Subaru e-Boxer: Vše, co potřebujete vědět o hybridním boxeru

Subaru e-Boxer je první hybridní pohon automobilky Subaru. Představíme vám jeho konstrukci, funkci a rozdílnost jízdních vlastností oproti běžným modelům.

Subaru následuje trend vývoje automobilů a představuje první elektrifikované modely, které byly představeny na autosalonu v Ženevě 2019. Nejprodávanější modely XV a Forester byly vybaveny zbrusu novým hybridním pohonem e-Boxer, který spojuje elektromotor se dvěma klíčovými technologiemi vozů Subaru: motorem boxer a symetrickým pohonem všech kol. Technika pohonu Subaru e-Boxer je spojena s upravenou převodovkou Lineartronic, do níž je integrován elektromotor napájený vysokonapěťovou lithium-iontovou baterií.

I když Subaru ve Spojených státech amerických nabízí plug-in hybridní pohon, v Evropě začíná s elektrifikací v podobě mild-hybridního systému bez možnosti vnějšího dobíjení. Vozy s pohonem e-Boxer vyžadují pouze benzín, protože s elektřinou hospodaří samy. Elektrický systém se nabíjí při chodu spalovacího motoru nebo rekuperací brzdné energie při jízdě. Smyslem e-Boxeru je zlepšit ekonomiku provozu a odezvu na přidání plynu v nízkých otáčkách.

Funkce pohonu Subaru e-Boxer

Hybridní pohon Subaru e-Boxer spojuje atmosférický dvoulitrový boxer FB20 s přímým vstřikováním paliva a elektromotor integrovaný v bezestupňové převodovce Lineartronic, který je umístěn na ose klikového hřídele vedle primární řemenice variátoru. Inženýři Subaru navrhli e-Boxer tak, aby fungoval stejně, jako funguje pohon běžných neelektrifikovaných Subaru. Hnací síla motoru je přenášena přes variátor a elektronicky ovládanou mezinápravovou spojku, sloužící jako rozvodovka, na všechna kola.

Nově je za variátorem umístěna elektronická spojka umožňující odpojení motoru, elektromotoru a převodovky od pohonu, čímž umožňuje nezávislé nabíjení baterie. Při čistě elektrickém pohonu je spalovací motor odpojen od zbytku ústrojí spojkou u hydrodynamického měniče, která je použita i u standardních modelů. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechny čtyři kola.

Výkonové parametry e-Boxeru

Spalovací motor pohonu e-Boxer disponuje nejvyšším výkonem 110 kW/150 koní, k němuž se přidává elektromotor o síle 12,3 kW/16,7 koní. Maximální točivý moment motoru je 194 newtonmetrů a elektromotor nabízí dalších 66 newtonmetrů. Kombinovaný výkon celého hybridního pohonu e-Boxer se neuvádí, protože oba výkony nelze jednoduše spočítat. Lithium-iontový akumulátor má napětí 118 V a maximální výkon 13,5 kW. Udávaná kombinovaná spotřeba paliva 7,2 l/100 km byla změřena metodikou WLTP.

Ovlivnil hybridní pohon hmotnost a její rozložení?

Elektrické komponenty pohonu e-Boxer zvýšily hmotnost o 110 kilogramů, z nichž 60 kg připadá na přední nápravu a 50 kg na zadní nápravu. Rozložení hmotnosti tak zůstává velmi podobné a Subaru říká, že ačkoli došlo k nárůstu, v zatáčkách je takřka neznatelný. Jízdní vlastnosti crossoveru Subaru XV ve verzích s běžným atmosférickým dvoulitrem a hybridním pohonem e-Boxer jsou velice podobné.

Jízdní vlastnosti a jízda v elektrickém módu

První řidičské dojmy ukazují znatelnou asistenci elektromotoru při rozjezdu a v nízkých otáčkách, kdy je e-Boxer silnější než běžné boxery Subaru. Elektromotor obecně pomáhá zrychlovat reakce motoru na plynový pedál v nižších rychlostech, ale ve středních a vyšších rychlostech už je jeho asistence takřka neznatelná. Řídicí jednotka e-Boxeru sama reguluje sílu rekuperace a způsob použití elektromotoru.

Smyslem pohonu Subaru e-Boxer je pomáhat spalovacímu motoru, ale rovněž umožňuje krátkou jízdu čistě na elektrický pohon. Elektrický dojezd je přibližně 1,6 kilometru a poté se znovu spouští spalovací motor, aby pomohl dobít akumulátor. Činnost systému e-Boxer lze sledovat na centrálním displeji a při čistě elektrické jízdě se rozsvěcí zelená kontrolka EV.

Bezpečnost

Subaru si v posledních letech zakládá hlavně na bezpečnosti. Modely XV a nový Forester stojí na nejnovější platformě SGP (Subaru Global Platform), která se vyznačuje vysokou pasivní bezpečností, kterou doplňuje aktivní bezpečnostní systém EyeSight. Baterie hybridního pohonu je umístěna v bezpečnostním rámu pod podlahou zavazadlového prostoru a je testována proti různým typům nárazu.

Miura íránského Šáha: Příběh Lamborghini, které uniklo zničení během revoluce

Lamborghini Miura íránského Šáha uniklo před zničením pobouřenými účastníky revoluce, která usilovala o změnu politického režimu v zemi.

Číst celé

Youngtimer na obzoru: Audi R8 4.2 s manuálem

Tento článek bychom vlastně vůbec neměli vydat. Jakmile si totiž kultura automobilových nadšenců všimne zajímavého auta a udělá z něj legendu – nebo alespoň kult či youngtimera -, ceny začnou šplhat.

Číst celé

Ferrari 575M s manuálem je důvod, proč existují sny

Zvuk atmosférického vidlicového dvanáctiválce je jen těžko překonatelný.

Číst celé

MacPherson: Moderní zavěšení, které ve skutečnosti pochází ze 40. let

Earle Steele MacPherson si nechal patentovat jednoduchou šikovnou nápravu McPherson už krátce po skončení druhé světové války.

Číst celé

Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Číst celé

Bugatti Type 35: Historie nejúspěšnějšího závodního Bugatti všech dob

Legendární Bugatti Type 35 získalo více než tisíc závodních úspěchů v soutěžích Grand Prix a závodech na dlouhé vzdálenosti.

Číst celé