Lamborghini představuje Urus, světově první SuperSUV

Lamborghini svůj záměr poprvé odhalilo před pěti lety, kdy světu představilo dobře vypadající koncept se stejným jménem. Od té doby se světem šířilo mnoho otázek, zda se SUV dostane na volný trh? Odpověď zní „ano“.

Uplynulo již mnoho času od doby, kdy Lamborghini přestalo vyrábět LM002, první SUV své historie. „Rambo Lambo“ bylo oblíbenou hračkou velmi movité klientely i hollywoodských hvězd. Dvanáctiválcové monstrum se včera večer po dlouhých 24 letech dočkalo svého duchovního nástupce, modelu Urus.

Základem zbrusu nového Lamborghini je platforma shodná s Bentley Bentayga, v niž je uložený zcela nový dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový motor V8 o výkonu 650 koní. Srdce nového SUV je prvním osmiválcem Lamborghini po 30 letech a prvním produkčním přeplňovaným motorem značky vůbec. Výkonná jednotka je spojena s osmistupňovou automatickou převodovkou a v budoucnu tuto kombinaci nalezneme i v dalších budoucích modelech koncernu VW Group.

Karoserií hýbají všechna čtyři kola, mezi jejichž nápravy je v běžných podmínkách točivý moment rozdělen v poměru 40:60 procentům. V závislosti na terénu a jeho povrchu může být až 70% točivého momentu posláno na přední kola, v opačném případě až 87% na ta zadní. Mezinápravový a zadní diferenciál tak dovolují vektorování točivého momentu.

Podvozek Urusu je tvořen aktivními tlumiči, které spolupracují s 48-voltovým systémem, jenž zamezuje převrácení vozu. Součástí řízení je zatáčení zadních kol. Pohotovostní hmotnost o přibližné hodnotě 2,2 tuny zastavují standardně montované karbonkeramické kotouče. Jejich rozměr je údajně největší, jaký kdy byl použit v produkčním autě. Zkrocení velké kinetické energie je na místě, vždyť Urus dosahuje maximální rychlosti 305 kilometrů v hodině a z 0 na 100 km/h vystřelí za 3,6 sekundy.

Design vozu nese pro Lamborghini typické ostré hrany a prostor předního nárazníků vyplňuje jeden obrovský vstup chladicího vzduchu. Po stránce vzhledu se produkční varianta od prototypu vzdálila jen minimálně. Součástí prostorného čtyřmístného interiéru je infotainment pocházející z Audi A8 a obrovský kufr, jenž je údajně větší než u BMW X6.

První exempláře Urusu by si měli zákazníci převzít v první polovině následujícího roku a automobilka doufá, že v roce 2019 bude vyrábět 3 500 kusů ročně. Nyní nezbývá, než počkat, jak to je s tím slibovaným rekordním časem na Nordschleife.

Cadillac Seville se prodával se zvláštní výbavou pro makléře z Wall Street

Marketingové oddělení Cadillacu si myslelo, že průměrný majitel Seville si potřebuje čas od času něco spočítat. Z toho důvodu mu do výbavy přidalo kalkulačku.

Číst celé

Campagnolo: Od bicyklů přes NASA a sporťáky zase zpátky

Campagnolo je legendou v silniční cyklistice, ale jako průkopníci lití hořčíkových slitin se uplatnili i v nám zajímavějších oborech.

Číst celé

Zrození, život a smrt Lamborghini Countach

Klínovitý idol mládeže sedmdesátých a osmdesátých let měl mnoho porodních bolestí, ale nakonec se mu úspěšně podařilo nahradit nezapomenutelnou Miuru.

Číst celé

Opel GT: Historie menšího evropského sourozence Corvette

I když jsou Opel GT a Chevrolet Corvette rozdílnými sportovními vozy, oba vznikly pod dohledem amerického koncernu. Znáte jejich hlavní podobnosti?

Číst celé

Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Číst celé

Prototypy Ferrari: Designové i technické unikáty

Šestice známých i neznámých konceptů nesoucích jméno slavné maranellské továrny. Kolik z nich jste dodnes znali?

Číst celé