Dan Gurney vyrazil proti nezdolným Jaguarům s Impalou. Rychle mu to zakázali

Stane se jen těžko, aby impala v divočině předstihla jaguára. Při automobilovém závodění v šedesátých letech se ale něco podobného vážně stalo.

Jaguar Mk.II byl prvním sportovně laděným sedanem značky a stal se na závodních okruzích natolik úspěšný, že si mnoho konkurentů lámalo hlavu, jak jej konečně překonat. Americký závodník Dan Gurney se na počátku šedesátých let rozhodl, že se pokusí vyhrát British Saloon Car Championshop s upraveným Chevroletem Impala SS. Byl natolik úspěšný, že mu Britové velmi brzy zakázali další starty.

Chevrolet v roce 1961 uvedl na trh Impalu SS poháněnou obrovským vidlicovým osmiválcem 409 cu.i. (6,7 litru), o jehož přípravu směsi se staral čtyřkomorový karburátor, který motoru dopomáhal k nejvyššímu výkonu 360 koní a točivému momentu až 555 newtonmetrů. Dan Gurney rozhodl, že se jedná o správnou zbraň, jakou by mohl použít proti neporazitelným Jaguarům.

Rozměrnou americkou loď navrženou pro Eisenhowerovy dálnice, a nikoliv pro zakroucené britské závodní okruhy, objednal se čtyřstupňovým manuálem a příplatkovým podvozkem Taxicab & Police, jehož součástí byly tvrdší pružiny, odolnější tlumiče, tužší přední stabilizátor, výkonnější brzdy a patnáctipalcová kola. Aby však odjel do Anglie s jistotou, provedl na zbrusu nové Impale řadu úprav. Motor byl zaslaný specialistům Billu Thomasovi a Billu Fowlerovi, kteří jej rozebrali do posledního šroubku a následně podrobili důkladné prohlídce, jestli při výrobě nevznikla skrytá vada.

Nejvíce úpravami však prošel už tak speciální podvozek. Součástí zadní nápravy se stal stabilizátor z Corvetty a kola obula pneumatiky Goodyear Blue Streak. Fowler zároveň pro snazší zpomalování navrhl chladicí systém brzd, jehož pomocí výrazně omezil jejich přehřívání. Obratnost obrovského auta byla zlepšena montáží rychlejšího převodu řízení, za jehož pomoci bylo možné otočit kola od dorazu k dorazu za pouhé 3,5 otáčky.

Modifikace auta byly opravdu efektivní. Gurney při zkušební jízdě na okruhu Riverside Raceway zajel čas kola 2:16.6, který byl o skoro vteřinu rychlejší než rekord stanovený Davem McDonaldem s Corvettou. Pro auto, jež nedosahovalo ani technické úrovně vozů NASCAR, to byl perfektní výsledek, protože kromě klimatizace mělo plnou komfortní výbavu.

Ostrého závodu se Impala SS dočkala bohužel jen jednou, v květnu 1961. Na okruhu Silverstone se Impala ukázala jako správná volba, jelikož do závodu startovala z prvního místa a Gurney dokázal objet okruh o 1,2 sekundy rychleji než Graham Hill za volantem Jaguaru s 3,8 litrovým šestiválcem. Vítězství bylo na dosah, když dvě kola před cílem upadlo přetěžované kolo. Gurney musel ze závodu odstoupit a vítězem se stal Hill.

Před dalším závodem na stejném okruhu se Gurney rozhodl namontovat kola a pneumatiky určené pro NASCAR, ale krátce před závodem mu pořadatelé zakázali účast v šampionátu. Vůz údajně nesplňoval pravidla předepsaná organizací FIA. Neoficiální důvod ale tvrdí, že si Angličané nepřáli, aby jejich snažení zesměšnil americký vůz.

Dan Gurney krátce na to svůj speciál prodal do Austrálie, odkud se později dostal zpět do Spojených států amerických. Současným majitelem je Ed Foster, který závodní Impalu SS předvedl v plné kráse na události Goodwood Revival 2018.

KTM X-Bow RR: S extrémní závodní kuší na okruhu v Mostě

Existuje jenom málo extrémnějších sportovních aut než KTM X-Bow. V závodní verzi RR je úplně jako z jiného vesmíru. Protáhli jsme ho po autodromu v Mostě a byl to pekelný zážitek!

Číst celé

Chrysler Turbine: Mexického prezidenta zajímalo, jestli jezdí na tequilu

Experimentální Chrysler Turbine uměl spalovat téměř jakoukoli hořlavinu, k čemuž patřil i oblíbený mexický alkohol.

Číst celé

Ferrari Testarossa Spider: Unikát s manuálem i automatem zároveň

Unikátní otevřené Ferrari Testarossa vzniklo na míru pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Kromě toho, že se jedná o jediný originální Spider, bylo tohle auto vybavené netradiční převodovkou.

Číst celé

BMW 1602 Elektro-Antrieb: Praděda BMW i3

BMW na olympijských hrách v Mnichově roku 1972 představilo elektrickou verzi typu 1602, která se stala prvním elektromobilem v historii značky.

Číst celé

Harakiri nad palubními kamerami

Před Vánoci jsme v našem čínštinářském kroužku zabředli do tématu palubních kamer, které si řidiči lepí na čelní sklo auta. Nechť diskuze započne!

Číst celé

Karosárna Bertone byla továrnou na dokonalost

Je těžké uvěřit, kam se automobilový průmysl za více než 100 let dostal. Karosář byl vždy někým výjimečným a vysoce respektovaným. Vývoj aut se samozřejmě postupem času přizpůsobuje měnícím se potřebám společnosti. Pro milovníky starých krásných karoserií je dnešní moderní doba kacířská. Pokud jste i vy mezi těmito lidmi, bude se vám zaručeně líbit tento fotospeciál.

Číst celé