BMW 840i xDrive Coupé: Šestiválec je základní motor, kterým se neztrapníte

Základní motorizací pro největší kupé od BMW je třílitrový řadový šestiválec 40i s nejvyšším výkonem 340 koní a točivým momentem 500 Nm.

Šestka odešla a nahradila ji osmička. Bavoráky řad 6 a 8 se nikdy v historii mnichovské automobilky nevyráběly ve stejném časovém období, protože obě modelová označení jsou vyhrazena především luxusním cestovním kupé, která by si neměla vzájemně konkurovat. Když BMW v roce 2018 ukončilo výrobu zatím poslední generace šestky, už pomalu chystalo oficiální představení očekávaného nástupce.

Nové BMW řady 8 se poprvé ukázalo světu den před startem vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans v roce 2018. Okruhová verze nové osmičky si v něm odbyla závodní debut a svět začal očekávat odhalení slibovaného kabrioletu a čtyřdveřového kupé Gran Coupé. Mnichovská automobilka tak po dlouhých letech uvedla na trh nástupce legendární řady 8, luxusního grand toureru s vyklápěcími světlomety.

Osmička je typickým moderním grand tourerem s osobitým exteriérem. Elegantní karoserie s bezrámovými okny se pyšní dlouhou nízkou siluetou a širokým postojem, který evokují nízké a široké přední a zadní světlomety a široké ledvinky s aktivními lamelami (uzavírají se po zhasnutí motoru). BMW svým zákazníkům umožňuje vystoupit z davu a odlišit se speciálními laky skrze individualizační program BMW Individual.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

V minulých měsících se na novinářských bavorácích objevily odstíny ze vzorníků slavných italských výrobců sportovních vozů, takže se po červeném BMW M5 Competition v barvě Rosso Corsa (Ferrari) a šedém BMW M850i xDrive v barvě Grigio Telesto (Lamborghini) setkáváme s další „býčí barvou“. Se zeleným odstínem Verde Ermes se častěji setkáte na Lamborghini Huracán Performante, než na německém luxusním kupé.

Exkluzivní barva ale není zadarmo, BMW si za tento exkluzivní odstín účtuje přibližně 162 tisíc korun, čímž příplatky nekončí. Kontrastní paket M Technic Sport s černými doplňky karoserie, namísto chromových, osmičce opravdu sluší a nejlepší a nejdražší volbou je karbonový paket, který zahrnuje kryty vnějších zpětných zrcátek a většinu spoilerů.

Černý interiér s příplatkovou kůží Merino z programu BMW Individual skvěle ladí s unikátním exteriérem, ale osobně si dovedu představit zajímavější barevnou kombinaci. V konfigurátoru bych asi sáhl po světle hnědém odstínu Cognac. V testovaném autě se navíc nachází volitelná M sportovní sedadla a součástí paketu M Technic Sport jsou i bezpečnostní pásy s typickou trikolórou BMW M. Nepochybně nejvíce poutavým prvkem interiéru je luxusně vypadající křišťálový volič převodovky.

Čtěte také: BMW M850i xDrive Gran Coupé: Z cestovního kupé praktickou limuzínou

A čím se zelený exemplář odlišuje od dříve testovaných osmiválcových verzí? Modelové označení 840i xDrive ukrývá základní motor pro osmičku, kterým je třílitrový řadový šestiválec s Twin-Scroll turbodmychadlem. Nejslabší motorizace nabídky je většinou něčím, s čím se konkrétní auto sotva hýbe, ale to o 840i rozhodně neplatí. Šestiválec 40i je silný motor, který BMW montuje do všech výkonných modelů a bez problému si poradí i s obrovským BMW X7.

