Autem roku 2017 je americká bestie, podle Lukáše

Když se Honza rozhodl sepsat myšlenku, jaké auto jej z letošních novinek na trhu oslovilo nejvíce, dostal jsem nutkání podělit se o svůj názor.

Americká auta dlouhé roky trpěla pověstí zaostalých krámů. Prehistorická mechanika v podobě jednovačkových OHV osmiválců či tuhých náprav sice nedržela krok se světovou konkurencí, ale zároveň dodávala jistotu a nepřekonatelnou spolehlivost. Co se asi může rozbít na motoru s desítkami let ověřenou jednoduchou konstrukcí? Obrovský zdvihový objem s nízkým výkonem na klikové hřídeli je jasným důkazem, že se osmiválce vyvinuté za velkou louží jen málokdy přiblíží hranici kritického zatížení.

Skutečností je, že již odezněla doba Corvette C4, jejíž 5,7 litrový vidlicový osmiválec z emisních důvodů nabízel výkon shodný s dnešní dvoulitrovou přeplňovanou Octavií RS. Po dlouhých letech řidičsky špatných aut, jakým byl například znovuzrozený Mustang v polovině minulého desetiletí, začínáme z USA dostávat opravdu zajímavou nabídku skvělých aut.

Když před několika roky vstoupilo nové Camaro SS na evropský trh, stálo lehce pod milion korun. Uplynulo deset let od opravdového remaku Mustangu a modelový rok 2015 se krátce po svém představení stal nejprodávanějším sportovním autem na celém světě. Na našem trhu jej Ford nabízí za přibližně 1,25 milionu korun. Za podobné peníze světová konkurence podobná auta neprodává. Pětilitrový vidlicový osmiválec o 421 koních, manuál, pohon zadních kol. Takové vlastnosti, jejichž součástí je konečně i schopný podvozek, hledá každý automobilový nadšenec. Zkrátka a dobře, myslím si, že se ta nejlepší auta pro „petrolheady“ začínají vyrábět v Americe.

Tím se dostávám ke svému nejoblíbenějšímu autu, které přišlo na trh během roku 2017. Dámy (pokud nás čtete) a pánové, mé auto uplynulého roku je Dodge Challenger SRT Demon. Proč?

Neuvěřitelným způsobem se mi líbí jeho nesmyslnost a zbytečnost. Kdo potřebuje dragster schválený k silničnímu provozu? Opravdu lze normálně využít 852 koní z kompresorového 6,2-litrového HEMI a závodní brzdu převodovky? Myslím si, že ne. Obdivuji tým inženýrů, jenž postavil tuhle krávovinu. Krávovinu, která i přes hmotnost 1 939 kilogramů dosáhne stovky za 2,3 sekundy, čímž je rychlejší než hypersport Bugatti Chiron.

Nadupaný katapult se jednou stane horkým zbožím, protože vzniklo jen 3 300 exemplářů, a velká část vyrobených kusů bude následně upravena. Asi není vhodný na denní ježdění a na Nordschleife bude utrpením, ale fascinuje mě, že vůbec vznikl. Je tak šílený, až je vlastně dokonalý. Musí se stát autem roku Temple of Speed už jen kvůli tomu, že něco podobného v dnešní době, na hlavu postavené a ekologické, vůbec vyrobili.

Škoda 450/Felicia, aneb šťastný kabriolet

Za vznikem ikonického československého kabrioletu stála vyhlídka na vysoké příjmy ze západu.

Číst celé

Peugeot 205 Rallye měl motor vyvinutý pro závody

Peugeot 205 GTi je v dnešních dnech respektovanou legendou, ale pro milovníky lehkých rychlých hatchbacků měli Francouzi i další možnost.

Číst celé

Subaru Impreza: 10 zajímavostí o nejslavnějším Subaru všech dob

Impreza se zapsala do historie Subaru jako nejslavnější model všech dob, k čemuž si dopomohla dlouhou a úspěšnou kariérou v šampionátu WRC.

Číst celé

James Dean: Život herce z Hollywoodu skončil v Porsche, které si užil jen pár dnů

James Dean miloval rychlost a vzrušení za volantem. Když si kupoval nové Porsche 550 Spyder, ještě netušil, že se mu brzo stane osudným.

Číst celé

DAF 55 Siluro: Elegantní kupé, ve kterém bydlela zvířátka

Vytříbený koncept z rukou slavného návrháře měl ukázat nejnovější designové trendy šedesátých let. Po náhlém úmrtí svého tvůrce ale skončil na zahradě, kde sloužil jako přístřešek pro různá zvířata.

Číst celé

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé