Jirkovo auto roku 2017: Auto úplně každého roku

Píšu volbu nejlepšího auta roku 2017 jako třetí v pořadí, svého vítěze už popsal Honza a také Lukáš. Spoiler alert: Představím své favority odspodu, vítěze tedy najdete na konci.

Prvním autem, které bych zařadil mezi favority letošního roku je Porsche Panamera. První generace měla vše, co jste mohli potřebovat. Od seštiválců po solidní osmiválce, zadokolku i čtyřkolku, dokonce i manuál byla možnost volby. Jezdila skvěle, byla to taková ideální koncepce daily auta, které je i sexy. Až na to, že nebylo sexy vůbec. To se teď mění, protože si v Porsche někdo nasadil brýle a běžel to rychle opravit. Navíc, palec nahoru za variantu kombi (pardon, Sport Turismo).

Oceňuji také Luxus LC, který prostě vypadá kosmicky. Možná jsem Lexusu skočil na designový lep, ale vážím si aut, která se nebojí vykročit z davu a mít nějaký výrazný postoj. Lexusi, vítej mezi smetánkou tvořenou Multiplou, Avantimem, BMW X6 a dalšími… ryze skvělými auty. Ehm.

Neměli bychom zapomenout na Alpine A110, méně než 1 100 kg vážící elegantní fun-car za 1,6 milionu. Opět musím ocenit hlavně odvahu s ním přijít. Pro Renault to musel být velký krok dopředu, rozhoupat se k zadokolkovému kupé s motorem uprostřed. Renaultu ale zkoušení nových věcí nikdy nebylo cizí. Vynalezl hatchback (Renault 16), MPV (Espace) a přišel i s takovými auty, jako je Clio V6 nebo opět Avantime.

Plus ode mě dostává i Range Rover Velar. I když na fotkách působí majestátně, jde ve skutečnosti o celkem kompaktní auto, které konkuruje Porsche Macan nebo (asi) BMW X4. Medaili za inovaci si Velar zřejmě nezaslouží, protože prostě vzal to nejlepší z designových prvků Land Roveru a přidal kouzelné kliky dveří. Upřímně, mně to ale ke zmínce v tomto článku stačí. Je to prostě hezké auto.

Také čtěte:
Auto roku 2017 podle Honzy Faltýska
Auto roku 2017 podle Lukáše Volšického

I Jihokorejci mají v tomto článku místo. I když jsme si z tiskové zprávy Kie Stinger dělali srandu, já cením, že do toho Kia šla. Pravděpodobně totiž nevydělá nic kromě image, stejně jako slibná i30 N. Ale není to tak dávno, co se Evropa ošívala i nad auty japonské výroby a nakonec se právě i přes sportovní modely dokázaly v očích západních zákazníků vyšplhat z kontejneru na odpadky a hrát na trhu roli reálné alternativy k západním výrobcům. Dnes z toho těží třeba Mazda.

Než přejdeme k vítěznému autu mé mikroankety, nejdříve je čas na odpadlíky. Sorry Porsche 911, letos jsi přišlo asi v 15 verzích, ale nic zajímavého, lépe už bylo. Sorry Audi A8, které posune samořiditelnost na další úroveň, jsi prostě Audi. Sorry také Tesle, její Roadster působí impozantně, ale občas se zdá, že Tesla není automobilka, ale finanční podvod. Ferrari letos přišlo spíše jen s evolučními kroky. Výjimku tvoří Portofino, jehož přední světla ale prostě nepatří na Ferrari. Mercedes představil nějaké další klony třídy S a Američané sice přišli se zajímavými kousky, ale všechny už si je rozebrali Honza s Lukášem.

Teď tedy vítěz. Tím je nové BMW 530d. Pětka opět ukázala, že dokáže tvořit etalon třídy a být tím dokonalým passatem pro bohaté, co nemají mrtvá nervová zakončení na rukou. A proč zrovna onen motor, 530d? Spolehlivost, provozní náklady, cena, dostačující dynamika… Ostatně, jako vždy už dlouhou řádku let. BMW 530d je totiž nejlepší auto na světě nejen roku 2017, ale roku úplně každého.

Lancia Delta S4 Stradale: Silniční verze závodní bestie skupiny B

Lancia Delta S4 Stradale vznikla, aby automobilka mohla homologovat závodní speciál pro rallye skupiny B.

Číst celé

Nejepičtejší závod, který svět neviděl

Duel mezi dvěma mistry volantu na Nordschleife bohužel nebylo jak zaznamenat. Vše se seběhlo příliš náhodně a rychle.

Číst celé

Temple of Speed vyhraje Le Mans!

Před pár hodinami se jel vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, což nás donutilo k přemýšlení, jak bychom se mohli zúčastnit. A levně.

Číst celé

Chrysler navrhl sedm turbín pro pohon aut

Určitě jste slyšeli o Chrysleru Turbine Car, který byl poháněný turbínou, jak už jeho název vypovídá. Americká značka ale do vývoje technologie investovala daleko více času a peněz, než by se na první pohled mohlo zdát.

Číst celé

Alfaholics: Rozhovor s tvůrci božích Giulií GTA-R

Na dnešním trhu je okolo dvou desítek aut, která mají přes 700 koní, takže pokud hledáte něco rychlého, je z čeho vybírat. Všechna podobně silná auta ale budou mít společnou jednu věc – řídit je na běžné silnici plné zatáček bude jako provlékat jehlou lodní lano. 

Číst celé

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé