Lamborghini Aventador SVJ: Dvanáctiválcové monstrum s výkonem 770 koní

Po dlouhých měsících spekulací se ukázalo nejvýkonnější Lamborghini všech dob. Vznikne jen 963 kusů.

Lamborghini nedávno oznámilo, že se prototyp připravovaného Aventadoru SVJ stal nejrychlejším autem na Nürburgringu, kde smetl Porsche 911 GT2 RS. Na automobilové výstavě Monterey Car Week v kalifornském Pebble Beach italská značka konečně představila, na čem dlouhé měsíce pracovala. Nejvýkonnější varianta Aventadoru je zároveň nejsilnějším vozem značky, který kdy vznikl.

O pohon SVJ se stará atmosférický vidlicový dvanáctiválec, jehož nejvyšší výkon dosahuje 770 koní a vrchol točivého momentu je mohutných 720 newtonmetrů. S takovou silou se supersport rozjede na stovku za 2,8 sekundy a dvoustovku zdolá o šest sekund později. Nejvyšší rychlost dosahuje 350 kilometrů v hodině.

Jak ale naznačuje časový údaj z Nordschleife (6:44.97), Aventador SVJ to umí i v zatáčkách. K tomu mu dopomáhá systém zatáčení zadních kol LRS a nové pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, jež Lamborghini nechalo vyvinout přímo pro svůj vůz. Suchá hmotnost nového supersportu je 1 525 kilogramů a vypilovaným aerokitem inženýři dosáhli zvýšení přítlaku o 40%.

Aventador SVJ není jen o obrovském výkonu a představuje druhou generaci aktivní aerodynamiky Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA). Chytrý systém vyhodnocuje jízdní podmínky a v závislosti na zjištěných údajích nastavuje aerodynamické klapky, což zvládne za méně než 500 milisekund. Pokud je systém ALA nečinný, zůstávají přední klapky zavřené a pomáhají vytvářet přítlak. Po uvedení systému do provozu se klapky otevírají, čímž omezují vztlak a pomáhají vozu dosáhnout optimálního nastavení pro maximální akceleraci a rychlost.

Stejný příběh se odehrává i v zadní části. Se zavřenými klapkami plní přítlačné křídlo tradiční funkci, po jejich otevření je vůz schopen snáze dosáhnout nejvyšší rychlosti. Zadní část zároveň obsahuje aerodynamický kanál, jež v závislosti na zvoleném směru jízdy posílá vzduch na pravou či levou stranu přítlačného křídla. Tím je zlepšen nejen přítlak, ale i usnadněna ovladatelnost ve vysokých rychlostech.

Lamborghini plánuje první dodání vozů zákazníkům na první čtvrtinu roku 2019 a vznikne celkem 963 kusů, z nichž 63 bude zhotoveno ve speciální edici SVJ 63, která oslavuje založení automobilky v roce 1963.

SOSNOVÁ CLASSIC 2023

Sosnová Classic 2023 letos oslaví nádherných 120 let od vůbec prvního závodu v oblasti Českolipska.

Číst celé

Ford GT: Vzpomínka na Le Mans

Americký Ford se v novém tisíciletí rozhodl připomenout historii svých nejslavnějších modelů. Kromě jmen Mustang a Thunderbird značka oživila i jméno legendárního vítěze nejznámějšího vytrvalostního závodu na světě.

Číst celé

BMW M5 Touring vzniklo s motorem V12. Pomáhalo při vývoji McLarenu F1

Tajný prototyp BMW M5 Touring s dvanáctiválcem vznikl jako platforma pro testování motoru McLarenu F1.

Číst celé

Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Číst celé

Porsche Panamericana: Na okruh i do terénu

Odvážný koncept Porsche, který byl schopný projet úplně všude. Bohužel se nedočkal sériové výroby.

Číst celé

Katovna: Svými rozměry je to superrychlý obchoďák

Třetí Katovna v pořadí hodnotí nejen rychlé varianty běžně dostupných aut, ale i jednu žhavou sportovní novinku.

Číst celé