Aston Martin V8 Zagato: Motor se vstřikováním nestačil na to, aby jel 300 km/h

Aston Martin se ve druhé polovině osmdesátých let spojil se Zagatem, aby společně oslavili ikonický DB4 GT Zagato. Vzácné GT vycházející z V8 Vantage je považované za jeden z nejlepších vozů značky všech dob.

Když v šedesátých letech Aston Martin potřeboval konkurenceschopnou verzi soutěžního DB4 GT, obrátil se na Zagato. Italská karosárna se v historii proslavila výrobou lehkých uhlazených karoserií, jejichž tvary a vlastnosti byly ideální pro potřeby motoristického sportu. Ačkoliv Aston Martin DB4 GT Zagato nedosáhl ohromujících úspěchů, jeho vzácnost a nezaměnitelný vzhled jej učinily jedním z nejvyhledávanějších modelů Aston Martin všech dob. O dvacet let později se společnosti Aston Martin a Zagato opět spojily, aby oživili ducha překrásného unikátního DB4. Jejich záměrem bylo připravit limitovanou edici modelu V8 Vantage.

Obě společnosti oficiálně oznámily plán na autosalonu v Ženevě v roce 1985, kde byla představena první skica nového vozu. Po zákroku Zagata byl V8 Vantage přepracovaný, aby byl menší, lehčí a schopný dosáhnout maximální rychlosti přes 300 kilometrů v hodině. Výroba byla striktně omezená a později vzniklo pouze na 52 kupé a 37 kabrioletů. Aston Martin přijal zálohy od zákazníků dříve, než byl dokončený první designový prototyp. Velká poptávka zájemců tlačila prodejní ceny až na několikanásobek původní cenovky 87 000 liber. Trh očekával podobný nárůst hodnot, který se stal u DB4 GT Zagato.

Všechno se zdálo být v pořádku až do chvíle, kdy testování ukázalo, že 5,3 litrový vidlicový osmiválec s novým systémem vstřikování paliva nebude dostatečně výkonný na to, aby vůz dokázal jet 300 km/h. Problém byl opravený relativně snadno. Konstruktéři vyměnili moderní vstřikování za staré dvoukomorové karburátory Weber, což udělalo motor podstatně vyšší a nevešel se do připravené celohliníkové karoserie. Vedení společnosti se muselo rozhodnout, zda uzná porážku a vyrobí pomalejší auto, nebo upraví kryt motoru tak, aby se pod něj motor vměstnal. Výsledným řešením se stala kapota s enormním vyboulením, jež se nelíbilo některým zákazníkům.

Aston Martin V8 Zagato byl o deset procent lehčí a podstatně kratší než původní auto, což mělo za následek mnohem lepší ovladatelnost. Zagato bylo dobře známé pro jejich kontroverzní styl, charakteristický i dvojicí boulí na střeše, a předělané Vantage nebylo výjimkou. Hotový výrobek byl snadno rozpoznatelný a úplné odchýlení od pravidelného designu V8 Vantage přineslo propracovanou aerodynamiku s hodnotou odporu vzduchu pouhých Cx=0,29.

Speciální Aston Martin V8 Zagato byl odhalen na ženevském autosalonu roku 1986. Výroba byla omezena na dvě auta měsíčně a trvala až do roku 1990. Bohužel pro mnoho neúspěšných zájemců, většinu z nich zakoupili investoři, kteří je uložili do garáží a čekali na růst cen, což z V8 Zagato udělalo vůz, který se objevuje na venkovním světle jen málokdy. Nejvyšší ceny byly dosaženy už kolem roku 1989, kdy byly některé kusy prodány i za 500 000 liber. Možná je to poetická spravedlnost, ale všichni, kdo si koupili modely s karoserií od Zagata a neprodali je, se později potýkaly se strmým propadem tržních hodnot.

Krása je subjektivním pocitem každého z nás, ale můžeme bezpečně říci, že Aston Martin V8 Zagato má velmi nápadný a kontroverzní design, který je pro osmdesátá léta typický. Velká dieta a přepracované zavěšení z něj učinily jeden z nejrychlejších a nejovladatelnějších vozů, jaký kdy Aston Martin postavil. Byl to skutečný nástupce legendárního typu DB4 GT Zagato.

MacPherson: Moderní zavěšení, které ve skutečnosti pochází ze 40. let

Earle Steele MacPherson si nechal patentovat jednoduchou šikovnou nápravu McPherson už krátce po skončení druhé světové války.

Číst celé

Porsche 904 Carrera GTS: První Porsche z „plastu“ ukončilo vývoj pro Formuli 1

Porsche kvůli vývoji závodního vozu 904 Carrera GTS ukončilo projekt Formule 1. Automobilka věřila, že nový vůz třídy GT dokáže prodat i běžným zákazníkům.

Číst celé

Volkswagen Schwimmwagen: Obojživelník pro Wehrmacht od tvůrce Porsche 911

Obojživelný Volkswagen Schwimmwagen byl průzkumným vozidlem Wehrmachtu od Erwina Komendy, konstruktéra vozů Porsche 356, 550 a 911.

Číst celé

Napište Ježíškovi o tahle auta. Ještě není pozdě

Seznam deseti aut vhodných pod vánoční stromeček, u nichž určitě nehrozí označení za „nevhodný dárek“.

Číst celé

Eliška Junková: Drobná dáma za volantem bugatky

Nadějně vyhlížející závodní kariéru Elišky Junkové ukončila tragická smrt manžela na Nürburgringu.

Číst celé

Mid Night Club: Pouliční závodníci gentlemani

Japonský ilegální klub, jehož součástí byla nejen opravdu rychlá auta, ale i přísná pravidla.

Číst celé