Andy Wallace: Práce snů testovacího jezdce Bugatti

Britský závodník a vítěz Le Mans Andy Wallace testuje hypersporty Bugatti a trénuje jejich majitele od roku 2011.

Zrcadlové brýle a velký úsměv. Andy Wallace má vždy dobrou náladu, když ráno přijde do práce. Tento bývalý vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans testuje nejnovější sériové modely Bugatti a pravidelně řídí tajné prototypy. Britský závodník Andy Wallace také nedávno stanovil nový světový rychlostní rekord, když se stal prvním člověkem, který v produkčním autě překročil 300 mil za hodinu.

Když se Andy Wallace usadí do nového Chironu, nejprve si nastaví vyhovující pozici za volantem a až potom stiskne startovací tlačítko na volantu. Chiron potřebuje asi pět minut, aby se správně zahřál. Pneumatiky poskytují optimální trakci pouze tehdy, když dosáhnou teploty 25°C. Až poté dokáže účinně přenést točivý moment 1 600 newtonmetrů na silnici.

Andy Wallace to ví, protože je testovacím jezdcem Bugatti od roku 2011. V těchto luxusních hypersportech z Molsheimu ujel více než 100 000 kilometrů, řídil přibližně 30 různých Veyronů, Chironů, prototypů a rekordních vozů. Zná všechno o těchto hypersportovních vozech, jejich nuancích, vylepšeních a zvláštnostech. Cílem jeho testování je zajistit, aby jízda v Bugatti byla naprosto bezpečná a aby se v nich zákazníci cítili komfortně.

Osmapadesátiletý Wallace je opravdový profesionál. Za volantem závodních vozů seděl přes 30 let, jednou vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a třikrát čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně, které se zúčastnil celkem dvacetjednakrát. Dvanáctihodinovky na Sebringu se zúčastnil devatenáctkrát a dvakrát vyhrál. Závody na dlouhé vzdálenosti vyžadují přesnost a zkušenosti, které Wallacemu nechybí. Od roku 2006 trénuje řidiče v jejich autech a svými znalostmi a dovednostmi podporuje inženýry Bugatti při jejich práci.

V roce 1986 se dostal do kontaktu s výrobcem motorů Volkswagen ve Formuli 3 a později řídil závodní vozy Audi a Bentley v Le Mans a na dalších závodních okruzích. Když Bugatti v roce 2011 hledalo oficiálního testovacího jezdce, bývalí závodní inženýři si vzpomněli na Andy Wallaceho, spolehlivého a přesného řidiče. „Když skončila moje závodní kariéra, myslel jsem si, že to bude konec mého sezení v silných autech. Ale pak přišlo Bugatti s nabídkou, kterou jsem nemohl odmítnout,“ říká Andy Wallace.

Testování nových Bugatti je pro Wallaceho nové životní poslání. „Byl jsem blázen do aut od svých pěti let. Svůj první závod jsem sledoval v osmi letech a pak jsem sám závodil 33 let. Teď mám příležitost pravidelně řídit fantastická auta, se vším tím brutálním zrychlením začleněným do skutečného luxusního auta. Byl jsem závodní jezdec, takže je samozřejmé, že miluji rychlost a boční přetížení,“ říká.

Andy Wallace miluje moderní hypersportovní auta – poznal v nich větší sílu než ve svých závodních autech. Se zrychlením Chironu se může srovnávat jen málo aut. Chiron zrychluje na 100 km/h za 2,4 sekundy, na 200 km/h za méně než 6,1 sekundy a na 300 km/h za pouhých 13,1 sekundy. Wallace pravidelně testuje zrychlení na dráze na letišti Colmar u Molsheimu nebo na vysokorychlostním oválu v Ehra-Lessien v Dolním Sasku. Tam Bugatti pravidelně stanovuje rychlostní rekordy.

