Brzdy letošních F1 představují technickou magii

Oproti předchozím ročníkům jsou brzdy účinnější, lépe se chladí a dokonce i méně váží.

Monoposty Formule 1 jsou s každým ročníkem rychlejší a typy pro sezónu 2018 zvedají pomyslnou laťku na další stupeň. Vývojové týmy svá díla neustále vylepšují a nové formule budou schopné srazit nejrychlejší čas kola o jednu až dvě vteřiny jen za pomoci propracovanější aerodynamiky a měkčích lepivějších pneumatik Pirelli.

Přestože neustále čteme o vývoji nových motorů a spoilerů, velmi často se zapomíná na další komponenty, jakými jsou například brzdy, ačkoliv jsou důležitým prvkem monopostů F1. Podstatná většina startovního roštu využívá špičkové výrobky společnosti Brembo, která si je vědoma rychlejších, ale i těžších vozů kvůli novému kontroverznímu bezpečnostnímu prvku Halo. Italský výrobce se v minulých dnech pochlubil, čím budou jezdci ve vrcholové disciplíně motorsportu letos brzdit.

Aby karbonkeramické brzdové kotouče zvládaly i největší zatížení, jenž se projeví s lepivějšími pneumatikami, byl původní návrh zcela přepracován. Účinnější funkci nyní pomáhá další stovka ventilačních kanálů, které mají za úkol zchladit brzdy z teplot dosahujících hodnot více než 1 000°C. V závislosti na závodním okruhu a strategii budou technici týmů moci zvolit jeden ze tří typů kotoučů, jenž se liší počtem vývrtů – nabízejí 900, 1 200 a 1 500 děr v případě nejlepšího provedení.

Kotouče o tloušťce 32 milimetrů vpředu a 28 milimetrů vzadu jsou extrémně lehké, každý z nich váží přibližně jeden kilogram. Jsou tak šestkrát lehčí oproti karbonkeramickým brzdám, jimiž jsou vybaveny silniční supersporty, a dvanáctkrát lehčí než běžné ocelové kotouče.

Brembo ale nezapomnělo ani na samotné brzdiče, které se během závodů rozpálí i na více než 200°C. Aby společnost splnila požadavky poptávky, udělala nové brzdiče lehčí a pevnější, čímž bylo dosaženo maximalizace účinnosti brzdového systému brake-by-wire. Elektronika je důležitá hlavně ve spojení se zadními čtyřpístkovými brzdiči (přední jsou šestipístkové), které přeměňují teplo z brzdné síly na elektrickou energii, jenž zásobuje hybridní systémy monopostů.

Výrobce spolupracuje s každým soutěžícím týmem, jemuž se snaží nabídnout kotouče vyrobené na míru. Je jen volbou manažerů stájí, zda zvolí lehčí, ale méně trvanlivé kotouče, nebo vsadí na životnost vykoupenou vyšší hmotností. Každá tisícina vteřiny hraje při brzdění výraznou roli a pilot vždy musí cítit, že je jeho brzdový systém schopný odvést svou práci.

Brzdiče monopostů Formule 1 jsou navržené, aby byly schopny sloužit alespoň 10 000 kilometrů, každý tým jich však v průběhu sezóny využije přibližně deset. Častějším výměnám se nevyhnou kotouče, jichž týmy během sezóny spotřebují od 140 do 240 kusů, k čemuž se váže přibližně 480 zničených brzdových destiček.

Formule 1 sezóny 2018 by měla být dle slov pořadatelů opravdu napínavá a zase o něco rychlejší. Několik nových technických řešení, včetně bezpečnostního Halo, opět okoření několikaměsíční souboj o titul. Napište nám do komentářů, komu budete fandit.

Mik Kehl: Génius řídících jednotek působil i v Česku

O jeho osobním životě nevíme nic. Google je na něho téměř krátký a informace kusé. Jeho kariéra z něj ale dělá jednoho z nejlepších úpravců planety, legendu v oboru.

Číst celé

Jak Volkswagen omylem zničil první Bentley Continental GT, který vyrobil

Bentley Continental GT byl první model značky vyvinutý pod vedením Volkswagenu, ale jeho vývoj zkomplikovala úsměvná zničující nehoda.

Číst celé

5 věcí, které vás dostanou při první návštěvě Nürburgringu

Nürburgring není pouze o ježdění. Místní jím doslova žijí, což každého benzínového nadšence doslova pohltí a už nikdy nepustí.

Číst celé

Porsche 911 Carrera Speedster: Jak v Porsche poznali potenciál speciálních modelů

Na konci 80. let se Porsche vydalo ve stopách úspěšného 356 Speedster a navázalo na něj podobnou 911, která přitahovala spoustu pozornosti.

Číst celé

Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Číst celé

Jak koupit tu nesprávnou Miatu

Vítejte u jednoho z mnoha mých virtuálních nákupů auta. Virtuálního proto, že stejně jako vy hrozně rád procházím inzerci a vybírám auta, na která nemám peníze nebo odvahu. Dnes si musím postěžovat na Mazdu MX-5. Nepřepínejte kanál, vysvětlím.

Číst celé