Audi SQ8 TDI: Jako Lamborghini, ale s turbodieselem

Audi SQ8 TDI je souhrou obrovského výkonu, prvotřídního luxusu a špičkových podvozkových technologií. Pomůže mu to, aby bylo dobrým autem?

Audi se vstupem do segmentu populárních SUV kupé dlouho otálelo, protože když v roce 2018 uvedlo model Q8, bylo poslední z trojice německých prémiových značek. BMW a Mercedes-Benz už tou dobou nabízely po dvou modelech SUV se stylovější zkosenou zádí. Sportovněji vypadající sourozenec Audi Q7 se necelý rok po představení dočkal i opravdové sportovní verze SQ8, která přebírá techniku sportovně-luxusního SUV SQ7 a má blízko k nejprestižnějším SUV koncernu Volkswagen.

Nejsem zastánce moderního trendu SUV kupé, protože je marketingovým spojením dvou nespojitelných karosářských verzí automobilů, ale Audi SQ8 se mi docela líbí. Moderní design s ostrými hranami a zalomeními vypadá opravdu zajímavě, ale u testovaného auta nevyniká kvůli nezajímavé bílé barvě. Zákazníci se mohou při konfiguraci odvázat a vystoupit z nudného davu, protože Audi nabízí i zajímavé metalické barvy, mezi nimiž nechybí oranžová, se kterou tvary dokonale vyniknou.

Audi SQ8 je hodně velké auto, o čemž svědčí dvaadvacetipalcová kola Audi Sport, která oproti rozměrům auta nevypadají tak obrovská. Design karoserie se příliš neodlišuje od standardní Q8 a nese několik detailů, z nichž některých si všimnete až při podrobnějším zkoumání.  Zkosení zadní části není moc ostré, boční okna jsou bezrámová, mřížky v předních spodních rozích jsou funkční a přivádí vzduch k chladičům, ale z čtveřice impozantních výfukových koncovek jsou opravdové pouze dvě blíže ke středu vozidla. Koncovky na vnějších stranách jsou bohužel falešné.

Audi SQ8 má spoustu promyšlených technických řešení, která vystihují slogan automobilky „Náskok díky technice“. Jednoho z nich si lze všimnout už při otevření dveří se staženým oknem, které se okamžitě povysune. Audi uvádí, že zvláštní chování oken použilo, aby nevydávala nepříjemný klepavý zvuk při zavírání dveří, protože se přizvednuté okno lépe opře o profilové těsnění na středovém sloupku karoserie.

Moderní a trochu minimalistický interiér se neodlišuje od ostatních nových Audi, ale to ničemu nevadí. Elegantní spojení dekoru Black Piano, hliníku a karbonu je oproti volitelnému dřevu pocitově chladnější, ale k technologické výkladní skříni německé automobilky si podle mě docela hodí. Zpracování je prvotřídní, na předních i zadních sedadlech je spousta prostoru a odhlučnění od aerodynamiky, motoru a podvozku je až neuvěřitelné. Ani při rychlé jízdě na dálnici není slyšet nepříjemný hluk vzduchu narážejícího do předních sloupků a střechy.

Minimalistický dojem ovlivňuje i minimum běžných tlačítek, která jsou nahrazena dotykovými. Infotainment MMI využívá dvojice dotykových obrazovek, z nichž ten spodní slouží k ovládání klimatizace, vyhřívání sedadel, vypínání systému stop-start a dalším funkcím. Kromě toho spodní displej umožňuje přednastavení uživatelských zkratek k jednotlivým volbám. Skrze horní obrazovku pak lze ovládat navigaci, audiosystém, nastavení vozu a další. Audi SQ8 je vybaveno nejmodernější bezpečnostní výbavou a asistenty, mezi nimiž nechybí 360°parkovací asistent s možností zobrazení 3D modelu vozu a jeho nejbližšího okolí.

Audi SQ8 ale není pouze o pěkném designu a luxusním interiéru. V útrobách Audi SQ8 se totiž nachází velké množství nejmodernějších technologií, které společně dělají tu nejzajímavější stránku věci. Vznětový osmiválec 4.0 TDI přeplňuje dvojice sekvenčních turbodmychadel, jejichž prodlevu eliminuje elektrický kompresor EAV, který je spolu s mild-hybridním systémem součástí 48 voltové elektrické sítě s lithium-ion akumulátorem. Technicky složité hnací ústrojí dosahuje nejvyššího výkonu 435 koní a točivého momentu 900 newtonmetrů, který je k dispozici v rozmezí 1 250 – 3 250 otáček za minutu.

Osmiválcový turbodiesel je charakteristický plochou momentovou křivkou, jejímž vlivem Audi SQ8 táhne jako lokomotiva. Dynamika je vážně ohromující, ale přitom nepůsobí výbušným dojmem. Plný plyn neznamená, že vás SQ8 vrazí do sedadel a vystřelí vpřed, ale pohon je výrazně jemnější. Ne, neznamená to, že je pomalý. Jízdní komfort je pro Audi SQ8 nejdůležitějším kritériem, takže vás při plném plynu pohodlně opře do sedadla, zatímco odhodlaně uhání vpřed. Jako řidič jen sedíte v komfortu a sledujete, jak se ručička rychloměru rychle dostává do vysokých čísel. Při akceleraci z místa mine stovku za 4,8 sekundy a zastaví se na elektronicky omezených 250 km/h.

