Subaru e-Boxer: Vše, co potřebujete vědět o hybridním boxeru

Subaru e-Boxer je první hybridní pohon automobilky Subaru. Představíme vám jeho konstrukci, funkci a rozdílnost jízdních vlastností oproti běžným modelům.

Subaru následuje trend vývoje automobilů a představuje první elektrifikované modely, které byly představeny na autosalonu v Ženevě 2019. Nejprodávanější modely XV a Forester byly vybaveny zbrusu novým hybridním pohonem e-Boxer, který spojuje elektromotor se dvěma klíčovými technologiemi vozů Subaru: motorem boxer a symetrickým pohonem všech kol. Technika pohonu Subaru e-Boxer je spojena s upravenou převodovkou Lineartronic, do níž je integrován elektromotor napájený vysokonapěťovou lithium-iontovou baterií.

I když Subaru ve Spojených státech amerických nabízí plug-in hybridní pohon, v Evropě začíná s elektrifikací v podobě mild-hybridního systému bez možnosti vnějšího dobíjení. Vozy s pohonem e-Boxer vyžadují pouze benzín, protože s elektřinou hospodaří samy. Elektrický systém se nabíjí při chodu spalovacího motoru nebo rekuperací brzdné energie při jízdě. Smyslem e-Boxeru je zlepšit ekonomiku provozu a odezvu na přidání plynu v nízkých otáčkách.

Funkce pohonu Subaru e-Boxer

Hybridní pohon Subaru e-Boxer spojuje atmosférický dvoulitrový boxer FB20 s přímým vstřikováním paliva a elektromotor integrovaný v bezestupňové převodovce Lineartronic, který je umístěn na ose klikového hřídele vedle primární řemenice variátoru. Inženýři Subaru navrhli e-Boxer tak, aby fungoval stejně, jako funguje pohon běžných neelektrifikovaných Subaru. Hnací síla motoru je přenášena přes variátor a elektronicky ovládanou mezinápravovou spojku, sloužící jako rozvodovka, na všechna kola.

Nově je za variátorem umístěna elektronická spojka umožňující odpojení motoru, elektromotoru a převodovky od pohonu, čímž umožňuje nezávislé nabíjení baterie. Při čistě elektrickém pohonu je spalovací motor odpojen od zbytku ústrojí spojkou u hydrodynamického měniče, která je použita i u standardních modelů. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechny čtyři kola.

Výkonové parametry e-Boxeru

Spalovací motor pohonu e-Boxer disponuje nejvyšším výkonem 110 kW/150 koní, k němuž se přidává elektromotor o síle 12,3 kW/16,7 koní. Maximální točivý moment motoru je 194 newtonmetrů a elektromotor nabízí dalších 66 newtonmetrů. Kombinovaný výkon celého hybridního pohonu e-Boxer se neuvádí, protože oba výkony nelze jednoduše spočítat. Lithium-iontový akumulátor má napětí 118 V a maximální výkon 13,5 kW. Udávaná kombinovaná spotřeba paliva 7,2 l/100 km byla změřena metodikou WLTP.

Ovlivnil hybridní pohon hmotnost a její rozložení?

Elektrické komponenty pohonu e-Boxer zvýšily hmotnost o 110 kilogramů, z nichž 60 kg připadá na přední nápravu a 50 kg na zadní nápravu. Rozložení hmotnosti tak zůstává velmi podobné a Subaru říká, že ačkoli došlo k nárůstu, v zatáčkách je takřka neznatelný. Jízdní vlastnosti crossoveru Subaru XV ve verzích s běžným atmosférickým dvoulitrem a hybridním pohonem e-Boxer jsou velice podobné.

Jízdní vlastnosti a jízda v elektrickém módu

První řidičské dojmy ukazují znatelnou asistenci elektromotoru při rozjezdu a v nízkých otáčkách, kdy je e-Boxer silnější než běžné boxery Subaru. Elektromotor obecně pomáhá zrychlovat reakce motoru na plynový pedál v nižších rychlostech, ale ve středních a vyšších rychlostech už je jeho asistence takřka neznatelná. Řídicí jednotka e-Boxeru sama reguluje sílu rekuperace a způsob použití elektromotoru.

Smyslem pohonu Subaru e-Boxer je pomáhat spalovacímu motoru, ale rovněž umožňuje krátkou jízdu čistě na elektrický pohon. Elektrický dojezd je přibližně 1,6 kilometru a poté se znovu spouští spalovací motor, aby pomohl dobít akumulátor. Činnost systému e-Boxer lze sledovat na centrálním displeji a při čistě elektrické jízdě se rozsvěcí zelená kontrolka EV.

Bezpečnost

Subaru si v posledních letech zakládá hlavně na bezpečnosti. Modely XV a nový Forester stojí na nejnovější platformě SGP (Subaru Global Platform), která se vyznačuje vysokou pasivní bezpečností, kterou doplňuje aktivní bezpečnostní systém EyeSight. Baterie hybridního pohonu je umístěna v bezpečnostním rámu pod podlahou zavazadlového prostoru a je testována proti různým typům nárazu.

Odložený Renault 16 ze stodoly. Vytáhli jsme ho ven a odhalujeme jeho příběh

Renault 16 je považovaný za zakladatele hatchbacků a patřil k těm lepším autům, která jste si mohli koupit v Tuzexu. Exemplář ve vínovém odstínu ze vzorníku Jawa ale nebyl zakoupený v Československu, a přestože stál 25 let ve stodole, pořád je v rukou majitele, který si jej pořídil na konci šedesátých let v Německu.

Číst celé

5 problémů moderních aut. Které to jsou?

S moderními auty jezdím rád, ale v téměř každém z nich se setkávám s prvky, které mi vadí. Jaké?

Číst celé

25 zajímavostí o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

Číst celé

Našli jsme funkci, která chybí moderním autům

Nouzové brzdění je zlo, ale co takhle něco ve stylu „sebevědomého“ přidávání?

Číst celé

Peugeot 405 T16: Ukraden Afričany během Dakaru 1988

Peugeot 405 T16 navázal na úspěšné tažení předchozího typu 205 T16, ale účast v důležitém prvním závodě, jímž byla rally Paříž – Dakar ročníku 1988, zkomplikovala skupina zlodějíčků.

Číst celé

Spin-off story. Jak se z neužitečného Opelu stala automobilka Bitter

Velké plány Opelu nevyšly, ale ujmul se toho někdo jiný. Tím byly položeny základní kameny automobilky Bitter, která je aktivní až dodnes. No, aktivní… ale pojďme od začátku.

Číst celé