Život s Mazdou RX-8: Vzdor puberťačky

Nekonečný seriál servisních zásahů a oprav pokračuje. A bylo by zvláštní, kdyby to šlo bez nemilých překvapení.

Čas od času odpovídám na otázku, proč jsem se před několika měsíci rozhodl pro pořízení Mazdy RX-8 a nedal jsem přednost některému z jejích konkurentů. Mohl jsem si přece koupit Nissan 350Z, který lze ale za podobné peníze koupit jen v ubohé americké specifikaci bez samosvoru, tuctové BMW E46 kupé nebo skvělou MX-5 v opravdu excelentním stavu, ale ta už není konkurentem rotačního kupé. Mně se však na RX-8 stále líbí její vlastnost, jakou velké množství aut za podobné peníze prostě nemá. Je svá, nesnaží se něčemu podobat a hlavně mi připadá, že si žije vlastním životem, což je v mých očích jejím největším kouzlem. Jenže občas mám pocit, že si žije po svém až moc. Co tím myslím? To se dozvíte na následujících řádcích.

Zimní měsíce jsem strávil hledáním a nákupem dílů, jimiž jsem se chystal zdokonalit jízdní vlastnosti a funkci svého exempláře. Jednoho sobotního rána pak nastal den D, kdy jsem se s RX-8 vydal vstříc dni strávenému na dílně GT-R Centrum Praha a chystal jsem se s kamarádem Martinem vše namontovat na auto. Součástí toho dne byl však moment, kterého jsem se upřímně bál – poprvé jsem měl vidět RX-8 zespoda, aniž bych u toho musel ležet na zemi.

V době hledání auta jsem totiž zaslechl názory, že karoserie poloviny vyrobených RX-8 nestojí ani za starou bačkoru. Koroze je zkrátka problémem i poměrně mladých Mazd. Po zvednutí však přišlo příjemné překvapení, moje auto se řadí do poloviny druhé. Není důvod něco skrývat, takže sem rovnou napíšu to, co se pravděpodobně objeví v některém dílu seriálu během následující zimy. Jedinou bolestí podvozku mého auta je koroze prahu před levým zadním kolem, avšak nejedná se o problém tak velký, že bych jej musel okamžitě řešit. Mohli jsme se tak velmi rychle přesunout k původnímu důvodu návštěvy.

Prvním krokem byla demontáž brzd, které dost možná pamatovaly časy, kdy jsme v soundtracku NFS Underground 2 poslouchali skladbu Lean Back od rappera Fat Joe. Následně se ke slovu dostalo nové brzdové obložení Hawk HPS, jenž zastavuje kola pomocí kotoučů Textar a pancéřových hadic Goodridge. Abychom brzdám vdechli nový život, rozhodl jsem se pro nabarvení orezlých přetěsněných brzdičů červenou barvou, která v mých očích podtrhla celkový vzhled červeného čtyřdveřového kupé. Myslím si, že bych za to ve výše zmíněném NFS získal alespoň čtvrt hvězdičky hodnocení k dobru. Posuďte sami na přiložených fotkách.

Následně jsme se museli zbavit kdysi dobrého obutí, jímž byly pneumatiky Bridgestone Potenza RE040, avšak v tomto případě opustily továrnu už v roce 2005. Nijak zvlášť sjetá, ale přestárlá guma na mokrém asfaltu nedisponovala kdovíjak velkou přilnavostí. Pětipaprskové osmnáctky obuly čtveřici pneumatik Yokohama Advan Sport V105, které se řadí k nejlepšímu všestrannému obutí, jaké lze ve standardním rozměru pro RX-8 (225/45 R18) sehnat.

Během prací probíhajících takřka bez problému jsem téměř zapomněl na skutečnost, že je Mazda RX-8 jakousi nevděčnou mrchou. Co tím myslím? Co byste si mysleli o autě, které po několikahodinové práci sundáte ze zvedáku na zem, nastartujete a co se nestane.. praskne stará vyhřátá hadice chladicího okruhu? Vážně to bylo potřeba?! Co jsem ti zase udělal?! První velké obavy se však velmi rychle rozplynuly. Hadice byla poškozená jen pod utahovací sponou, jíž se podařilo posunout a utáhnout tak, aby byla RX-8 schopná několikakilometrové cesty domu.