Žádné dva pracovní týdny prý nejsou stejné. Wallace obvykle zajišťuje zkušební jízdy pro zákazníky a předvádí jim auta na krásných silnicích v Alsasku. Pokud musí ukázat opravdovou rychlost Chironu, pronajímá si závodní okruh Le Castellet ve Francii. Zákazníci se na něm nemusí bát sešlápnout plyn až na podlahu a bezpečně dosáhnout rychlosti až 370 km/h. Bugatti nedávno stanovilo rychlostí rekord 490,484 km/h a stalo se prvním výrobcem, který prolomil bariéru 300 mil v hodině, ale nezakládá si pouze na rychlosti. Bugatti vyvíjí hypersporty tak, aby byly rychlé, pohodlné a skvěle ovladatelné v zatáčkách.

Většina zákazníků Bugatti vlastní i další supersportovní a hypersportovní vozy a výkony Chironu nejsou jediným důvodem, proč si kupují i Bugatti. „Jakmile se zákazníci usadí do auta, všimnou si, že Bugatti vyrábí dokonale zpracovaná luxusní auta. Při jízdě je většina lidí překvapena, když zjistí, jak snadno se Bugatti řídí,“ říká Wallace.

I když Andy Wallace je na Bugatti zvyklý, stále je zaujatý inženýrským uměním, technologiemi a inovacemi továrny. „Chiron a Divo s osmilitrovými šestnáctiválcovými motory a čtyřmi turbodmychadly jsou v historii motorismu jedinečné,“ říká. Wallace má kromě moderních hypersportů rád i klasická auta jako je Bugatti Type 35 z 20. let minulého století. Ettore Bugatti tehdy vyvinul nejúspěšnější závodní Bugatti všech dob.

Bugatti Chiron ve srovnání se starším Veyronem nabízí nejen výrazně vyšší výkon, ale také více jízdních a bezpečnostních asistentů. „Veyron byl a stále je opravdu skvělé auto, ale s Chironem byla celá konstrukce ještě vylepšena,“ říká. Stabilizační systémy reagují rychleji a celých 1 600 newtonmetrů točivého momentu je přenášeno na silnici i na první rychlostní stupeň. Chiron s větším přítlakem a přepracovaným podvozkem lépe sedí na silnici.

Andy Wallace si užívá jízdní vlastnosti Chironu pravidelně a uznává, že největším rozdílem mezi ním a závodními auty je luxusní výbava v interiéru. Závodní auta musí být rychlá za všech podmínek, ale Bugatti musí být dostatečně komfortní pro každodenní jezdění. „Pokaždé, když zavřu dveře, přemýšlím nad tím, jak skvělou práci mám. Sedím v nejlepším autě na světě! Jak úžasné to je?,“ ptá se sám sebe. Nasadí si sluneční brýle a uvede Bugatti do chodu.

Nákup nové ojetinky už není radost. Zdá se mi to jako zbytečný opruz

Rozhodl jsem se pro nákup dalšího auta, ale nevím, co chci. A taky mi výběr komplikuje nedůvěryhodnost většiny prodejců v České republice.

Číst celé

Zvláštní auta jsou mi bližší než racionální volba

Zajímavá a nezvyklá auta jsou nákladná na provoz, ale to některé z nás nedonutí, abychom po nich přestali toužit.

Číst celé

Uplynuly dva roky s wankelem. Redakční Mazda RX-8 slaví výročí

Shrnutí prvních dvou let vlastnictví sportovního kupé, o kterém se dozvíte více špatných pověstí než těch dobrých. Zajímá vás, jak to bylo s jeho nákupem, přemýšlením o prodeji a jak to s ním doopravdy je a bude?

Číst celé

Volvo Tundra: Vedení se bálo sériové výroby, tak design vykradli Francouzi

Volvo se na konci osmdesátých let pustilo do odvázaných kreací. Za touto stojí studio Bertone vedené Marcellem Ganidinim. Volvo ovšem pak nesebralo odvahu pustit Tundru do sériové výroby. Co naplat, odvahu nakonec sebral někdo jiný.

Číst celé

Ford Fairlane 500 Skyliner: Střechu ovládala složitá elektronika

Pevná skládací střecha patří k vítaným prvkům konstrukce kabrioletů. Složitý systém je však velmi nákladný na výrobu a prvním autem se skládacím hardtopem, jehož produkce přesáhla 10 000 exemplářů, byl Ford.

Číst celé

Je vaše auto určitě vaše?

Tesla vás má v hrsti, ikdyž jste od ní za své peníze koupili celé jedno jejich auto. Je to fér?

Číst celé