Audi R8 V12 TDI Le Mans: Ten supersport, co mohl změnit svět

Supersport s dvanáctiválcovým turbodieselem vznikl v dobách, kdy se automobilky nebály navrhovat vozy, které prostě nedávaly smysl.

Vzpomínáte si na doby, kdy koncern Volkswagen navrhoval a prodával vozy s desetiválcovými i dvanáctiválcovými turbodiesely? Poté, co byl v roce 2015 odhalen skandál Dieselgate, už auta jako Audi Q7 V12 TDI nepřipadají v úvahu. Zájem o dieselová auta a důvěra v německé značky se rychle změnily. V dnešní době je už bohužel velmi nepravděpodobné, že by znovu vznikl prototyp, jakým bylo Audi R8 V12 TDI Le Mans.

Více než 100 let je elixírem života spalovacích motorů vysokooktanový benzín. Používají ho nejlepší supersporty, závodní vozy i speciály určené pro dosahování rychlostních rekordů. V očích automobilových nadšenců se benzín stal symbolem výkonu a svobody za volantem. Motorová nafta byla dlouho spojena pouze s ekonomikou. To trvalo až do chvíle, kdy Audi vyhrála slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans s dieselovým prototypem.

Audi R10 TDI v roce 2006 změnilo vnímání nafty v motoristickém sportu, když dokázalo vyhrát náročný kultovní vytrvalostní závod. Nejenže turbodiesel fungoval, ale dokázal předvést působivé výkony. Závodní prototypy Audi zvítězily v letech 2006, 2007, 2008, 2010 a 2011. První místo jim patřilo až do doby, kdy konkurence nasadila do závodu modernější prototypy s hybridním hnacím ústrojím.

V období těchto úspěchů byly dieselové vozy propagovány jako výkonné vozy s pozitivním vlivem na ekonomiku. Audi využilo pozitivního zájmu a rozhodlo se přepracovat zbrusu nové sportovní kupé R8 do podoby, která neměla v automobilovém světě obdoby. Na výstavě Detroit Motor Show v roce 2008 se představil prototyp Audi R8 V12 TDI Le Mans. Oranžový koncept vznikl, aby ověřil zájem veřejnosti o sériovou výrobu takového vozu.

Nazvat R8 V12 TDI jednoduše „R8 na naftu“ bylo nespravedlivé, zejména s ohledem na konstrukční zásahy, které bylo nutné provést. Základem prototypu byla stejná architektura jako v dobře přijaté běžné R8, ale uvnitř karoserie to byl velmi odlišný stroj.

Standardní zážehový vidlicový osmiválec byl nahrazený novým šestilitrovým dvanáctiválcovým turbodieselem. Exotický dvakrát přeplňovaný vidlicový motor byl daleko od běžných turbodieselů. Dosahoval nejvyššího výkonu 493 koní a točivého momentu 1 000 newtonmetrů dostupného od 1 750 otáček za minutu! Inženýři vypočítali, že R8 V12 TDI dokáže zrychlit z 0 na 100 kilometrů v hodině za 4,2 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až 300 km/h.

Audi muselo vynaložit velké úsilí, aby nacpalo velký dvanáctiválec do omezeného motorového prostoru karoserie. Přepážka oddělující kabinu a motorový prostor musela být posunuta dopředu, čímž zmizel malý zavazadlový prostor za sedadly. Chlazení motoru potřebovalo zvětšení vstupů vzduchu a nárůst hmotnosti o 300 kilogramů (R8 V12 TDI vážilo 1 860 kilogramů) si vyžádal zpevnění zavěšení a výkonnější brzdy.

Přestože se konstruktérům podařilo umístit velký dvanáctiválec a pohon všech kol Quattro, běžná převodovka ze sériové R8 se do karoserie už nevešla. Aby koncept byl schopný přemístit se vlastní silou, inženýrům se podařilo do něj namontovat šestistupňový manuál z Audi A4. Pokud by se vozidlo dostalo do sériové výroby, bylo by nutné vyvinout zcela novou převodovku.

Audi R8 V12 TDI Le Mans při představení zaujalo i mnoho puristických automobilových nadšenců. Několik zákazníků si dieselový supersport dokonce objednalo, ale Audi jim později vrátilo již složenou zálohu. Automobilka se rozhodla zrušit vývoj R8 V12 TDI už ve fázi konceptu kvůli vysokým nákladům na výzkum a vývoj. Alternativní verzí R8 se nakonec stalo plně elektrické Audi R8 e-tron, které bylo vyráběné jen krátce.

Zatímco svět nedostal první supersport s dieselovým motorem, jeho styling se později objevil na Audi R8 V10 a tentýž motor poháněl nejvýkonnější Audi Q7. Šance, že by v následujících letech vznikl podobný prototyp, jakým bylo Audi R8 V12 TDI Le Mans, je dnes minimální. Ostuda.

Porsche 911 GT2 (993): Nekompromisní ovdovovač

Legendární Porsche 911 GT2 (993) je vyhledávaným autem nadšenci i sběrateli vozů značky Porsche. Vzniklo jako závodní speciál, ale úspěšná homologace si vyžádala výrobu silniční verze.

Číst celé

Honda Beat: Soichirovo poslední dítě

Miniaturní roadster s vysokootáčkovým tříválcem pod kapotou je auto, které by chtěla alespoň jednou v životě řídit většina fanoušků japonských sportovních aut.

Číst celé

Porsche Panamericana: Na okruh i do terénu

Odvážný koncept Porsche, který byl schopný projet úplně všude. Bohužel se nedočkal sériové výroby.

Číst celé

BMW M6 jako vrchol jedné éry mnichovské automobilky

Koupit si BMW M6 s motorem V10 se může zdát jako skvělý nápad, vždyť je to tolikrát oceněný skvost. Na druhou stranu, při provozování M6 na vás mohou čekat mnohá nepřijemná překvapení. Zajeli jsme za Petrem z Lanškrouna, který jednu takovou M6 má a jezdí s ní každý den, abychom zjistili, jak to je.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Lancia Stratos: Dokázala to natřít i svému nástupci

Klínovitá Lancia dokázala navázat na sportovní úspěchy svého předchůdce a nenechala se zahanbit ani několik let po ukončení produkce.

Číst celé