BMW 840i xDrive se základním šestiválcem vyvine nejvyšší výkon 340 koní a točivý moment 500 newtonmetrů při 1600 – 4 500 ot./min. Šestiválec silně zabírá už od volnoběhu a s relativně plochou momentovou křivkou je fantasticky pružný až k vrcholným 6 500 ot./min. při klidné jízdě jej budete jen hladit. Stejně jako osmiválec se při normální jízdě převaluje v otáčkách lehce nad volnoběhem a po přidání plynu ochotně táhne a zrychluje za doprovodu hlubokého zvuku a syčení turbodmychadla.

Úplně základní verzí osmičky je motorizace 40i s pohonem zadních kol, ale testovaný vůz je vyšší verzí s pohonem všech kol xDrive. Osmistupňová automatická převodovka ZF je pro nejluxusnější kupé od BMW jedinou možností, ale to ničemu nevadí, protože funguje bezchybně. Inženýři BMW naladili pohon s pověstnou německou precizností, takže reaguje na povely řidiče bez zaváhání a s maximální možnou přesností.

Standardním jízdním režimem je nastavení Comfort a minimálně adaptivní podvozek přepnete do ostřejšího sportu jen málokdy. Ne, osmička se šestiválcem se nebojí sportovní jízdy a při vyjížďkách na okreskách umí upalovat vysokou rychlostí a bezpečnou stabilitou. S přesným strmým řízením se vrhá do zatáček s vervou a díky čtyřkolce upřednostňující zadní nápravu z nich vyjíždí s mírnou přetáčivostí, ale komfortní loudání se krajinou jí sedí více. Osmička je čistokrevné GTčko – je to rychlá pohodlná loď na dlouhé cestování.

Kdybychom se nemuseli ohlížet na peníze, osmiválcová motorizace M850i xDrive je pro osmičku nejlepší možnou volbou. Samozřejmě, že existují i mnohem výkonnější verze M8 a M8 Competition, ale vážně je potřebujete? Když ale sáhnete jen po základní motorizaci 840i nebo 840i xDrive, nemáte se za co stydět. Šestiválcová osmička je dost rychlá na to, aby ujela většině konkurentů v provozu, jezdí s kombinovanou spotřebou okolo 8 l/100 km a umí poskytnout všechen luxus dražších verzí. BMW 840i xDrive je luxusní kupé se základním motorem, za který se nemusíte stydět.

Honda Integra Type-R DC2: Neobyčejná předokolka

Rychlé kupé s pohonem předních kol je pro japonskou automobilovou produkci nezvyklé. V devadesátých letech se touto cestou zkusili vydat inženýři sportovní divize Hondy a výsledkem byl vůz, o kterém se již dlouhé roky říká, že je tím nejlepším s pohonem předních kol.

Číst celé

Kde se v České republice projet?

Nepotřebujete vždy na okruh, protože to není místo, kde s Civicem natřete Veyron.

Číst celé

NSU Ro 80: Chválený sedan, kterého se lidé báli

Novináři nezvyklý sedan z dílen NSU milovali a udělili mu důležitý titul, ale konstrukce, která byla ještě v plenkách, předurčila jeho neúspěch.

Číst celé

Alfa Romeo 75 2.0 TS: Zachraňujeme auto, které jsem nikdy předtím neviděl

Návrat na výsluní není jednoduchý. Obzvláště pak ve chvíli, když jste na něm nikdy nebyli. Asi takový je příběh mojí Alfy Romeo 75.

Číst celé

HSV Commodore Group A SS: S bodykitem proti konkurenci

Australský sedan Holden HSV Commodore VL Group A SS udržel krok s konkurencí díky propracovanému bodykitu vyvinutému za pomoci specialistů z Tom Walkinshaw Racing.

Číst celé

Peugeot 405 T16: Ukraden Afričany během Dakaru 1988

Peugeot 405 T16 navázal na úspěšné tažení předchozího typu 205 T16, ale účast v důležitém prvním závodě, jímž byla rally Paříž – Dakar ročníku 1988, zkomplikovala skupina zlodějíčků.

Číst celé