Audi SQ7 TDI: Proč se nám zdá lepší než stylovější a dražší SQ8

Audi SQ7 TDI, nebo SQ8 TDI? Otázka, kterou řeší nejeden zákazník. Odlišnosti mezi nimi opravdu jsou, ale jak velké?

Audi Q7 V12 TDI bylo před více než 10 lety historicky prvním, a posledním, osobním autem s dvanáctiválcovým dieselem a rovněž spoluzaložilo vzkvétající kategorii rychlých luxusních SUV. Duchovním nástupcem jednoho z nejzajímavějších SUV historie se v polovině uplynulého desetiletí stalo Audi SQ7 TDI, které se v létě 2019 dočkalo modernizace, spolu s běžným modelem Q7.  Unikátní Audi Q7 V12 TDI jsem zatím neřídil, ale dva týdny před testováním SQ7 jsem testoval sesterskou SQ8. Může se zdát, že obě auta jsou rozdílná pouze karoserií, ale rozdílů je mezi nimi mnohem více, než byste čekali.

Audi SQ7 TDI při modernizaci výrazně omládlo, ale většina změn není na první pohled viditelná. Nižší, ale zároveň i širší maska chladiče s upraveným žebrováním má za úkol SQ7 opticky rozkročit a nové jsou i světlomety LED HD Matrix s přepracovanou grafikou. Největší změny přední části se odehrály ve spodní části nárazníku, který se může pochlubit zvětšenými otvory chladicího vzduchu s úplně perforovanými mřížkami. Na zádi se objevil nepřehlédnutelný hliníkový pruh spojující zadní světlomety, které rovněž mají upravenou grafiku. Stejně jako SUV-kupé SQ8, i SQ7 má částečně falešné impozantní výfukové koncovky, z nichž na každé straně funguje pouze ta blíže ke středu vozu.

Sourozenci Audi SQ7 a SQ8 sdílí koncernovou platformu MLBevo, a přestože design obou modelů navrhl Marc Lichte, nelze o nich tvrdit, že SQ8 je sedmičkou se zkosenou střechou. Designových rozdílů je totiž více a jen pár křivek je podobných. Sportovněji střižené Audi SQ8 je kratší, nižší a širší, než praktičtější SQ7. O SQ8 se nebojím tvrdit, že patří k SUV-kupé, která se mi líbí, ale z SQ7 mám lepší pocit. Nepochybně je to tím, že Audi SQ7 je klasickým velkým luxusním SUV s výkonným motorem, které se nesnaží tvářit jako sporťák. Namísto agresivních a výstředních tvarů má konzervativnější design, k jehož největším odlišením patří obyčejná rámová dveřní okna.

Tím veškerá rozdílnost sesterských modelů na chvíli končí. Modernizace sedmičkového SQ v interiéru hraničí s novou generací, protože dostalo zcela novou palubní desku, která je do posledního detailu stejná jako v osmičce. I když SQ7 už nezastává pozici vlajkového SUV nabídky, protože byla nahrazena stylovější SQ8, až na pár drobností nabízí stejnou výbavu jako prestižnější sourozenec. I v SQ7 dostanete moderní minimalistický interiér s karbonem a černým pianem jako dekorací, infotainmentem MMI s dvojicí dotykových displejů, příplatkovými sportovními masážními sedadly a další luxusní výbavou. Největší rozdílností je, že SQ7 si můžete objednat v sedmimístné verzi, kterou umožňuje prostornější záď.

I po modernizaci pod kapotou zůstává přeplňovaný osmiválec 4.0 TDI, který byl upraven podle současných emisních norem, ale ani nijak neposílil, ani neoslabil. Vidlicový osmiválec s přeplňováním dvojicí sekvenčních turbodmychadel, elektricky poháněným dmychadlem (EAV) a mild-hybridní technologií s 48V elektrickou sítí stále dosahuje 435 koní a 900 newtonmetrů. Maximum točivého momentu už není dostupné od 1 000 otáček, ale až v rozsahu 1 250 – 3 250 otáček za minutu. Nejvyšší rychlost zůstává na elektronicky omezených 250 kilometrech za hodinu a nezměnilo se ani zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy.

Technicky složitý pohon umí vyvinout drtivé zrychlení a okamžitě vyzmizíkovat libovolnou rovinku. Mohutný turbodiesel ve spojení s rychlou a výborně odladěnou osmistupňovou automatickou převodovkou ZF a pohonem všech kol quattro předvádí mocnou dynamiku, kterou doplňuje částečně umělým podmanivým burácivým zvukem. Občas se to muže zdát až příliš, ale výkonu nikdy není dost. Osmiválcový diesel totiž ukazuje, že velkoobjemové motory nejsou špatně. Silný motor se s 2,4 tuny vážící SQ7 moc nenadře, protože umí jezdit s průměrnou spotřebou okolo 8 – 9 litrů na 100 kilometrů, aniž by vyžadoval cílenou ekonomickou jízdu.