Jízda je až dokonale hladká, čemuž napomáhá i bezkonkurenční osmistupňový automat od ZF. Převodovka s hydrodynamickým měničem řadí bez sebemenších záškubů, takže přeřazení poznáte pouze podle změny otáček motoru. Audi je jedním z mála výrobců, kteří nepřešli na mezinápravové elektronicky ovládané viskózní spojky (typu Haldex), takže pohon SQ8 tvoří pevná čtyřkolka quattro se samosvorným středovým diferenciálem. Točivý moment je rozdělován mezi přední a zadní nápravu ve stálém poměru 40:60 procentům.

Audi SQ8 stojí na platformě VW MLBevo, kterou kromě Audi Q7 sdílí s koncernovými sourozenci Bentley Bentayga, Lamborghini Urus a Porsche Cayenne. Adaptivní vzduchový podvozek perfektně žehlí povrch pod velkými koly a při jízdě se zlehka pohupuje. Systém Drive Select navíc umožňuje automatickou regulaci světlé výšky a tuhosti podvozku v závislosti na zvoleném jízdním režimu. V komfortních režimech je podvozek měkký, ale ve sportovním módu Dynamic se výrazně přitvrdí a přitlačuje kola k asfaltu.

Těžký osmiválec vpředu trochu určuje jízdní vlastnosti, ale inženýři Audi si vypůjčili konstrukční řešení z Lamborghini Urus, kterými se jim podařilo omezit chování vysoké hmotnosti na přední nápravě. Audi SQ8 se s příplatkovými aktivními stabilizátory příliš nenaklání, protože virtuálně snižují těžiště vozu, a aktivní zadní diferenciál s vektorováním točivého momentu pomáhá eliminovat nedotáčivost pod plynem. Audi SQ8 je pohodlný dálniční křižník, ale na okreskách se řídí překvapivě dobře. Zatáčkami projíždí bez sebemenšího odporu a silným motorem nechává zmizet rovinky mezi nimi. Jízdní vlastnosti v zatáčkách zlepšuje i standardně dodávaný elektricky ovládaný systém zatáčení zadních kol, který dělá SQ8 obratnější a zdánlivě kratší. Všechny moderní podvozkové technologie fungují na jedničku, a přestože pohotovostní hmotnost Audi SQ8 dosahuje 2 440 kilogramů, pocitově se zdá výrazně lehčí.

Variabilní řízení je bohužel přeposilované, ale pomáhá se směrováním těžkého předku a ve vyšších rychlostech je příjemně strmé, takže se Audi SQ8 s technologiemi maskujícími skutečnou hmotnost ochotně vrhá do zatáček. Naopak ale nedokáže skrýt svou nadváhu při brzdění. Obrovské kotoučové brzdy jsou dobře progresivní, ale mohly by být o trochu silnější, protože i v běžném provozu vyžadují silnější šlapání na brzdový pedál. Pokud někde pocítíte velkou hmotnost Audi SQ8, tak právě na brzdách.

Objektivní kritika se na Audi SQ8 hledá jen těžko. Největší SUV nabídky Audi bychom mohli považovat za novou vlajkovou loď automobilky. Pozici oficiální vlajkové lodi sice pořád zastává limuzína A8, ale většina zákazníků se snaží následovat módní trendy a častěji volí SUV. Audi SQ8 nepochybně patří k nejlepším velkým SUV, ale pořád nemůžu uvěřit jeho jízdním schopnostem. Když opomenu brzdění, častokrát jsem měl pocit, že umí potlačit fyzikální zákony. Opravdu může být takový mastodont rychlý v zatáčkách bez znepokojení řidiče? Vypadá to, že asi ano. Neuvěřitelné.

Závodění v Americe napravilo pověst Audi

Monstra s pohonem všech čtyř kol kralovala na amerických okruzích a započala část úspěšné historie Audi v motorsportu.

Číst celé

Milliken MX-1: Experimentální prototyp pro zkoumání negativních odklonů kol

Milliken MX-1 byl speciální prototyp pro testování odklonů kol. Ze zkušeností získaných při jeho výzkumu těží i tovární tým Ferrari.

Číst celé

Prototyp Fordu GT40 Mk.IV se v roce 1976 prodával za cenu dnešního supersportu

Vývojový prototyp Fordu GT40 Mk.IV bylo možné pořídit za částku, která se v dnešních dnech téměř rovná katalogové ceně nového Fordu GT.

Číst celé

Nissan GT-R, část druhá: Technologická vyspělost

V prvním článku (z pěti) tohoto seriálu jsme si obecně představili Nissan GT-R. Nyní se podíváme do hloubky jeho karoserie a motoru. 

Číst celé

Porsche 904 Carrera GTS: První Porsche z „plastu“ ukončilo vývoj pro Formuli 1

Porsche kvůli vývoji závodního vozu 904 Carrera GTS ukončilo projekt Formule 1. Automobilka věřila, že nový vůz třídy GT dokáže prodat i běžným zákazníkům.

Číst celé

Peugeot 405 T16: Ukraden Afričany během Dakaru 1988

Peugeot 405 T16 navázal na úspěšné tažení předchozího typu 205 T16, ale účast v důležitém prvním závodě, jímž byla rally Paříž – Dakar ročníku 1988, zkomplikovala skupina zlodějíčků.

Číst celé