S pocitem nedůvěry jsem byl vděčný za investici, kterou jsem provedl na podzim minulého roku. K častým závadám Mazd RX-8 patří poruchový snímač hlídání hladiny chladicí kapaliny v expanzní nádobce. Mnoho majitelů tento problém neřeší a snímač prostě odpojí, jenže pak musí sledovat hladinu za pomoci svých očí. Nepříjemností je, že se v takovém případě musí měnit celá nádobka, protože snímač není samostatně vyjmutelnou součástí. Já rady o nejlevnějším řešení ale neposlouchal a raději jsem novou nádobku pořídil, za což jsem byl toho březnového večera opravdu vděčný. Věděl jsem, že jakmile se na mě rozsvítí kontrolka signalizující nízkou hladinu chladiva, hadice opět povolila a rozdává mou kapalinu všem. Zadarmo.

Převoz auta naštěstí proběhl bez problému, když opomenu téměř nefungující nové brzdy, z nichž se místo zpomalování jen brousil ochranný antikorozní lak. Předsezónní příprava se mohla přesunout do další fáze, během níž se Mazdy ujal autorizovaný servis Car Star Praha. Svolávací akce jsou dobrým způsobem, jak zdarma pořídit několik nových dílů – airbagy, spodní ramena přední nápravy a palivové čerpadlo s jeho těsněním. Netoužil jsem po okamžiku, kdy mi záměřně nepovedený levný výrobek Takaty vystřelí kovové střepiny do hlavy. Ani jsem netoužil po okamžiku, praskne plastová trubka palivového čerpadla a vypustí benzín na horký výfuk. Abych však nebyl neoblíbeným zákazníkem, který neplatí, nechal jsem pro svou jistotu vyměnit poškozenou hadici chlazení a raději ještě jednou odvzdušnit brzdy.

Předsezónní příprava se postupně blíží svému konci – zbývá jen naplnit motor novým olejem. Tím však nekončí mé přemýšlení nad dalšími investicemi. Úprava chlazení? Pořádný výfuk v podobě catbacku RacingBeat REV8? Dost možná. Co však vím s jistotou je, že se těším na každý další kilometry strávené za volantem mistrovského díla, které vyrobili v Mazdě a pravděpodobně se už nikdy nedočká právoplatného nástupce.

RX-8 v době dokončení tohoto dílu seriálu nechala svého majitele stát na krajnici. Co se stalo? O tom zase příště..

SOSNOVÁ CLASSIC 2023

Sosnová Classic 2023 letos oslaví nádherných 120 let od vůbec prvního závodu v oblasti Českolipska.

Číst celé

Honda S2000: Vysokootáčková nirvána bez střechy

Honda S2000 patří k nejpovedenějším autům, jaká kdy přišla z Japonska. Spolu s Mazdou MX-5 tvoří dvojici roadsterů, jenž slouží jako měřítka své kategorie.

Číst celé

Proč Koenigsegg Jesko nepoužívá dvouspojkovou převodovku

Devítirychlostní převodovka se sedmi spojkami v novém Koenigseggu Jesko je úžasným dílem talentovaných švédských inženýrů. Jak nový výkřik technického vývoje Koenigseggu funguje?

Číst celé

Zastřel a ujeď 1/3: Předváleční gangsteři měli smysl pro eleganci

Mafiáni předválečné doby vsázeli na pancéřování, eleganci a výkon motoru. Těchto 6 aut patřilo k jejich oblíbeným volbám.

Číst celé

Ferrari Mondial: Příběh černé ovce z Maranella a nejlevnějšího Ferrari

Ferrari Mondial vzniklo na začátku 80. let jako nejlevnější vůz z Maranella, který si mohli koupit zákazníci z celého světa.

Číst celé

Ferrari Testarossa: Unikátní bylo i obutí

Zářivý červený lak Rosso Corsa, vyklápěcí světla a vidlicový dvanáctiválec uložený uprostřed. V osmdesátých letech byla Testarossa snem puberťáků, dnes se stává ceněným klenotem v automobilových sbírkách po celém světě.

Číst celé