Audi SQ7 TDI umí být vážně rychlé a jakoukoli rychlost zkrotí silnými brzdami s obrovitými ocelovými brzdovými kotouči. Brzdy jsou jedinou součástí podvozku, která neumí zamaskovat vysokou hmotnost vozu, ale za příplatek můžete dostat i silnější karbonkeramické s trochu většími brzdovými kotouči. Okem je rozeznáte podle barvy brzdových třmenů. Standardní brzdy je mají černé či červené, zatímco karbonkeramické brzdy mají třmeny antracitové. Ostatní podvozkové technologie se snaží skrýt opravdovou hmotnost SQ7 a stejně jako u SQ8 je pozoruhodné, jak mastodontní SUV jezdí v zatáčkách.

Už původní Audi SQ7 bylo standardně vybaveno vzduchovým podvozkem a řízením s progresivní strmostí, které doplňuje zadní diferenciál s vektorováním točivého momentu a příplatkové aktivní stabilizátory, jejichž elektromotory tlačí proti náklonům karoserie a zdánlivě snižují těžiště vozu. Spojení řízení s progresivní strmostí s natáčením zadních kol pracujícím na vedlejší 48voltové síti znamená, že SQ7 skvěle zatáčí a do oblouků se vrhá podobně snadno jako koncernové sportovní hatchbacky s pohonem všech kol.

Audi SQ7 se na okreskách řídí opravdu dobře a ani s rozměry a hmotností křižníku není těžkopádné. Náklony karoserie jsou pouze minimální a důležitý vliv na jízdní vlastnosti má i pohon quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem a rozložením točivého momentu mezi nápravy v poměru 40:60. SQ7 tím získává mírně přetáčivý charakter, takže se v zatáčkách nepotýká s nedotáčivostí pod plynem.

Senzační jízdní vlastnosti podporuje i aktivní vzduchový podvozek s automatickou regulací světlé výšky, který mě ale oproti Audi SQ8 bohužel trochu zklamal. I když oba modely mají totožné podvozkové technologie, jejich naladění se kvůli hmotnosti, vyvážení a stavbě karoserie liší. Při jízdě s SQ8 jsem si užíval špičkový jízdní komfort, protože jemně naladěný vzduchový podvozek odfiltroval většinu nerovností. Naladění podvozku SQ7 je o trochu tužší, za což může i skutečnost, že je vyšší a karoserie disponuje slabším vyztužením v zadní části. Zkosená střecha pevnějšího SUV-kupé SQ8 totiž není pouze estetická, ale funguje jako výztuha. Na tvrdší jízdu mají vliv i pneumatiky s o málo nižším profilem oproti SQ8, které napomáhají občasnému lehkému vrzání na špatných cestách.

Audi SQ8 bylo při jízdě pohodlnější a lépe odhlučněné než SQ7, ale tím největší jízdní rozdíly končí. Když opomenu jízdní komfort a tuhost karoserie, obě velká SUV z nabídky Audi jezdí skoro stejně. Zákazníci, kteří si mezi nimi vybírají, se mohou rozhodnout podle osobních preferencí. Cenový rozdíl mezi základními verzemi obou modelů je necelých 200 tisíc korun, který může být při ceně obou modelů přesahující 2,5 milionu korun pro určitý typ zákazníků zanedbatelný.

Audi SQ8 TDI má se stylovějším agresivnějším zevnějškem větší punc luxusu, ale osobně bych se přiklonil k tradičnější SQ7 TDI. Ačkoli je SQ8 jízdně trochu lepší, onen rozdíl není tak markantní, že by měla být automaticky upřednostněna. Jízdní komfort SQ7 je nepatrně slabší, ale i přesto je příjemný. Nejdůležitější důvod svého rozhodnutí jsem uvedl už v první polovině tohoto testu, SQ7 je mi sympatičtější, protože je klasickým luxusním SUV s normálním nenápadným tvarem. Je přesně taková, jaké by luxusem a výkonem nadupané SUV mělo být. Rozhodnutí nechám na vás, ale já už mám jasno a teď mi nezbývá, než čekat na možnost vyzkoušet předcházející Audi Q7 V12 TDI.

Lamborghini Diablo GT se prodávalo s nejstylovějším zavazadlem na světě

Originální kufřík pro Lamborghini Diablo GT byl vyrobený z uhlíkových vláken a nesl sériové číslo svého vozu.

Číst celé

Nissan GT-R, část třetí: ATTESA a převodovka

V našem pětidílném seriálu se věnujeme konstrukci Nissanu GT-R R35. Kolem tohoto vozu koluje spousta mýtů a polopravd. Podrobných informací v českém jazyce také příliš nenajdete. Tak jen do toho!

Číst celé

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé

Jaká zajímavá auta jezdila na českých silnicích v 90. letech?

Nadšenecký instagramový profil @90sczechroads mapuje motorismus na českých silnicích 90. let

Číst celé

25 zajímavostí o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

Číst celé