Škoda Fabia 1.0 TSI: Jak se jezdí s motorem podle testu WLTP?

Mladoboleslavská automobilka mi dovolila vyzkoušet modernizovanou Fabii, s níž jsem se projel v domácích podmínkách. Jaké jsou moje první dojmy?

Škoda Fabia třetí generace přišla na trh už před čtyřmi roky a v poslední době se na ní viditelně projevuje působení zubu času. Česká značka letos přispěchala s důležitou modernizací, za níž z velké části stojí i nový homologační emisní test WLTP, který vstoupí v platnost co nevidět. Úpravy skvěle prodávaného modelu se tak netýkají jenom decentních vizuálních změn, ale výrazně se podepisují na hnacím ústrojí.

Jak mám ve zvyku, okamžitě jsem skočil po nejlepší variantě, jakou si zákazníci mohou objednat. V mých rukách přistál šedivý hatchback ve stylingovém balíčku Monte Carlo, jež je nejvyšším možným stupněm výbavy. Oproti předchozí Fabii se ta modernizovaná zvenku liší hlavně přepracovanou výraznou přídí, která nese nové světlomety s technologií LED. Stejná technologie je použitá i v případě zadních skupinových svítilen, což je kromě doplňkových odrazek jediná výrazná změna uskutečněná na zádi.

Zákazníky oblíbený líbivý balíček Monte Carlo dekoruje karoserii kontrastními černými doplňky, k nimž patří přední spoiler, boční prahy, malý střešní spoiler a zadní difuzor. V interiéru se nachází sportovně tvarovaná sedadla disponující pohodlným bočním vedením podporujícím oporu těla řidiče v zatáčkách. Pokud se však na novou Fabii podívám jako na celek, nemůžu se zbavit dojmu, že se mi přepracovaný vůz líbí o fous méně, než ten původní.

Změny v interiéru však nejsou na první pohled výrazné. Palubní desce vévodí dobře čitelný přístrojový štít, jež doplňuje pro Fabii nový infotainment Swing Plus s 6,5“ barevným dotykovým displejem. Automobilka se snaží zaujmout hlavně mladé zákazníky, kvůli čemuž palubní výbava disponuje plnou konektivitou se smartphony.

Z mého pohledu se ale největší změny Škody Fabie odehrály pod kapotou. Vývojové oddělení značky totiž novou Fabii vybavilo pouze malými tříválci, přičemž se zbavilo „neekologických“ dieselů (alespoň tak je vidí nová metodika měření emisí). Základem nabídky je atmosférická litrová jednotka MPI, jejíž základní verze nabízí výkon 60 koní, silnější pak 75 koní. Více lákavé jsou z mého pohledu přeplňované motory 1.0 TSI s nejvyššími výkony 95 a 110 koní. Přeplňované motory jsou kvůli nastupujícímu emisnímu testu WLTP bohužel vybavené filtrem pevných částic.

Nejsilnější dostupnou motorizaci jsem zvolil se standardním manuálním šestikvaltem, přičemž za příplatek bude dostupný i sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. I přes slušný tabulkový výkon pro mě byl motor malým zklamáním. Droboučký motor je sám o sobě slabý a větší zátah se neobejde bez pořádného roztočení turbodmychadla, které začíná plnit od přibližně 1 700 otáček za minutu. Odezva na povely řidiče skrze plynový pedál je zároveň až příliš dlouhá a ani po překročení potřebných otáček pro vyšší akceleraci se nedostavuje řidičské nadšení. Pro městské ježdění je nevýkonnější motor nabídky příjemný, avšak nesmíte v něm hledat charakter sportovce. Úniku před ježděním v hluboké turbodíře nepomáhá ani převodovka vybavená až příliš dlouhými převodovými stupni. Její řadící ústrojí má pak přesné, ale poněkud dlouhé dráhy.

Modernizovaná Fabia se ale snaží oslovit širokou klientelu, která v ní nevyhledává sportovního ducha. Tomu odpovídá i naladění pohodlného podvozku, který snadno pohlcuje drobné a střední nerovnosti. Na velkých výmolech ale už nezvládá utlumit všechny rázy, kvůli čemuž se do interiéru přenáší výrazné otřesy. Škoda pro variantu hatchback úplně poprvé nabízí i osmnáctipalcová kola, s nimiž však musí jízdní komfort značně klesnout. Takto vybavený vůz jsem ale bohužel neměl možnost vyzkoušet.

Při běžných rychlostech funguje podvozek na výbornou, ale při svižnějších průjezdech zatáčkami jsem velmi často pociťoval, že tohle škodováckému hatchbacku zkrátka moc nejde. Kromě velkých náklonů karoserie mi na menší důvěře k autu nepřidávalo ani městské řízení filtrující veškerou komunikaci od předních kol.

Když se však na přepracovanou Škodu Fabii podívám pohledem cílové skupiny, jedná se o vcelku povedené auto. S drobným faceliftem se podařilo omladit celkový vzhled a v interiéru se objevily nové zajímavé možnosti výbavy. Nenáročným uživatelům pravděpodobně nebude vadit ani hnací ústrojí nabízející pouze průměrnou dynamiku, za jehož pomoci se ale pohodlně přepraví z jednoho konce města na druhý. Pro milovníky sportovní jízdy a mechaničnosti ale nová Fabia zkrátka není.

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé

Stanovení rekordu McLarenem: „Nepojede více než 391 km/h“

V březnu roku 1998 byl zelený prototyp McLarenu F1 s interním označením XP5 dopravený na testovací okruh Volkswagenu v Ehra-Lessien, aby stanovil nový světový rekord. Přečtěte si jeho příběh.

Číst celé

Čekáme na lepší časy: Koronavirus nám narušil přípravu zajímavého obsahu

Pandemie koronaviru ochromila svět, ale naštěstí jsme nemuseli dočasně zavřít jako automobilky. Jen musíme počkat, než bude lépe..

Číst celé

Lancia Delta S4 Group B: Historie závodního speciálu, který způsobil konec skupiny B

Lancia Delta S4 závodila ve slavné rally skupině B a byla jedním z několika důvodů, proč byla celá kategorie ukončena.

Číst celé

Porsche 911 GT2 (993): Nekompromisní ovdovovač

Legendární Porsche 911 GT2 (993) je vyhledávaným autem nadšenci i sběrateli vozů značky Porsche. Vzniklo jako závodní speciál, ale úspěšná homologace si vyžádala výrobu silniční verze.

Číst celé

Proč Koenigsegg Jesko nepoužívá dvouspojkovou převodovku

Devítirychlostní převodovka se sedmi spojkami v novém Koenigseggu Jesko je úžasným dílem talentovaných švédských inženýrů. Jak nový výkřik technického vývoje Koenigseggu funguje?

Číst celé