Vývoj třetí generace BMW řady 5 si vyžádal více než 120 prototypů

Třetí pětka byla úspěšným modelem, jímž automobilka uzavřela 80. léta. V Německu se rozhodli, že na vývoji tehdy nového vozu nebudou šetřit.

BMW do vývoje třetí generace řady 5, s továrním označením E34, dalo vše, co umělo. Vývoj nového auta si vyžádal více jak 120 zkušebních prototypů, které byly následovány přibližně 500 kusy předprodukční série. Cílevědomý a pečlivý vývoj, jak je v Německu zvykem, světu přinesl auto, jenž mělo v rámci řady několik prvenství.

BMW 5 E34 bylo uvedeno na trh v roce 1988 a v současné době se pozvolna stává oblíbenou klasikou. Dva roky po představení sedanu na svět přišlo i kombi s továrním pojmenováním Touring, poprvé v historii řady 5 byla nabízena i tato varianta. Během osmi let produkce se pod kapotou vystřídalo dohromady 17 různých motorů, z nichž jen tři byly vznětové. Nabídku tvořily nejen řadové čtyřválce a šestiválce, ale poprvé byla pětka poháněna i vidlicovým osmiválcem, jenž v roce 1992 začal montovat do variant 530i a 540i.

Významnou novinkou byl pohon všech kol, jenž byl k dispozici u zážehové motorizace 525iX. Primární poměr rozdělení točivého momentu mezi jednotlivé nápravy byl v poměru 36:64 procentům a systém jej dovedl upravovat v závislosti na jízdních podmínkách. Historicky první pětky s pohonem všech kol vzniklo pouze 9 366 kusů.

E34 si sice nezískala tak velkou oblibu, jako následující generace E39, ale i přesto vzniklo 1 333 412 exemplářů, včetně 12 254 rychlých M5.

Rozhovor s Michalem Rubášem, podnikatelem v oblasti klasických aut

Navštívil jsem Michala Rubáše v jeho firmě MR Motors v Klatovech, a z našeho setkání jsme společnými silami sestavili rozhovor.

Číst celé

Bertone Nivola: Italsko-americká pocta legendárnímu závodníkovi

Futuristický koncept Bertone Nivola vznikl jako budoucnost Chevroletu Corvette a vzdával hold slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu.

Číst celé

GTO versus GTO: Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Americký magazín Car and Driver nezvládl sehnat originální Ferrari 250 GTO do unikátního srovnávacího testu s americkým Pontiacem GTO, a tak musel improvizovat. Čtenářům přinesl srovnání na základě kratičkých dojmů, jaké novináři získali na sedadle spolujezdce Ferrari a ve speciálně vyvinutém muscle caru.

Číst celé

Ford Sierra RS500: Auto králů bez koruny

Konec osmdesátých let byl ještě dobou, kdy se v motorsportu hledaly skuliny v pravidlech, aby se dalo legálně podvádět.

Číst celé

Zrození McLarenu F1: Napadlo nás to při čekání na letišti

Mohlo by se zdát, že si konstruktéři McLarenu vzali velké sousto, když chtěli navrhnout nejlepší auto na světě. Jenže oni to opravdu dokázali.

Číst celé

Válka Fordu a Ferrari v Le Mans ’66: Impozantní souboj Davida a Goliáše

Kultovní závod 24 hodin Le Mans v letošním roce oslavuje 100 let. Připomeňte si se mnou ten asi nejzajímavější rok, kdy se americký gigant z Detroitu utkal tváří v tvář s malou továrnou z italského Maranella. A byl to impozantní závod!

Číst celé