Proč se Mazda MX-5 NB podobá původnímu Viperu? Důvod je prostý

Velmi podobný design dvou značně rozdílných sportovních vozů je zapříčiněn mužem jménem Ken.

Motorističtí nadšenci rádi vtípkují na téma podobných předních částí druhé generace Mazdy MX-5 a první generace amerického Dodge Viperu. Automobilový průmysl je totiž až překvapivě malý a šikovní lidé přebíhají z jedné společnosti do druhé. Veřejnost ani nemusí důležité přesuny jednotlivých lidí zpozorovat, ale to neplatí v případě automobilových designérů a jejich rukopisů.

Neustále slýcháme názory, že skoro všechna dnešní auta vypadají stejně a ještě ke všemu, že vykrádají linie svých konkurentů. Vhodným příkladem jsou moderní vozy Kia vypadající jako Audi. To je způsobeno skutečností, že Kia najala návrháře Petera Schreyera, který byl vrchním designérem německé automobilky v minulém desetiletí.

Podobná situace se stala v devadesátých letech minulého století, kdy vznikla dvojice zcela rozdílných, avšak velmi podobných roadsterů. Jedním z nich byl desetiválcový Dodge Viper vzdávající hold Shelby Cobře. Druhým autem byla druhá generace Mazdy MX-5, s továrním označením NB, která byla první přepracovanou verzí oblíbeného lehkého roadsteru.

Po technické stránce jsou obě auta úplně rozdílná. Každé z nich vsází na jiný motor a podvozek, ale vzájemná podobnost je viditelná zvenčí a týká se samotných tvarů obou roadsterů. Součástí týmu připravujícího druhou generaci MX-5 se totiž stal automobilový designér Ken Saward, který se podílel na vývoji prvního konceptu Viperu, na němž odvedl mnoho práce včetně interiéru.

Mazda najala Kena Sawarda na konci osmdesátých let a udělala z něj důležitou součást svého týmu návrhářů, kde se stal klíčovou osobou zodpovědnou za změnu tvarů Miaty. Takový je příběh velké podobnosti dvou zcela rozdílných sportovních vozů.

BMW M6 jako vrchol jedné éry mnichovské automobilky

Koupit si BMW M6 s motorem V10 se může zdát jako skvělý nápad, vždyť je to tolikrát oceněný skvost. Na druhou stranu, při provozování M6 na vás mohou čekat mnohá nepřijemná překvapení. Zajeli jsme za Petrem z Lanškrouna, který jednu takovou M6 má a jezdí s ní každý den, abychom zjistili, jak to je.

Číst celé

Chrysler navrhl sedm turbín pro pohon aut

Určitě jste slyšeli o Chrysleru Turbine Car, který byl poháněný turbínou, jak už jeho název vypovídá. Americká značka ale do vývoje technologie investovala daleko více času a peněz, než by se na první pohled mohlo zdát.

Číst celé

Stanovení rekordu McLarenem: „Nepojede více než 391 km/h“

V březnu roku 1998 byl zelený prototyp McLarenu F1 s interním označením XP5 dopravený na testovací okruh Volkswagenu v Ehra-Lessien, aby stanovil nový světový rekord. Přečtěte si jeho příběh.

Číst celé

Připomeňte si Gallardo, kterým se Lamborghini rozloučilo s Valentinem Balbonim

Valentino Balboni pracoval pro Lamborghini dlouhých čtyřicet let a během té doby mu rukama prošla většina z vyrobených vozů.

Číst celé

McLaren MP4-12C obrodil slavnou značku

Návraty kdysi známých automobilek na trh nejsou snadné. O problémech, které na moderním světě číhají, se přesvědčil nespočet investorů. Značce z britského Wokingu se to však povedlo a od roku 2011 vyrobila více než 10 000 aut.

Číst celé

Američané chtěli vyrobit Veyron už v 50. letech. Proč Argonaut neuspěl?

Americký vizionář se na konci 50. let odhodlal pro výrobu nejlepších aut na světě, ale nakonec jej zradili investoři. Obávali se, že by naštvali Ameriku.

Číst celé