Honda Beat: Soichirovo poslední dítě

Miniaturní roadster s vysokootáčkovým tříválcem pod kapotou je auto, které by chtěla alespoň jednou v životě řídit většina fanoušků japonských sportovních aut.

Japonsko je malou ostrovní zemí, která si pečlivě hýčká své životní prostředí a města s úzkými uličkami nechce zaplňovat běžnými „přerostlými“ auty. Z tohoto důvodu začali Japonci už na počátku svého automobilového průmyslu navrhovat malá auta, zvaná kei jidōsha či kei cars, jejichž vlastnictví je zvýhodněné nízkou cenou pojištění a samozřejmě i snadným parkováním uprostřed přeplněného Tokia.

Jelikož jsou Japonci nadaní pro navrhování lehkých sportovních aut, i v kategorii mikro aut vznikla zajímavá nabídka, na jejímž vrcholu kromě jiných stála maličká Honda Beat. Cílem Beatu bylo nabídnout širé nebe nad hlavou a zároveň se vejít do zvýhodněného segmentu na trhu. Ačkoliv je design ryze japonský, ve skutečnosti jej navrhlo studio Pininfarina, které jej následně prodalo Hondě. Prototyp se zalíbil i zakladateli společnosti Soichirovi Hondovi, čímž se Beat stal posledním vozem značky, jež osobně schválil před svou smrtí v roce 1991.

Ve stejném roce začal Beat opouštět výrobní linku továrny v Suzuce a začal zaplavovat japonské silnice. V rámci pětileté produkce vzniklo zhruba 33 600 kusů, z nichž se přibližně dvě třetiny prodaly během prvního roku výroby. Poté nastal strmý pokles zájmu zákazníků. Nabídku tvořila dvojice běžných modelů PP1-100 a PP1-110, které byly doplněné řadou limitovaných edic, a auta byla prodávaná výhradně skrze síť prodejců Honda Primo.

Přestože byl Beat opravdu prťavý, škála nabízených prvků byla na úrovni dospělých aut. Standardně se v něm nacházela klimatizace, elektricky ovládaná okna, tříbodové bezpečnostní pásy, přední stabilizátor a v rámci příplatků bylo možné získat doplňky jako hliníková kola, zadní spoiler či ozdobnou koncovku výfuku.

Dnešní automobilové nadšence ale Honda Beat nejvíce přitahuje hravými jízdními vlastnostmi a motorem hladovým po otáčkách. Tím je maličký řadový tříválec o zdvihovém objemu 656 ccm, který na rozdíl od konkurentů Suzuki Cappuccino a Autozamu AZ-1 nevyužívá přeplňování. Konstruktéři Hondy dosáhli nejvyššího výkonu 63 koní při 8 100 otáčkách za minutu použitím systému MTREC (Multi Throttle Responsive Engine Control), jímž je motor plněný nasávanou směsí za pomoci samostatné škrticí klapky pro každý z válců. Všechny vyrobené kusy byly vybavené pětistupňovou manuální převodovkou.

Výkon o několika desítkách koní malému Beatu vážícímu 760 kilogramů ke sportovnější jízdě stačil a pro jeho ovladatelnost a zábavnost jej chválil i Jeremy Clarkson. Ačkoliv lze Beat považovat za úspěšný, na svého duchovního nástupce čekal dlouho. Tím se v roce 2015 stal malý roadster S660.

DeLorean DMC-12 Turbo: Konečně s výkonem pro rychlost 88 mil v hodině

DeLorean DMC-12 vypadal jako rychlé auto, ale opak byl pravdou. Problémy s nízkým výkonem mělo vyřešit přeplňování turbodmychadlem.

Číst celé

Nákup nové ojetinky už není radost. Zdá se mi to jako zbytečný opruz

Rozhodl jsem se pro nákup dalšího auta, ale nevím, co chci. A taky mi výběr komplikuje nedůvěryhodnost většiny prodejců v České republice.

Číst celé

Ford GT: Vzpomínka na Le Mans

Americký Ford se v novém tisíciletí rozhodl připomenout historii svých nejslavnějších modelů. Kromě jmen Mustang a Thunderbird značka oživila i jméno legendárního vítěze nejznámějšího vytrvalostního závodu na světě.

Číst celé

Pohled do útrob pěti legendárních sporťáků

Výkonné motory, nosníky karoserií či zavěšení kol. Komponenty starých sportovních vozů, které běžně vidět nemůžete, ale nyní máte tu možnost.

Číst celé

Rudolf Uhlenhaut: Brilantní inženýr Mercedesu a otec legendárního Gullwingu

Rudolf Uhlenhaut byl šikovný inženýr, který se nebál posadit za volanty závodních vozů, na jejichž vývoji usilovně pracoval.

Číst celé

Dělejte světu službu, jezděte zajímavými auty

Vlastnit uživatelsky příjemná auta je parádní komfort, ale i přesto existují lidé, kteří si rádi nechají ubližovat vlastní technikou. Ono to za to totiž celkem stojí.

Číst celé