Autem roku 2017 je americká bestie, podle Lukáše

Když se Honza rozhodl sepsat myšlenku, jaké auto jej z letošních novinek na trhu oslovilo nejvíce, dostal jsem nutkání podělit se o svůj názor.

Americká auta dlouhé roky trpěla pověstí zaostalých krámů. Prehistorická mechanika v podobě jednovačkových OHV osmiválců či tuhých náprav sice nedržela krok se světovou konkurencí, ale zároveň dodávala jistotu a nepřekonatelnou spolehlivost. Co se asi může rozbít na motoru s desítkami let ověřenou jednoduchou konstrukcí? Obrovský zdvihový objem s nízkým výkonem na klikové hřídeli je jasným důkazem, že se osmiválce vyvinuté za velkou louží jen málokdy přiblíží hranici kritického zatížení.

Skutečností je, že již odezněla doba Corvette C4, jejíž 5,7 litrový vidlicový osmiválec z emisních důvodů nabízel výkon shodný s dnešní dvoulitrovou přeplňovanou Octavií RS. Po dlouhých letech řidičsky špatných aut, jakým byl například znovuzrozený Mustang v polovině minulého desetiletí, začínáme z USA dostávat opravdu zajímavou nabídku skvělých aut.

Když před několika roky vstoupilo nové Camaro SS na evropský trh, stálo lehce pod milion korun. Uplynulo deset let od opravdového remaku Mustangu a modelový rok 2015 se krátce po svém představení stal nejprodávanějším sportovním autem na celém světě. Na našem trhu jej Ford nabízí za přibližně 1,25 milionu korun. Za podobné peníze světová konkurence podobná auta neprodává. Pětilitrový vidlicový osmiválec o 421 koních, manuál, pohon zadních kol. Takové vlastnosti, jejichž součástí je konečně i schopný podvozek, hledá každý automobilový nadšenec. Zkrátka a dobře, myslím si, že se ta nejlepší auta pro „petrolheady“ začínají vyrábět v Americe.

Tím se dostávám ke svému nejoblíbenějšímu autu, které přišlo na trh během roku 2017. Dámy (pokud nás čtete) a pánové, mé auto uplynulého roku je Dodge Challenger SRT Demon. Proč?

Neuvěřitelným způsobem se mi líbí jeho nesmyslnost a zbytečnost. Kdo potřebuje dragster schválený k silničnímu provozu? Opravdu lze normálně využít 852 koní z kompresorového 6,2-litrového HEMI a závodní brzdu převodovky? Myslím si, že ne. Obdivuji tým inženýrů, jenž postavil tuhle krávovinu. Krávovinu, která i přes hmotnost 1 939 kilogramů dosáhne stovky za 2,3 sekundy, čímž je rychlejší než hypersport Bugatti Chiron.

Nadupaný katapult se jednou stane horkým zbožím, protože vzniklo jen 3 300 exemplářů, a velká část vyrobených kusů bude následně upravena. Asi není vhodný na denní ježdění a na Nordschleife bude utrpením, ale fascinuje mě, že vůbec vznikl. Je tak šílený, až je vlastně dokonalý. Musí se stát autem roku Temple of Speed už jen kvůli tomu, že něco podobného v dnešní době, na hlavu postavené a ekologické, vůbec vyrobili.

Život s Mazdou RX-8: Pohled pod sukni

Přestože jsem původně zamýšlel seriál na zimu zmrazit mezitím, co RX-8 prochází servisem, napadlo mě, že by se mohlo jednat o vhodnou příležitost pro představení auta jako takového.

Číst celé

Bugatti slaví výročí rekordní jízdy: Veyron prolomil 400 km/h před 15 lety

Bugatti Veyron 16.4 letos oslavuje 15 let od uvedení na trh a rychlostního rekordu, kterým se navždy zapsalo do historie automobilismu.

Číst celé

Československo jako motoristická velmoc – Sosnová Classic 2023

Jak nejlépe vzpomenout na pionýrské časy automobilů a motocyklů před 120 lety? Přesně tolik let uběhlo letos od startu prvního závodu na Českolipsku. Sosnová Classic byla i tento rok láskyplným polibkem evropské tradici motorismu.

Číst celé

Porsche 550: První závodní Porsche miloval James Dean

Historicky první závodní Porsche, do jehož historie se otiskla nesmazatelná stopa v podobě tragického úmrtí amerického herce Jamese Deana.

Číst celé

Mustang filmového zabijáka: Není to jen auto. Je to auto Johna Wicka

Filmový Ford Mustang Mach 1 smyšleného zabijáka Johna Wicka není zajímavý jen pro své technické parametry, ale také pro svůj vliv na automobilový a filmový svět.

Číst celé

Galerie: 10 skvělých starých reklam na Porsche

A je tu další galerie plná dobré reklamy na dobrá auta. Tentokrát Porsche.

Číst celé