Lamborghini představuje Urus, světově první SuperSUV

Lamborghini svůj záměr poprvé odhalilo před pěti lety, kdy světu představilo dobře vypadající koncept se stejným jménem. Od té doby se světem šířilo mnoho otázek, zda se SUV dostane na volný trh? Odpověď zní „ano“.

Uplynulo již mnoho času od doby, kdy Lamborghini přestalo vyrábět LM002, první SUV své historie. „Rambo Lambo“ bylo oblíbenou hračkou velmi movité klientely i hollywoodských hvězd. Dvanáctiválcové monstrum se včera večer po dlouhých 24 letech dočkalo svého duchovního nástupce, modelu Urus.

Základem zbrusu nového Lamborghini je platforma shodná s Bentley Bentayga, v niž je uložený zcela nový dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový motor V8 o výkonu 650 koní. Srdce nového SUV je prvním osmiválcem Lamborghini po 30 letech a prvním produkčním přeplňovaným motorem značky vůbec. Výkonná jednotka je spojena s osmistupňovou automatickou převodovkou a v budoucnu tuto kombinaci nalezneme i v dalších budoucích modelech koncernu VW Group.

Karoserií hýbají všechna čtyři kola, mezi jejichž nápravy je v běžných podmínkách točivý moment rozdělen v poměru 40:60 procentům. V závislosti na terénu a jeho povrchu může být až 70% točivého momentu posláno na přední kola, v opačném případě až 87% na ta zadní. Mezinápravový a zadní diferenciál tak dovolují vektorování točivého momentu.

Podvozek Urusu je tvořen aktivními tlumiči, které spolupracují s 48-voltovým systémem, jenž zamezuje převrácení vozu. Součástí řízení je zatáčení zadních kol. Pohotovostní hmotnost o přibližné hodnotě 2,2 tuny zastavují standardně montované karbonkeramické kotouče. Jejich rozměr je údajně největší, jaký kdy byl použit v produkčním autě. Zkrocení velké kinetické energie je na místě, vždyť Urus dosahuje maximální rychlosti 305 kilometrů v hodině a z 0 na 100 km/h vystřelí za 3,6 sekundy.

Design vozu nese pro Lamborghini typické ostré hrany a prostor předního nárazníků vyplňuje jeden obrovský vstup chladicího vzduchu. Po stránce vzhledu se produkční varianta od prototypu vzdálila jen minimálně. Součástí prostorného čtyřmístného interiéru je infotainment pocházející z Audi A8 a obrovský kufr, jenž je údajně větší než u BMW X6.

První exempláře Urusu by si měli zákazníci převzít v první polovině následujícího roku a automobilka doufá, že v roce 2019 bude vyrábět 3 500 kusů ročně. Nyní nezbývá, než počkat, jak to je s tím slibovaným rekordním časem na Nordschleife.

Mercedes-Benz 600: Majestátní limuzína sloužící dobru i zlu

Majestátní Mercedes-Benz 600 byl oblíbenou limuzínou nejvýznamnějších osobností po celém světě. Milovali jej celebrity, legitimní státníci i diktátoři.

Číst celé

Znáte zapomenutou inovaci Henryho Forda, kterou zlepšil životy zaměstnanců?

Americký průmyslník Henry Ford ovlivnil vývoj automobilového průmyslu a zavedl revoluční inovace, ke kterým patřilo zkrácení pracovní doby.

Číst celé

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé

Lister Storm: Neúspěšný supersport ohromil vzhledem, ale pobouřil cenou

Lister Storm se představil v roce 1993 jako první vlastní vůz značky po více než 30 letech. Podle novinářů jezdil skvěle, ale byl šíleně drahý.

Číst celé

Porsche 911 Carrera S: Nejlepší dostupná 911 pro opravdové řidiče

Točivý atmosférický šestiválec, manuální převodovka, pohon zadních kol a hydraulický posilovač řízení. Carrera S generace 997 je přesně takovou rozumně dostupnou 911, jakou potřebujete.

Číst celé

Připomeňte si, jak Lotus ohromil svět v roce 2010

Malá britská značka v roce 2010 plánovala slibnou budoucnost a cestu na špici. O několik měsíců později však byl přislíbený kapitál zamítnut a pět krásných konceptů upadlo v zapomnění.

Číst celé