není natolik dobrá, aby mohla být považovaná za skutečné auto kategorie GT. Europa SE si později vedla o něco lépe, protože jí výrazně prospěl vyšší výkon motoru a přeladěný podvozek. Původní Europa S měla výrazné sklony k nedotáčivosti, ale pečlivou úpravou se z ní stalo neutrální auto.

Europa S byla dost možná zajímavou možností, jak vlastnit Lotus vhodný i pro běžné ježdění po městě. Jeho naděje na velký úspěch však pohřbila nemožnost prodeje na důležitém a velkém americkém trhu. I přesto se však řadí k sportovním autům, o nichž by každý automobilový nadšenec měl mít alespoň základní znalosti. Pokud budete mít štěstí a potkáte nějaký z mála vyrobených exemplářů na některé automobilové akci, vzpomeňte si na skutečnost, že se jedná o opravdu vzácné auto.

Cadillac Seville se prodával se zvláštní výbavou pro makléře z Wall Street

Marketingové oddělení Cadillacu si myslelo, že průměrný majitel Seville si potřebuje čas od času něco spočítat. Z toho důvodu mu do výbavy přidalo kalkulačku.

Číst celé

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé

Bizzarrini Manta: „Přistupte blíže! Fascinující dílo nové karosárny je tady!“

Jedinečný prototyp Bizzarrini Manta vznikl, aby Giorgietto Giugiaro mohl prezentovat vlastní designové studio. Postupem let se vůz ztratil, ale nyní už zase získává prestižní ocenění.

Číst celé

Tyrrell P34: Superzajímavé, ale neosvědčilo se. Proč?

Revoluční šestikolové Tyrrelly P34 vznikly v období Formule 1, kdy většina stájí využívala totožný motor a konstruktéři se snažili získat náskok před konkurencí. Unikátní konstrukce přinesla řadu výhod i nevýhod.

Číst celé

Mustang filmového zabijáka: Není to jen auto. Je to auto Johna Wicka

Filmový Ford Mustang Mach 1 smyšleného zabijáka Johna Wicka není zajímavý jen pro své technické parametry, ale také pro svůj vliv na automobilový a filmový svět.

Číst celé

Ferrari 575M s manuálem je důvod, proč existují sny

Zvuk atmosférického vidlicového dvanáctiválce je jen těžko překonatelný.

Číst celé