Autosalon v Detroitu roku 2004. Jaká auta se představila před 15 lety?

Výstava NAIAS 2004 se nesla v duchu odvážných konceptů i znovuzrození automobilových ikon z minulosti.

Už v půlce ledna se otevřou brány detroitského autosalonu, kde se má představit hned několik důležitých novinek pro rok 2019. Kromě dlouho očekávaného nového Shelby GT500 se ukáže i netrpělivě vyhlížená pátá generace Toyoty Supry a další zajímavá auta.

Abychom si dlouhé čekání zkrátili, rozhodli jsme se přesunout o patnáct let zpět a zavzpomínali jsme na vozy, které se na výstavě North American International Auto Show představily v roce 2004. O jaká auta se jednalo?

Aston Martin DB9 Volante

Aston Martin se pomocí úspěšného modelu DB7 dostal z nepříznivé ekonomické situace a jeho právoplatným nástupcem se v roce 2003 stal typ DB9, který se představil na autosalonu ve Frankfurtu roku 2003. Otevřená verze s přídomkem Volante se však ukázala až o několik měsíců později, k čemuž došlo na výstavě v Detroitu.

Pod kapotou nechyběl 5,9-litrový vidlicový dvanáctiválec, který mohl být spojen se šestistupňovým manuálem, nebo šestistupňovým automatem ZF. Největším kouzlem překrásného Volante se samozřejmě stalo nebe nad hlavou, které si bohužel vyžádalo vyšší pohotovostní hmotnost.

Chevrolet Corvette C6

Corvette se už dlouhodobě řadí k opravdovým legendám mezi americkými auty a na výstavě NAIAS 2004 se poprvé představila produkční podoba její šesté generace. Jednalo se o první Corvette od roku 1962, jejíž přední část nesla pevné světlomety místo vyklápěcích.

Pod kapotou základní verze byl uložený šestilitrový vidlicový osmiválec LS2 o nejvyšším výkonu 400 koní a točivém momentu 542 newtonmetrů. Nabídku možných převodovek zpočátku tvořil šestistupňový manuál Tremec a čtyřstupňový automat. Později na trh dorazily i šťavnatější verze v podobě Z06 a ZR1.

Chrysler ME Four-Twelve

Chrysler přivezl do Detroitu opravdovou lahůdku, jíž byl koncept ME Four-Twelve. Pokud se ptáte, co znamená jeho zvláštní název, rádi vám odpovíme. ME odkazuje na koncepci s motorem uprostřed (Mid-Engine), Four odkazuje na čtveřici turbodmychadel a Twelve odhaluje použitý šestilitrový vidlicový dvanáctiválec Mercedes-Benz. Převodovka byla sedmistupňová sekvenční Ricardo.

Malému týmu konstruktérů, mezi nimiž byl i muž zodpovědný za vývoj sportovního vozu Dodge Viper, zabraly přípravy ME Four-Twelve necelý jeden rok. Karoserie byla tvořena ocelovým prostorovým rámem, k němuž byly přimontovány lehké panely z uhlíkového vlákna. Pohotovostní hmotnost dosahovala 1 310 kilogramů.

Ferrari 612 Scaglietti

Detroit 2004 byl výstavou, na níž se představilo zatím poslední opravdové čtyřmístné GT z Maranella. Ačkoliv vůz nese jméno karosárny Scaglietti, kde byly jeho karoserie montovány, byl ve skutečnosti navržen designéry studia Pininfarina. Typ 612 Scaglietti byl druhým sériově vyráběným Ferrari, jehož karoserie byla vyrobena pouze z hliníku.

O pohon Ferrari 612 Scaglietti se staral vidlicový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 5,7 litru a výkonu 540 koní, který mohl být spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo sekvenční automatickou převodovkou F1. Ze všech 3 025 vyrobených kusů mělo manuál jen 199.

Ford Mustang GT

Říká se, že Chevrolet Corvette je první opravdové americké sportovní auto. Nejznámějším sporťákem ze Spojených států amerických je ale pravděpodobně Ford Mustang. Detroitský autosalon roku 2004 přinesl dlouho očekávanou pátou generaci, která se poprvé po dlouhých desetiletích dokázala přiblížit původnímu modelu ze šedesátých let.

Sázka na retro design se Fordu vyplatila a nový Mustang se stal rychlou senzací. Kupé i kabriolet mohly být poháněny čtyřlitrovým vidlicovým šestiválcem Cologne, ale pravověrní fanoušci bez většího přemýšlení volili plnotučný vidlicový osmiválec o objemu 4,6 litru. Novodobý Mustang nebyl řidičsky nejlepším autem, ale styl mu rozhodně nechyběl.

Ford Shelby Cobra Concept

Ford v první polovině minulého desetiletí ujížděl na vzpomínkách na staré dobré časy. Následkem toho vznikly novodobé reinkarnace slavných modelů jako GT, Mustang a Thunderbird. Čtvrtým oživením ikony se stal koncept Shelby Cobra, který byl inspirovaný ikonickým roadsterem z dílen Carrolla Shelbyho.

Moderní Cobru však nepoháněl tradiční osmiválec, nýbrž 6,4-litrový vidlicový desetiválec o výkonu 645 koní a točivém momentu 679 newtonmetrů. S takovou hnací silou by novodobá Cobra dokázala uhánět rychlostí až 290 kilometrů v hodině. Ke zklamání všech ale zůstala jen ve fázi konceptu.

Skoro jako Nuvolari: Jaguar E-Type předjel Ferrari 250 GT Breadvan dlouhým driftem

Rob Huff se v Jaguaru E-Type hnal za vzácným Ferrari 250 GT Breadvan a svým rozevlátým řidičským stylem připomínal umění Tazia Nuvolariho.

Číst celé

Chrysler koupil Lamborghini v dubnu 1987, aby pomohlo s vývojem Viperu

Lamborghini se za 7 let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Dodge Viper.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Kam zmizely komprese?

V běžném případě má koupě ojetého auta jednoduchý postup. Vyberete si, zaplatíte a jedete domu. Jenže takhle svět rotačních motorů nefunguje ve chvíli, kdy chcete, aby vaše RX-8 opravdu za něco stála.

Číst celé

JGTC/Super GT: Nejlepší okruhová série všech dob?

V nejprestižnějších japonských závodech jezdí nejrychlejší závodní auta ze všech s předobrazy v silničních modelech. Vozy evropských značek tu v nejrychlejší třídě vyhrály jen jednou.

Číst celé

Jak Alfa Romeo získala zpět svůj neodolatelný šarm díky 8C Competizione

Exkluzivní Alfa Romeo 8C Competizione pomohla italské automobilce s návratem k tradičním hodnotám a odstartovala celou novou éru.

Číst celé

Audi Quattro Spyder: Nástupce Quattra se nedostal na trh, aby nenarušil rodinné vztahy

Audi Quattro Spyder se představilo jako nástupce legendárního Quattra, ale kvůli hrozícím sporům v rodině Ferdinanda Piëcha se nedostalo do sériové výroby. Zjistěte, jak Audi později využilo nákladný vývoj nového modelu s motorem uprostřed.

Číst celé